Tuesday 2 June 2020

TADABBUR SURAH AN-NAHL AYAT 69, HARI 11 SYAWAL 1441H/3 JUN 2020M

Tadabbur hari ini melanjutkan perbincangan kita tentang keistimewaan LEBAH yang disebutkan Allah dalam surah An-Nahl ayat 68-69. Terdapat 40 keistimewaan lebah yang disebutkan oleh Imam Abu Talib al-Makki dalam kitabnya Qutul Qulub.Hari ini kita akan menjelaskan keistimewaan lebah yang ke 37 dan seterusnya. Semoga dipermudahkan dan bermanfaat.


Nota Perkongsian Hari  11 Syawal (03.06.2020)

Tadabbur Surah An Nahl Ayat 68-69
Tema: 40 Kelebihan Lebah dan kaitannya dengan Mukmin. 
Oleh: Ustaz Dr Firdaus Sulaiman

Alhamdulilah dan bersyukur kita kehadrat Allah swt dengan limpah kurniaNya dan nikmat  di atas kita semua. Mudah mudahan Allah swt membukakan pintu khazanah ilmu untuk kita sehingga mendapat ilmu yang bermanfaat. Amin ya Raabal Alamin. Selawat dan salam tidak lupa kita sampaikan peruntukan untuk junjungan Nabi besar Muhammad saw. 


Point 37, Lebah tidak takut tidak ada makanan. Namun bersedia dengan perancangan rapi dalam menghadapi kemungkinan yang terjadi. Mereka dengan sabar dan tabah menghadapi kemungkinan kemungkinan makanan mereka akan dapatkan. Menunjukkan rezeki bab makanan jangan risau. Dia pasti akan dapat. Pasti akan ada. 


Namun, lebah walaupun dia tahu makanannya rezekinya sudah dijamin tetapi lebah bersedia apabila nak masuk musim sejuk maka lebah akan kumpulkan makanan yang akan dia gunakan sepanjang musim sejuk yang mana musim sejuk itu dia tidak boleh keluar. Terutama lebah lebah yang hidup di kawasan yang ekstrem sejuk. Lebah suka kawasan yang sederhana juga.


 Lebah dia yakin rezekinya tapi pada masa yang sama dia buat perancangan rapi yang mana untuk menghadapi kemungkinan kemungkinan yang terjadi. Jadi seorang mukmin seperti itu juga dia yakin Allah swt menjamin rezeki dia tetapi dia merancang, berusaha dan berikhtiar sedaya upaya. Itu sudah ditetapkan oleh Allah swt. Tiada makhluk yang berjalan di muka bumi ini yang bernyawa melainkan Allah swt jamin rezeki dia, inshaa Allah ada rezeki.  


Maka Allah swt sangat marah kepada manusia yang membunuh anaknya disebabkan takut tak makan. Tak ada rezeki. Dalam surah Israaq, Allah ada sebutkan iaitu jangan kamu membunuh anak anak kamu kerana takut miskin.Kami yang akan bagi rezeki kepada kamu dan pada mereka. Oleh itu mukmin yakin rezekinya daripada Allah swt tetapi dia berusaha dia keluar menjemput rezeki. Jadi hal ini mesti kita tanamkan dalam diri kita bahawa kita bekerja adalah untuk mendapat kurniaan Allah swt. Apa yang kita makan pasti ada. Yang akan menjadi kurniaan Allah yang menjadi satu limpah kepada kita ini tak banyak. Dalam surah al Jumu’ah ayat 10


فَإِذَا قُضِيَتِ ٱلصَّلَوٰةُ فَٱنتَشِرُواْ فِى ٱلْأَرْضِ وَٱبْتَغُواْ مِن فَضْلِ ٱللَّهِ وَٱذْكُرُواْ ٱللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).
(Al Jumuah 62:10)

Panduan bagaimana menjadikan rezeki kita rezeki berkat dan dikategorikan sebagai limpah kurnia Allah swt. Yang memang kurnia Allah swt. Dalam surah jumu’ah, carilah kurniaan Allah jadi ada rezeki yang jadi kurniaan Allah nanti dan ada rezeki yang hanya memang sebgai satu ketetapan sebagai satu takdir kita. Bagaimana kita nak dapatkan rezeki yang menjadi kurniaan tersebut maka kuncinya adalah satu, iaitu dia buat dengan menjaga solat. Kemudian dia berusaha bertebaran dimuka bumi bukan duduk goyang kaki. 

Prinsipnya rezeki yang akan menjadi kurniaan Allah ini yang kita cari. Rezeki yang boleh kita makan. Inshaa Allah pasti. Lepas dia berusaha tersebut, dia tak lupa daripada banyak mengingat Allah. Ada rezeki yang wajib untuk kita dan ada rezeki yang menjadi fadlullah nanti. Rezeki yang menjadi fadlullah ini yang akan kita usaha. Dia kena cari. Seorang mukmin disini kelebihannya. Yang membezakannya adalah merubah rezeki yang ditetapkan itu menjadi fadlullah. Ini yang menjadi keistimewaan seorang mukmin. 


Bagaimana dengan manusia mati kebuluran kerana Negara mereka tandus dan lain lain. Dalam menghadapi kebuluran sebenarnya Allah swt dalam al Quran “Dia yang jadikan hujan turun dan Dia juga yang jadikan hujan itu tidak turun.”Dia yang melapangkan rezeki dan dia jugalah yang membataskan rezeki orang. Menyempitkan rezeki orang. Ketahuilah tidakberlaku kemarau panjang melainkan disebabkan kesalahan manusia.perbuatan manusia itu sendiri. Samada dia merosakkan alam ataupun mereka melakukan dosa dosa yang telah menyebabkan kemurkaan Allah swt. Maka kita dalam ajaran Islam apabila berlaku kemarau panjang. Maka kita disuruh untuk solat istisqab. Solat minta ampun. Di dalamnya ada istighfar kena banyakkan istighfar. 

Ini menunjukkan bahawasanya kemarau panjang kebuluran yang menyebabkan orang tak makan itu menyebabkan dosa dosa orang disana. Orang ditempat itu. Maka orang orang tersebut perlu bertaubat kepada Allah swt. 


Jadi kadang kadang kemiskinan adalah disebabkan attitude. Mukmin yang betul tidak seperti ini . tidak akan sampai miskin dan kebuluran. Mesti Allah akan tolong. Ada miskin disebabkan pilihan. Sekiranya berusaha Allah akan tolong untuk keluarkan dari kemiskinan. Allah tidak akan sia siakan orang yang berusaha. Dalam surah talaq

فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُواْ ذَوَىْ عَدْلٍ مِّنكُمْ وَأَقِيمُواْ ٱلشَّهٰدَةَ لِلَّهِ ۚ ذٰلِكُمْ يُوعَظُ بِهِۦ مَن كَانَ يُؤْمِنُ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ ۚ وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجْعَل لَّهُۥ مَخْرَجًا

Apabila mereka telah mendekati akhir iddahnya, maka rujukilah mereka dengan baik atau lepaskanlah mereka dengan baik dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu karena Allah. Demikianlah diberi pengajaran dengan itu orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.

(Ath Thalaaq 65:2)

وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُۥٓ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بٰلِغُ أَمْرِهِۦ ۚ قَدْ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىْءٍ قَدْرًا

Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

(Ath Thalaaq 65:3)

Point 38,  lebah jika dipindahkan dari satu tempat ke tempat yang lain,mereka menurut saja dan tinggal di tempat yang baru dengan nyaman. Sangat mudah beradaptasi. Mukmin yang produktif seperti itu juga dia mudah beradaptasi. Dan dia akan cuba memastikan tempat baru tersebut kondusif bermnfaat untuk dirinya dan untuk komunitinya. Mukmin yang betul mukmin yang tidak kira tempat dia akan produktif. Demikian juga mukmin kemanapun dia pindah dia akan redha dan berusaha memberi manfaat. Ulama ada berkata “Mukmin umpama air hujan, dimana jatuh, disana memberi manfaat.”

Sebab inilah Islam tersebar ke merata tempat dan dunia. Iaitu kerana mukmin mukmin yang datang daripada Negara Negara arab ataupun Negara parsi atau india datang ke tanah melayu. Mereka disini memberi manfaat kepada masyarakat sehingga orang tertarik dengan akhlak tersebut dan masuk Islam. Punca utama tertarik dengan Islam disebabkan oleh akhlak. Maka tunjukkanlah akhlak yang baik. Kerana akhlak yang baik itu akan menarik hati orang. 


Point 39, Lebah tidak suka dengan iklim yang terlalu panas atau terlalu dingin kerana ia dapat menganggu bahkan membinasakannya. Sederhana sahaja. Jadi pada musim sejuk lebah akan stay di sarang dia. Dia boleh ramal waktu musim sejuk datang. Jadi dia kumpulkan dahulu dan membuat persediaannya. Dia makan sikit skit pada musim sejuk sampailah habis musim sejuk. Barulah dia keluar lagi dan mencari makanan. Seorang mukmin ini kata syeikh abu thalib al makki, berada di antara dua sifat antaara harap dan takut. Dia tak selesa tak boleh nak over. Dia tak boleh overconfident. Dan juga takboleh over takut.


 Hal ini berlaku kepada Rasulullah saw, dalam surah al Kahfi, bahawa penah mengatakan bahawasanya saya akan jawab soalan ini besok. Katanya. Dan dia lupa menyebut inshaa Allah. Dengan masalah inshaaAllah tersebut, Allah swt diamkan Rasulullah saw. Tak turunkan wahyu kepadanya. Sebab dia overconfident dengan diri dia. Ketika orang orang khuraisy menyoal 4perkara. Yang mana soalan itu datang daripada Ahlul kitab. Kalau engkau nak tahu dia itu seorang nabi atau bukan? Engkau tanyalah 4 soalan ini . sekiranya dia boleh jawab 4soalan ini maka dia nabi dan rasul. 


Maka mereka datang jumpa Rasulullah saw dan dengan confident jawab saya jawab besok. Dan besok tak datang jibrail menyampaikan wahyu. Membantu dia menjawab soalan tersebut. Lalu, hari kedua danketiga tidak ada. Sampailah beberapa minggu. Jibrail tidak turun turun menjawab soalan tersebut sehinggalah Allah turunkan surah al Kahfi.Jangan kau cakap bahawasanya engkau akan buat sesuautu itu besok. Melainkan kata dengan inshaa Allah. Selalu kaitkan keupayaan kita dengan Allah swt. Takut itu bukan takut pada yang negative tetapi takut yang positif. Kita takut dengan Allah dan bukan takut pada makhluk.


Point 40, lebah takut akan dua perkara iaitu terik matahari yang menyengat di musim panas dan dingin yang menusuk di musim dingin. Demikian juga dengan seorang mukmin, dia takut jika Allah berlepas diri atau tidak mempedulikannya dan azab api nerakanya.dibiarkan oleh Allah swt sehingga kita ikut hawa nafsu kita ikut kehendak syaitan, Allah tidak memperhatikan kita tidak kisah dengan kita. Ungkapan seperti itu adalah ungkapan marah. Kata Allah “Aku bagi masa biarlah apa yang dia buat tetapi tipu daya aku sangat dahsyat.”

Dilepaskan untuk kena azab. Jadi mukmin takut dinginnya Allah dengan kita. Ketahuilah ketika Allah tidak pedulikan kita azab api neraka akan menunggu kita. Surah Mujadilah ayat 19 

ٱسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ ٱلشَّيْطٰنُ فَأَنسَىٰهُمْ ذِكْرَ ٱللَّهِ ۚ أُوْلٓئِكَ حِزْبُ ٱلشَّيْطٰنِ ۚ أَلَآ إِنَّ حِزْبَ ٱلشَّيْطٰنِ هُمُ ٱلْخٰسِرُونَ

Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingat Allah; mereka itulah golongan syaitan. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya golongan syaitan itulah golongan yang merugi.
(Al Mujaadalah 58:19) 

Ada diantara manusia dipengaruhi syaitan, diantaranya mereka lupa Allah swt maka ketika lupa pada Allah maknanya dia bergabung dengan syaitan. Mereka itu adalah pengikut pengikut syaitan. Orang orang yang rugi. Bagaimana kita tahu Allah semakin jauh dengan kita? Ialah dengan kita tidak ingat Allah. Syaitan kuasai kita lalu kita lupa pada Allah. Lupa nak solat, lupa nak zikir, lupa nak mengaji, lupa nak majlis ilmu. Benda yang ingatkan kita pada Allah kita tidak suka. Dalam surah Al Hasyr  ayat 19 Allah swt mengatakan 


وَلَا تَكُونُواْ كَٱلَّذِينَ نَسُواْ ٱللَّهَ فَأَنسَىٰهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ أُوْلٓئِكَ هُمُ ٱلْفٰسِقُونَ

Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada perintah-perintah Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik.

(Al Hasyr 59:19)

Dalam surah ini Allah melarang kita. Janganlah kamu menjadi seperti orang yang lupa Allah. Ini seumpama lupa. Mereka yang lupa Allah adalah mereka yang tidak bersedia untuk hari esok. Untuk hari akhirat. Hidup hanya untuk dunia sahaja. Dan tidak focus bagaimana untuk meraih hari akhirat dengan lebih baik. Orang itu tahu satu hakikat tapi tidak berbuat seperti yang dia tahu tersebut. Bertindak seperti tidak tahu langsung. Maka itu orang yang fasik. Dan bila dia bawak hingga akhir hayatnya dan dia mati dalam keadaan lalai seperti itu, neraka lah bagi dia. Dalam surah al hasyr ayat 20, tak sama nanti orang yang akan menjadi ahli syurga dengan ahli neraka. Ahli syurga dia focus bagaimana untuk Berjaya untuk akhiratnya. 


لَا يَسْتَوِىٓ أَصْحٰبُ ٱلنَّارِ وَأَصْحٰبُ ٱلْجَنَّةِ ۚ أَصْحٰبُ ٱلْجَنَّةِ هُمُ ٱلْفَآئِزُونَ
Tidaklah sama penghuni-penghuni neraka dengan penghuni-penghuni jannah; penghuni-penghuni jannah itulah orang-orang yang beruntung.
(Al Hasyr 59:20)

Rasa malas merupakan satu penyakit manusia kebanyakan. Rasa malas itu akan datang kepada semua orang. Maka Rasulullah saw ajar kita dengan doa minta perlindungan dari malas. Ya Allah lindungi la Aku daripada kerungsingan dan rasa sedih kemudian rasa lemah dan juga rasa malas. Jadi malas adalah satu perasaan yang ada disisi kita. Jadi lawan jangan turutkan.

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari kedukaan dan kesedihan. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepada Engkau dari bebanan hutang dan penindasan manusia.”
Abu Umamah RA berkata: “Setelah membaca doa tersebut, Allah menghilangkan kedukaanku dan melunaskan hutangku.” Riwayat Abu Daud (4/353)
 Hal yang sama pernah dirasakan oleh sahabat sahabat Nabi. Yang mana mereka ini ketika bersama Rasulullah saw merasa semangat dalam majlis ilmu. Apabila habis majlis ilmu, jadi lembik balik. Maka sahabat bertanya kepada Rasulullah saw macamana itu ? maka Rasulullah jawab itu normal. Kalau sekiranya kamu semua maintain atau tetap maka kamu bukan manusia namanya. Manusia seperti itula dia ada up and down. Tapi yang baiknya ialah apabila dia down dia bangkit balik segera. Dan terus berusaha, terus mujahadah tanpa lelah
......

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِى وَلْيُؤْمِنُواْ بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
(Al Baqarah 2:186)

No comments:

Post a Comment