Saturday 8 February 2020

Siri Tadabbur Al Quran

Wednesday, 29 May 2019

Siri Taddabur Al Quran

Siri Tadabbur Al Quran
Oleh : Ustaz Abd Muein Abd Rahman
Surah : Ar Rom ayat 1-5
Tarikh : 26 Mei 2019
Apabila kematian telah mendatangi seseorang, tidak ada yang lebih bernilai melainkan amal soleh. Dan antara amal soleh yang akan kita bawa di akhirat kelak adalah apa yang telah kita baca, hayati dan amalkan apa yang telah terkandung di dalam Al Quran. Ketika turunnya ayat ayat akhir dari Surah Ali Imran iaitu ayat 190 dan 191. Suatu malam Nabi bangkit untuk solat malam dan menangis sehingga ke waktu Subuh. Lalu ditanya kepada Bilal, mengapa engkau menangis ya Rasulullah? Sedangkan Allah telah mengampuni dosa mu yang lalu dan akan datang. Nabi shallallahu a'laihi wasallam menjawab tidak boleh kah sekiranya aku ingin menjadi hamba yang bersyukur? Bagaimana aku tidak menangis sedangkan telah turun ayat ini kepadaku (lalu dibacakan ayat 190 dan 191 surah ali imran) kepada Bilal. Lalu Nabi shallallahu a'laihi wasallam berkata, "Celakalah bagi orang yang membaca ayat-ayat ini, lalu ia tidak memikirkan apa yang terkandung di dalamnya". (Sila rujuk hadits ini di dalam riwayat Ibnu Abi Hatim dan Ibnu Hibban dalam kitab Shahihnya.)
Sebab itu apabila baca al Quran kena jelas. Kenapa kita Tadabbur Al Quran kerana takut kita akan termasuk ke dalam golongan celaka.
Allah sebut di dalam surah maryam ayat 58
أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِم مِّنَ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مِن ذُرِّيَّةِ ءَادَمَ وَمِمَّنۡ حَمَلۡنَا مَعَ نُوحٖ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبۡرَٰهِيمَ وَإِسۡرَٰٓءِيلَ وَمِمَّنۡ هَدَيۡنَا وَٱجۡتَبَيۡنَآۚ إِذَا تُتۡلَىٰ عَلَيۡهِمۡ ءَايَٰتُ ٱلرَّحۡمَٰنِ خَرُّواْۤ سُجَّدٗاۤ وَبُكِيّٗا۩
Mereka itulah orang yang telah diberi nikmat oleh Allah, yaitu dari (golongan) para nabi dari keturunan Adam, dan dari orang yang Kami bawa (dalam kapal) bersama Nuh, dan dari keturunan Ibrahim dan Israil (Yakub) dan dari orang yang telah Kami beri petunjuk dan telah Kami pilih. Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pengasih kepada mereka, maka mereka tunduk sujud dan menangis.
-Sura Maryam, Ayat 58
Allah sebut sifat sifat orang yang Allah beri nikmat kepada mereka. Ciri mereka apabila diberi nikmat kepada Allah adalah mereka tersungkur sujud lalu mereka menangis. Sebab itu tujuan kita Tadabbur Al Quran adalah menyebabkan kita tersungkur sujud lalu menangis kerana ayat ayat Allah.
Kata abu bakar r.a apabila kamu baca al Quran dan tidak mengalir air mata, maka pastikan hati kamu menangis.
Kenapa Allah gunakan perkataan ar Rahman. Allah memberi isyarat bahawa  ayat Allah adalah rahmat Allah dan kasih sayang Allah sangat dekat kepada kita.
Di dalam surah al fatihah diulang ar Rahman ar rahim dua kali ketika basmalah dan ayat selepas alhamdulillah. Kenapa Allah menggunakan ar Rahman ar rahim sedangkan banyak nama Allah yang lain.  Kerana Allah nak kita merasakan kasih sayang Allah. Allah mencipta, mengurus kehidupan seluruh alam.
Antara sebab kenapa kita tidak boleh menangis walaupun sudah khatam berkali kali
وَمَنۡ أَظۡلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِـَٔايَٰتِ رَبِّهِۦ فَأَعۡرَضَ عَنۡهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتۡ يَدَاهُۚ إِنَّا جَعَلۡنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ أَكِنَّةً أَن يَفۡقَهُوهُ وَفِيٓ ءَاذَانِهِمۡ وَقۡرٗاۖ وَإِن تَدۡعُهُمۡ إِلَى ٱلۡهُدَىٰ فَلَن يَهۡتَدُوٓاْ إِذًا أَبَدٗا
Dan siapakah yang lebih zhalim dari pada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat Tuhannya, lalu dia berpaling darinya dan melupakan apa yang telah dikerjakan oleh kedua tangannya (dosa yang telah ia lakukan)? Sungguh, Kami telah menjadikan hati mereka tertutup, (sehingga mereka tidak) memahaminya, dan (Kami letakkan pula) sumbatan di telinga mereka. Kendatipun engkau (Muhammad) menyeru mereka kepada petunjuk, niscaya mereka tidak akan mendapat petunjuk untuk selama-lamanya.
-Sura Al-Kahf, Ayat 57
Punca kita tidak mampu menangis adalah kerana dosa yang telah kita lakukan selama bertahun tahun. Solat lambat dah bertahun tahun. Ada tak kita rasa solat lambat adalah dosa?
Perkara paling besar di dalam bulan Ramadhan adalah mendapat keampunan daripada  Allah. Kerana nabi shallallahu a'laihi wasallam bersabda
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، أَن رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : ” مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Dari Abu Huraira radiallahu ‘anhu meriwayatkan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesiapa yang menghidupkan (malam) Ramadhan dengan keimanan dan mengharap (pahala), diampuni dosa-dosanya yang terdahulu. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Iman, hadis no : 36]
Oleh itu untuk mendapat keampunan Allah adalah dengan bertaubat kepada Allah. Rujuk Ayat al Quran surah ali imran ayat 135
Tujuan kita membaca al Quran adalah kita berubah dan kita mengubah orang lain mengikut acuan Al Quran. Sebab itu nabi apabila baca al Quran berubah dan sahabat nabi iaitu umar Al khattab apabila membaca al Quran lalu mengubah dirinya menjadi lebih baik.
وَإِنَّهُۥ لَتَنزِيلُ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ
Dan sungguh, (Al-Qur'an) ini benar-benar diturunkan oleh Tuhan seluruh alam,
-Sura Ash-Shu'ara, Ayat 192
نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلۡأَمِينُ
Yang dibawa turun oleh ar-Ruh al-Amin (Jibril),
-Sura Ash-Shu'ara, Ayat 193
عَلَىٰ قَلۡبِكَ لِتَكُونَ مِنَ ٱلۡمُنذِرِينَ
ke dalam hatimu (Muhammad) agar engkau termasuk orang yang memberi peringatan,
-Sura Ash-Shu'ara, Ayat 194
Nampak tak proses apabila Al Quran diturunkan dari Allah dan disampaikan melalui malaikat Jibril yang digelar ar ruh kerana Al Quran adalah ruh atau hati kepada manusia. Lalu apabila Al Quran masuk ke dalam hati manusia maka ia akan mengubah dirinya menjadi orang yang memberi peringatan.
Allah rakamkan kisah jin di dalam Al Quran apabila Al Quran telah sampai ke hatinya maka mereka menjadi jin yang memberi peringatan dari kalangan mereka.
Muqaddimah surah ar rum
Surah rum adalah surah Makkiyyah diturunkan sebelum hijrah. Dinamakan surah ar rum kerana ayat kedua. Menunjukkan sebuah kerajaan yang memiliki kuasa besar yang kufur kepada Allah di zaman nabi shallallahu a'laihi wasallam Tetapi di sebut di dalam Al Quran.
الٓمٓ
Alif Lam Mim
-Sura Ar-Rum, Ayat 1
Tidak ada hadis perkataan yang Dimulakan dengan huruf huruf muqottoah ini bahawa Allah sahaja yang tahu. Ada satu pendapat alif lam mim hanya Allah sahaja yang tahu. Pendapat kedua tidak ada sebarang makna dan hanya semata huruf. Antara dalil Al Quran
إِنَّا جَعَلۡنَٰهُ قُرۡءَٰنًا عَرَبِيّٗا لَّعَلَّكُمۡ تَعۡقِلُونَ
Kami menjadikan Al-Qur'an dalam bahasa Arab agar kamu mengerti.
-Sura Az-Zukhruf, Ayat 3
Pendapat yang kuat adalah alif lam mim tidak ada makna berdasarkan dalil di atas. Hikmahnya untuk Allah mencabar musyrikin quraish bahawa mereka menuduh Al Quran direka.
غُلِبَتِ ٱلرُّومُ
Bangsa Romawi telah dikalahkan,
-Sura Ar-Rum, Ayat 2
Telah di kalahkan bangsa Rom (majusi sembah api) oleh bangsa Parsi (ahli kitab).
فِيٓ أَدۡنَى ٱلۡأَرۡضِ وَهُم مِّنۢ بَعۡدِ غَلَبِهِمۡ سَيَغۡلِبُونَ
di negeri yang terdekat dan mereka setelah kekalahannya itu akan menang,
-Sura Ar-Rum, Ayat 3
Perkataan أدني merujuk kepada yang dekat. Rujuk surah sajdah ayat 21.
وَلَنُذِيقَنَّهُم مِّنَ ٱلۡعَذَابِ ٱلۡأَدۡنَىٰ دُونَ ٱلۡعَذَابِ ٱلۡأَكۡبَرِ لَعَلَّهُمۡ يَرۡجِعُونَ
Dan pasti Kami timpakan kepada mereka sebagian siksa yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di akhirat); agar mereka kembali (ke jalan yang benar).
-Sura As-Sajdah, Ayat 21
Kenapa Allah tidak menyebut Rom dikalahkan oleh parsi. Kata ulama Allah hendak merendahkan Parsi (majusi) dan menghina golongan yang penyembah api.
فِيٓ أَدۡنَى ٱلۡأَرۡضِ وَهُم مِّنۢ بَعۡدِ غَلَبِهِمۡ سَيَغۡلِبُونَ
di negeri yang terdekat dan mereka setelah kekalahannya itu akan menang,
-Sura Ar-Rum, Ayat 3
Allah telah janjikan bahawa selepas kekalahan Rom dan mereka akan bangkit dan mengalahkan semula Parsi. Dalam tempoh beberapa tahun (di dalam tafsir mengatakan 7 tahun). Apa pengajaran tidak diberitahu berapa tahun mereka mengambil masa untuk kalahkan Parsi? Pengajarannya Allah nak bahawa Parsi rasa takut bahawa Rom akan mengalahkannya pada bila bila masa sahaja.
فِي بِضۡعِ سِنِينَۗ لِلَّهِ ٱلۡأَمۡرُ مِن قَبۡلُ وَمِنۢ بَعۡدُۚ وَيَوۡمَئِذٖ يَفۡرَحُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ
dalam beberapa tahun (lagi). Bagi Allah-lah urusan sebelum dan setelah (mereka menang). Dan pada hari (kemenangan bangsa Romawi) itu bergembiralah orang-orang yang beriman,
-Sura Ar-Rum, Ayat 4
Kenapa Allah boleh menjadikan Rom menang dan menjadikan Rom kalah? Kerana Allah memiliki kekuasaan untuk memberikan kepada siapa kemenangan dan kekalahan. Kenapa orang beriman gembira apabila ahli kitab menang sedangkan mereka juga tergolong dalam golongan kufur kepada Allah sedangkan Parsi juga kufur kepada Allah?
Subhanallah di dalam tafsir mengatakan kenapa orang beriman gembira apabila ahli kitab menang kerana ahli kitab lebih senang untuk kita dakwah kerana mereka masih berpandukan kitab dan hanya terpesong dari ajaran sebenar. Orang beriman gembira ke atas kemenangan ahli kitab adalah mesej untuk menerima kebaikan.
بِنَصۡرِ ٱللَّهِۚ يَنصُرُ مَن يَشَآءُۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلرَّحِيمُ
karena pertolongan Allah. Dia menolong siapa yang Dia kehendaki. Dia Mahaperkasa, Maha Penyayang.
-Sura Ar-Rum, Ayat 5
Menunjukkan bahawa kemenangan itu adalah dari pertolongan Allah. Di dalam peperangan Uhud kaum musyrikin menang sehingga 70 sahabat mati syahid. Kisah Ibrahim dakwah kepada ayahnya katanya, aku takut engkau akan mendapat azab dari Ar Rahman. Menunjukkan bahawa tanda Allah sayang seseorang Allah memberikan dia azab atau musibah.
==================
Rujuk live Facebook
https://www.facebook.com/ghulamaldakwahofficial/videos/182909809323397/

No comments:

Post a Comment