Sunday 3 May 2020

Tadabbur AlQuran Ramadhan Ustaz Dr Firdaus Sulaiman: Tadabbur Surah An Nahl. 11 Ramadhan- Menjadi Mukmin Produktif 04.05.2020

Kelas Tadabbur Al Quran Ramadhan 11
Surah An Nahl, Menjadi Mukmin Produktif
4.5.2020

Doa, Segala Pujian dan Salawat.

Usaha daya upaya untuk menjauhkan diri dan keluarga dari terjangkit wabak covid.

وَإِذَا قِيلَ لَهُم مَّاذَآ أَنزَلَ رَبُّكُمْ ۙ قَالُوٓاْ أَسٰطِيرُ ٱلْأَوَّلِينَ
Dan apabila dikatakan kepada mereka "Apakah yang telah diturunkan Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Dongeng-dongengan orang-orang dahulu",
(An Nahl 16:24)

لِيَحْمِلُوٓاْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ ٱلْقِيٰمَةِ ۙ وَمِنْ أَوْزَارِ ٱلَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ أَلَا سَآءَ مَا يَزِرُونَ
(ucapan mereka) menyebabkan mereka memikul dosa-dosanya dengan sepenuh-penuhnya pada hari kiamat, dan sebahagian dosa-dosa orang yang mereka sesatkan yang tidak mengetahui sedikitpun (bahwa mereka disesatkan). Ingatlah, amat buruklah dosa yang mereka pikul itu.
(An Nahl 16:25)

قَدْ مَكَرَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَى ٱللَّهُ بُنْيٰنَهُم مِّنَ ٱلْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ ٱلسَّقْفُ مِن فَوْقِهِمْ وَأَتَىٰهُمُ ٱلْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ
Sesungguhnya orang-orang yang sebelum mereka telah mengadakan makar, maka Allah menghancurkan rumah-rumah mereka dari fondasinya, lalu atap (rumah itu) jatuh menimpa mereka dari atas, dan datanglah azab itu kepada mereka dari tempat yang tidak mereka sadari.
(An Nahl 16:26)

Dari segi tafsir Allah mengingatkan kita pada golong manusia yg sombong iaitu org yang menolak kebenaran. Menolak kebenaran dalam Al Quran dan wahyu para nabi dan mengatakan ianya hanya dongeng2 
Dia anggap Al Quran dan wahyu lain sebagai dongeng. Siapa mereka ni...kafir quraisy , Walid Mughirah, Nadar bin Haris.. . Di samakan Al Quran dgn buka cerita di farsi. Mereka org yg sangat sombong. Pengingkaran mereka terhadap Al Quran adalah permulaan utk mereka melakukan dosa2 lain dan akan diikuti. Mereka pilih utk engkar dan sombong. 

Mereka jadi pemikul segala dosa mereka sendiri atas kerja mereka sendiri.
Pemimpin Quraisy ditambahkan dosa mereka kerana menyesatkan orang lain. Dosa yg dpt dari amalan org lain adalah seburuk dosa. Dosa yg melibatkan org lain...sebab keburukan yg kita lakukan dan orang lain ikut..kita akan tanggung dosa mereka.

Rasulullah pernah mengingatkan. Dulu Qabil bunuh Habir..selepas itu segala pembunuhan lepas itu..Qabil tanggung sega

Mula dgn ucapan dan dilanjutkan dgn perbuatan. Mula didustakan dgn menentang wahyu Nabi dan kemudian buat *makar* rancangan utk menghalang kerja dakwah
Kisah Raja Namruz pada masa Nabi Ibrahim. Nabi dakwah dan orang mula menolak dan kemudian diikuti dgn rancangan mengagalkan dakwah Nabi.

* Namruz terdiam bila berdebat dgn Nabi Ibrahim. Boleh hidup dan mematikan. Nam ruz bunuh sorang pengawal dan biar hidup seorang lagi. Kemudian Nabi suruh Namruz tukar terbit matahari..dia terdiam. Namruz bangunkan menara sgt tinggi 5000 hasta utk tgk ada tak Tuhan atas langit...Allah menjadikan manusia bercakap satu bahasa iaitu bahasa siriani...bila naik makin atas mereka tak leh cakap btl...tak boleh dipaham...berubah lidah...tak difahami..mula bergaduh...pekerja tinggalkan. 
Bangunan itu terbengkelai dan runtuh.
Pada masa itulah bahasa2 baru muncul..73 bahasa. 

Allah hancur kesombongan manusia dgn mahkluk yg tidak nampak spt kesudahan Namruz...mati sebab nyamuk. Makhluk kecil. 
Masuk hidung diam..mungkin juga virus.

Sama juga sekarang. Manusia berlumba utk menunjukkan kehebatan. Allah hancurkan dgn covid. Foundation hidup manusia ialah ekonomi. Dengan covid ramai menghadapi kesusahan ekonomi.
Ini mmg azab Allah...terkena juga
Azab Allah tidak akan menimpa org zalim sahaja.  Nabi terangkan ujian adalah azab pada org kafir dan rahmat bagi orang iman.

Kesombongan akan dibalas dengan kehancuran oleh Allah. Akan dtg pula azab lain.

Dari segi tadabbur
Ketatapan Allah ada yg baik dan buruk. Bila kita berusaha untuk melihat dgn kaca mata iman dan taqwa...kita tahu semuanya yang baik dari Allah.

Umar b Khattab kata dia tak boleh bezakan dia bahagia dgn ketetapan baik atau buruk sebab dia merasakan kebesaran Allah dlm dua dua keadaan
Dua dua membawa.

Qada dan Qadar 
Dari segi bahasa hampir sama mengikut ulamat...iaitu memutuskan

Qada - keputusan Allah yg azali sebelum manusia dicipta lagi. 5000 tahun Allah dah tulis ketetapan. Tulisan awal. Ketentuan Umum.

Qadar - Takdir pelaksanaan. 

Sifat Qada Allah yg asal- Ijmali
Secara umum. Sebagai contoh - Masterplan Blue Print. Rancangan kewangan marketing manpower dll.

Ketika dalam pelaksanaan ia dinama takdir. Implementasi blueprint. Boleh berubah. Takdir boleh berubah dengan doa dan usaha. 
Ketentuan Allah adalah rahsia.

Malaikat turun ke bumi pada malam lailatul qadae untuk menguruskan urusan manusia dengan meletakkan plan bersifat budget tahunan. Boleh berubah?. Yes. Jadi kalau nak budget elok..rajinlah berdoa dan beribadat   doa kepada Allah utk ubah la takdir buruk kepada yg baik supaya kita dapat bersabar . Doa ijabah.

Rezeki tu pasti dpt. How much and how many and when...itu takdir Allah.

Takdir Allah antaranya dalam bentuk arahan dan perintah. Ada yang tersurat dalam Al Quran dan Sunnah.
Tersirat - Di Alam Semesta . Kita dapat baca dgn kacamata batin dan hati
Bila dapat gabung dua...capai  tahap Albab

Bila tolak Al Quran...maksudnya tolak ketetapan Allah..sombong dan angkuh.

Bila dapat harmoni yg tersurat dan tersirat
Orang bertuah dan betul2 ulul albab..diberi hikmah..dpt baca hikmah
Al Quran serasi dgn Alam. 

Orang yang menolak wahyu ketentuan Allah..mereka sombong. Kalau lihat sebagi dongeng..mereka menolak bantuan Allah akan kerugian besar. Bila tolak Al Quran akan terus tolak takdir Allah yg lain..jadi angkuh dan sombong dan mengheret orang lain

Jangan tolak wahyu Al Quran. Tanya kalau tak tahu. Jangan sombong dan meremehkan.
Selain dosa..azab Allah akan pasti menimpanya. Ia akan menghancurkan  segala achievement sebelum ini. 

Manusia rancang in 2020 nak pergi sana sini..akhirnya tiada yg boleh fly. Kapal terbang tak boleh bergerak.
Allah nak mengajar manusia.
Jangan angkuh wahai manusia. Hati2 jangan tidak redha dengan takdir Allah. Beradaptasi dgn ketentuan. Sabar redha tawakkal adalam amalan hati dan kita berusaha. Damailah dgn ketentuan Allah.

Doa Umar Khattab
Mintak Allah ubah takdir buruk kepada takdir yang baik. 



No comments:

Post a Comment