Tuesday 12 May 2020

Tadabbur AlQuran Ramadhan Ustaz Dr Firdaus Sulaiman: Tadabbur Surah An Nahl. 20 Ramadhan- Menjadi Mukmin Produktif 13.05.2020

Nota Perkongsian Ramadhan Hari 20(13.5.2020)
Tadabbur Surah An Nahl Ayat 45-47
Tema: Menjadi Mukmin Produktif
Oleh: Ustaz Dr Firdaus Sulaiman

Segala Pujian Bagi Allah untuk segala nikmat. Kita tidak mampu menghitung nikmat Allah pada kita. Lebihkan syukur sebanyak banyaknya. Ujian Allah hanya sedikit berbanding dengan nikmat kita perolehi, maka hadap ujian dengan redha dan sabar.
Selawat pada Nabi SAW dan Doa.

Turunnya Al Quran pada 17 Ramadhan. Moga usaha kita yang sedikit ini mentadabbur Al Quran menjadi asbab hidayah taufiq , rahmat dan redha Allah.

Bacaan:

أَفَأَمِنَ ٱلَّذِينَ مَكَرُواْ ٱلسَّيِّـَٔاتِ أَن يَخْسِفَ ٱللَّهُ بِهِمُ ٱلْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ ٱلْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ
maka apakah orang-orang yang membuat makar yang jahat itu, merasa aman (dari bencana) ditenggelamkannya bumi oleh Allah bersama mereka, atau datangnya azab kepada mereka dari tempat yang tidak mereka sadari,
(An Nahl 16:45)


أَوْ يَأْخُذَهُمْ فِى تَقَلُّبِهِمْ فَمَا هُم بِمُعْجِزِينَ

atau Allah mengazab mereka diwaktu mereka dalam perjalanan, maka sekali-kali mereka tidak dapat menolak (azab itu),
(An Nahl 16:46)

أَوْ يَأْخُذَهُمْ عَلَىٰ تَخَوُّفٍ فَإِنَّ رَبَّكُمْ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ
atau Allah mengazab mereka dengan berangsur-angsur (sampai binasa). Maka sesungguhnya Tuhanmu adalah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
(An Nahl 16:47)


Tafsir-

Ayat ini secara khususnya ditujukan pada kafir quraisyh yang berusaha membuat rancangan jahat terhadap nabi, sahabatnya dll. Maka Allah menegur dan menyoal , adakah mereka yang buat tipu daya itu akan rasa aman dari ditimpa bencana/azab Allah.

Ada 2 jenis soalan
soalan hakiki - soalan atas dasar tidak tahu dan ingin jawapannya
soalan majazi - bukan atas landasan tak tahu - tujuan untuk menguji/perli/menyindir
a. soalan taqriri - tujuan menyatakan perkara itu seperti soalan
b. soalan inqari - menyoal untuk mengingkari apa yang dia lakukan..cth seronokkan buat mcm tu? (bila tanya anak ketika dia buat sesuatu yg tak elok)
c. soalan taubihi - bertanya untuk mencela/menghina orang tersebut- cth bila seseorang itu buat tak elok dan kemudian jatuh
d. istihzai - menyindir/perli

Bahasa Arab kunci memahami Al Quran**

Siapa jua yang merancang buat tipu daya /kejahatab akan pasti rasa tidak aman. Akan diliputi perasaan takut, gerun, diburu, takut azab dan fikiran. Hidup tak tenang, dihantuu berbagai perasaan takut

Bila berjalan pun rasa takut, takut ada kejadian yang mereka tak harapkan.
Perasaan dikenekan azab, namun Allah tidak azab terus, hanya perasaan sahaja. Azab belum lagi. Takutkan azab dah separuh azab...samalah sakit, takut sakit..dah separuh sakit. Hati2 menjaga permikiran.

hujung ayat 47 - mengikut tafsir Ibnu Katsir- Azab sebenar belum sampai, hanya perasaan takut akan azab itu.

Beza orang beriman beramal soleh dengan orang kafir/orang berbuat dosa.

Tadabbur -
Ingin balik pada ayat semalam

وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِىٓ إِلَيْهِمْ ۚ فَسْـَٔلُوٓاْ أَهْلَ ٱلذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu, kecuali orang-orang lelaki yang Kami beri wahyu kepada mereka; maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui,
(An Nahl 16:43)


Ayat 43
Perlunya hijrah dalam hidup orang beriman (hijrah zahir (dari satu tempat ke tempat lain) dan hijrah batin (tinggal akhlak buruk kepada terpuji) Proses hijrah akan menyebab kita berada dalam situasi yang berat dan kita dituntut untuk bersabar dan berbertawakal. Itu akan bantu kita keluar dari kesusahan proses hijrah.

Orang beriman akan usaha ubah diri  dari zone selesa dalam keburukkan/kejahatab kepada zon yang mungkinmenyebabkan dia lelah (penat) namun .......

Ketaatan itu penatnya akan hilang, namun kesan, pahala dan balasan akan kekal selamanya. Ada rasa lain selepas penat ibadah.

Perbuatan sia-sia seperti buat kerja lagha...masa lagha tu tak rasa..tapi kesan lepas itu rasa  fikiran dan badan penat. Ulamak kata - Habis maksiat tersebut, azab itu kekal dan menyusahkan hidup kita

Ayat 43 -  فَسْـَٔلُوٓاْ أَهْلَ ٱلذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Kalau tak tahu, bertanya. Dalam proses perbaikki diri kita kene sentiasa membuka diri kita, buang ego untuk tanya orang yang lebih arif .Berdampingan dan dekat  dengan Ahlul Zikri - Ahlul kitab / Ahlul AlQuran- orang yang mengamalkan zikir/ilmunya.

Carilah orang yang berilmu dan akhlak dia baik. Berdamping dan bertanya, consult with them. Kalau tak buat dan hanya cuba pikir sendiri, akan menjadi penat.

Ingat Hidayah Allah tak semesti datang terus direct/langsung pada kita - dengan mata kepala kita. Kadang dapat hidayah  Allah bila kita soal, bertanya dan berbincang. Tanya orang yang pakar dan arif, berpengalaman. Bertanya itu kunci utama ilmu (Imam Syafie), kunci dapat ilmu pengetahuan. Ahlul Zikri - Ahlul Quran- orang yang mengamalkan Quran. Bertanya pada mereka apa patut dibuat dan apa patut dipertingkatkan.

Bertanya itu salah satu kunci utama ilmu dan kunci dapat pengetahuan (Imam Syafie)
Biasanya soalan2 yang  kita kemukakan atas dasar  memang kita tengah hadapi perkara tersebut dan kita memerlukkan jawapannya. Bila dapat jawapan kita akan ingat lama kerana ianya menyelesaikan masalah kita, kita dapat bersamaan dan dengan meliputi perasaan /susasana hati kita  dan diri kita memang menghala ke arah itu


Beza bila dapat ilmu yang tak berkaitan dengan diri - senang lupa , masuk kanan keluar kiri. Boleh transformasi diri lebih pantas kalau boleh buang ego dan bertanya.Carilah guru yang mursyid (beramal , ikhlas, dapat membimbing, memberi petunjuk) mengikut ilmu penyucian jiwa.

Selalu soalan kita tanya, memang kita perlukan jawapannya untuk menyelesaikan masalah kita. Situasi kita perlu jawapan, kita patut bertanya. Jangan sombong. Bila dapat jawapan kita akan ingat lama dan jawapan bermakna. Jangan simpan sendiri.

Orang yang faham takdir, dia tahu Takdir boleh dirubah especially sikap/perbuatan dan akhlak kita.  Dalam proses perubahan itu Tanya pada yang arif. Allah membimbing kita melalui orang yang kita bertanya (menggerakkan hatinya). (bukan terus dari malaikat)

Kene pegang kuat ayat 43 ini

Bila dah tanya orang yang berilmu dan  arif, biasanya kita akan dapat ilmu itu sendiri . Lama2 kita sedar lebih banyak benda yang kita ketahui. Jadi perlu jelaskan pada manusia,

بِٱلْبَيِّنٰتِ وَٱلزُّبُرِ ۗ وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكَ ٱلذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
keterangan-keterangan (mukjizat) dan kitab-kitab. Dan Kami turunkan kepadamu Al Quran, agar kamu menerangkan pada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan,
(An Nahl 16:44)

Bila dapat ilmu, kita mesti jelaskan pada manusia. Ilmu yang kita dapat dari guru yang betul dan pengalaman, apa perlu kita lakukan?

SHARE - Kita kene kongsi dan terangkan. Sampaikan dan kongsikan. Menariknya ilmu, ilmu akan bertambah dengan disampaikan. Setelah belajar, ajarkan. Terutama bab quran dan agama. Ikhlaskan untuk mengajar - Allah tambah ilmu. Memang kita takut juga, takut orang kata kita ustazah instant..tak belajar agama atau pi sekolah pondok pun.  Berpada padalah, ajarlah orang yang dibawah kepimpinan kita dan orang yang memang mencari ilmu.

Masalahnya orang yang baru belajar nak berdebat dengan ulama/ahli dan perlekehkan pula Ikhlas dan ikhlas akan bertemu. Penerangan yang bagus membawa orang kepada tafakkur.Tafakkur (ilmu yang re hasil ialah hikmah/bijaksana)

Kita mengajar pada orang yang tidak tahu hal ilmu itu terutama orang yang dibawah tanggungjawab kita, anak - keluarga.

Ajar atas niat ikhlas, Hati dengan hati akan bertemu khlas dan ikhlas akan bertemu. Jadi AJARKAN. Penerangan yang bagus membawa orang kepada tafakkur.
Tafakkur (ilmu yang kita pelajari dan resap dalam hati dan jiwa hasil ialah hikmah/bijaksana) - kita share

Niat mengajar ustaz- pertama untuk dirinya sendiri.Mengajar untuk diri sendiri dahulu - supaya dapat sedar diri dan tahu apa nak buat.

Belajar dari[ada  berkongsi. Cari orang yang ingin/boleh menerima /orang yang nak dengar. Jangan cari orang memang tak nak belajar.

Apabila kita mampu mengajar..akan lahir renungan renungan dan  dapatkan hikmah. Bila besar jadi orang bijaksana . Mengajar seolah menyemai benih..pokok berbuah..akan bercambah..anak murid pun mengajar -- ini saat bahagia.

Didunia kita kene cari amalan untuk diri kita (amalan khusus) dan amalan yang bercambah cambah  bercabang (menyampaikan amalan), infaq, wakaf, kerja kebajikan...
Harap amalan kita sendiri tak kemana 

Ketahuilah Orang yang beriman yang faham hakikat  ketentuan dan ketetapan Allah;
dan usaha untuk mengesakan Allah dan bertaqwa ;
melalui mengingati segala nikmat Allah dan mensyukuri nikmat2 ini
mengunakan segala nikmat2 sebaiknya untuk beri manfaat;
mengambil hidayah disekelilingnya ,digunakan dan dijaga dengan baik segala hidayah....
KETAHUILAH , orang ini Allah akan bagi rasa aman tenteram dan bahagia.

Orang bersyukur akan rasa  dengan Allah bagi mcm2 nikmat dia rasa melimpah ruah dan terus berasa lebih syukur. 

Berbeza dengan orang yang mengingkari nikmat Allah dan membiarkan hidayah, mereka akan rasa selalu tak cukup dan sentiasa susah . Orang kafir sentiasa rasa takut , tak tenteram walapun dia ada macam2 asset dan kawalan.

Apabila  kita betul jaga iman dan syukur kita apa jaminan ?

مَّا يَفْعَلُ ٱللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَءَامَنتُمْ ۚ وَكَانَ ٱللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا
Mengapa Allah akan menyiksamu, jika kamu bersyukur dan beriman? Dan Allah adalah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui.
(An Nisaa 4:147)

Allah takkan azab kamu jika jaga 2 perkara
1. SYUKUR
2. IMAN

Orang beriman dianugerahkan oleh Allah - rasa AMAN kerana
1. berusaha memperbaikki diri
2. faham ketetapan Allah
3. Sentiasa jaga Iman dan syukur
4. Ujian - dihadapi dengan redha
5. yakin dengan janji Allah
6.Paling pandai bersyukur dan berterima kasih.

Iman - asal dari perkataan AMAN
Hanya orang yang beriman akan mendapat berasa aman, beriman pada 6 rukun Iman dan yakin pada  janji Al Quran dan Sunnah .Takde iman, hilang rasa aman. Takkan dapat rasa aman orang yang tak beriman. Iman pada takdir ALlah, Percaya dan pegang elok dan cuba amal dan perkuat rasa syukur...
Insya Allah apa jadi dalam hidup dia pun, dalam keadaan susah musibau...pads ditinya itu bukan azab Allah tapi ujian kasih sayang Allah untuk tingatkan darjat diri. Berbaik sangka . Tiada AZAB pada orang yang bersyukur dan beriman

Allah paling pandai bersyukur dan berterima kasih dan menghargai setiap apa kita lakukan.Yakin pada Allah dengan seyakinnya. Yakin Allah akan berikan yang terbaik pada kita.

Hadis Nabi
Aku berdasarkan sangakaan hamba Ku pada Ku. Ketika bersyukur dan yakin pada Allah akan diberi kebaikkan dunia dan akhirat. Janji Allah benar dan pasti.

Berbeza dengan orang kafir yang sering merancang yang tak elok, dia diburu dengan rasa takut . Allah akan munculkan rasa terancam. Perasaan takut dalam hati.
Sebaliknya,

Orang beriman yang tak henti berusaha menjadi orang lebih baik disisi Allah
Orang yang merancangkan kebaikkan, plan dan strategise benda yang manfaat - Allah kan munculkan perasaan aman dan tenteram, dengan syarat - IMAN dan SYUKUR Kene lengkapkan dengan  Syukur dan iman.

 Kalau tak ada, nanti akan rasa tak puas hati dan akan berhenti. Dia tak kisah dengan apa yang dilakukan disekeliling, akan terus buat yang baik. Rasa aman yang Allah datangkan pada orang yang beriman.

Dihujung ayat 47,
 فَإِنَّ رَبَّكُمْ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ
Rauf - tak sampai hati nak menghukum terus. Penundaan hukuman Allah terhadap orang yang berbuat jahat, Allah bagi tempoh masa untuk bertaubat kepada Allah, Rasa kesian Allah  dengan menmbuka pintu taubat untuk hambanya yang zalim

DALAM HIDUP KITA
Kita kene rasa dekatnya Allah dengan kita - sehingga kita rasa AMAT  bertuah...Allah tak pernah  tak beri perhatian pada kita. Walaupun sesaat atau kurang dari itu.

Di kalangan ulama Sufi ada konsep -
Maqamat  - amalan zahir yang perlu kita lakukan dan akan melahirkan ahwal
Ahwal - perasaan hati dah jiwa yang Allah bagi melalui usaha zahir kita

Pada ayat semalam, Hijrah yang betul akan melahirkan dalam hati kita 2 Ahwal - Sabar dan kuat  Tawakkal pada Allah. Rasa sabar (pandai mengendalikan diri) dan bergantung pada Allah.

Cara Allah buat kita bergantung macam mana, dia akan buat orang sekeliling kita yang dulu  selalu tolong tak boleh tolong, sampai kita sedar, Allah sahajalah boleh tolong kita ..itu cara tarbiyah Allah. Dalam proses hijrah Allah nak mendidik sabar dan pergantungan hanya pada NYA . At the end, kita akan sedar hanya Allah  yang dapat menolong kita.

Potong pergantungan dengan orang lain. Kita akan rasa, hanya Allah sahaja yang boleh tolong kita. HAKIKAT - ALLAH sahaja yang memberi pertolongan melalui berbagai cara dan juga melalui perantaraan. Hijrah betul akan lahir insan yang sabar dan bergantung hanya pada Allah.

Bila ada 2 kunci  (Sabar & Tawakkal) ini, boleh naik kepada Maqam /Kedudukan yang lain. Kalau 2 ni dah fail. lain pun masalah juga...mcm mana nak naik maqam

TANDA SAYANG ALLAH - KITA SAMPAI PADA HAKIKAT HANYA ALLAH SAHAJA YANG DAPAT MENOLONG KITA DALAM SELURUH KEHIDUPAN KITA...dari sekecil kecil perkara hingga yang sebesarnya.

10 terakhir - FOCUS and CONCENTRATE jaga  sebaiknya hubungan dengan Allah  dengan doa, amalan dengan penuh kesabaran dan tawakkal.










No comments:

Post a Comment