Tuesday 23 June 2020

TADABBUR SURAH AN-NAHL AYAT 86-88 - 24 JUN 2020M


Nota Perkongsian 24.06.2020
Tadabbur surah An-Nahl ayat 86-88.
Tema: Bagaimana menjadi Mukmin yang produktif. 
Oleh: Ustaz Dr Firdaus Sulaiman

Alhamdulilah dan bersyukur kita kehadrat Allah swt dengan limpah kurniaNya dan nikmat  di atas kita semua. Mudah mudahan Allah swt membukakan pintu khazanah ilmu untuk kita sehingga mendapat ilmu yang bermanfaat. Amin ya Raabal Alamin. Selawat dan salam tidak lupa kita sampaikan peruntukan untuk junjungan Nabi besar Muhammad saw.



وَإِذَا رَءَا ٱلَّذِينَ أَشْرَكُواْ شُرَكَآءَهُمْ قَالُواْ رَبَّنَا هٓؤُلَآءِ شُرَكَآؤُنَا ٱلَّذِينَ كُنَّا نَدْعُواْ مِن دُونِكَ ۖ فَأَلْقَوْاْ إِلَيْهِمُ ٱلْقَوْلَ إِنَّكُمْ لَكٰذِبُونَ

Dan apabila orang-orang yang mempersekutukan (Allah) melihat sekutu-sekutu mereka, mereka berkata: "Ya Tuhan kami mereka inilah sekutu-sekutu kami yang dahulu kami sembah selain dari Engkau". Lalu sekutu-sekutu mereka mengatakan kepada mereka: "Sesungguhnya kamu benar-benar orang-orang yang dusta".
(An Nahl 16:86)

وَأَلْقَوْاْ إِلَى ٱللَّهِ يَوْمَئِذٍ ٱلسَّلَمَ ۖ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ

Dan mereka menyatakan ketundukannya kepada Allah pada hari itu dan hilanglah dari mereka apa yang selalu mereka ada-adakan.
(An Nahl 16:87)

ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّواْ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ زِدْنٰهُمْ عَذَابًا فَوْقَ ٱلْعَذَابِ بِمَا كَانُواْ يُفْسِدُونَ

Orang-orang yang kafir dan menghalangi (manusia) dari jalan Allah, Kami tambahkan kepada mereka siksaan di atas siksaan disebabkan mereka selalu berbuat kerusakan.
(An Nahl 16:88)

....................


Insyaa Allah dalam pertemuan hari ini kita akan sambung perbincangan kita tadabbur terhadap surah An-Nahl yang mana kita akan mulai membaca daripada ayat 86 hingga ayat 88. Mana pada pertemuan lepas kita dapat menyelesaikan sampai ayat 85. Mari kita baca terlebih dahulu dan sila tuan-tuan dan puan-puan baca sendiri di rumah.

وَ اِذَا رَاَ الَّذِيْنَ اَشْرَكُوْا شُرَكَآءَهُمْ قَا لُوْا رَبَّنَا هٰۤؤُلَآ ءِ شُرَكَآ ؤُنَا الَّذِيْنَ كُنَّا نَدْعُوْا مِنْ دُوْنِكَ ۚ فَاَ لْقَوْا اِلَيْهِمُ الْقَوْلَ اِنَّكُمْ لَـكٰذِبُوْنَ ۚ

وَاَ لْقَوْا اِلَى اللّٰهِ يَوْمَئِذِ ٭ِلسَّلَمَ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَّا كَا نُوْا يَفْتَرُوْنَ

اَ لَّذِيْنَ كَفَرُوْا وَصَدُّوْا عَنْ سَبِيْلِ اللّٰهِ زِدْنٰهُمْ عَذَا بًا فَوْقَ الْعَذَا بِ بِمَا كَا نُوْا يُفْسِدُوْنَ

"Dan apabila orang-orang musyrik melihat makhluk-makhluk dan benda-benda yang mereka jadikan sekutu-sekutu Allah, mereka berkata: Wahai Tuhan kami, inilah dia yang kami jadikan sekutu-sekutu (bagiMu), yang kami sembah mereka dengan meninggalkanMu. Maka dengan serta-merta makhluk-makhluk yang puja itu menolak dakwaan mereka dengan berkata: Sesungguhnya kamu adalah berdusta.

Dan pada hari itu mereka semua menyerah diri bulat-bulat kepada Allah, dan hilang lenyaplah dari mereka (yang musyrik itu) apa yang telah mereka ada-adakan (sebagai sekutu-sekutu Allah).
Orang-orang yang kafir dan menghalangi (dirinya serta orang lain) dari jalan Allah, Kami tambahi mereka azab seksa di samping azab (yang menimpa mereka), disebabkan mereka membuat kerosakan."

 Saudara fillah dikasihi sekalian, dari segi tafsir ayat ini menjelaskan tentang lanjutan yang terjadi kepada orang-orang kafir dan orang-orang musyrik, orang-orang yang menyekutukan Allah di dunia dulu dengan sembahan-sembahan selain Allah swt. Selain di akhirat nanti mereka akan dinampak azab, ditunjukkan kepada mereka neraka sehingga mereka merasa gerun dan ketika itu mereka minta dikurangkan azab akan tetapi kita tahu bahawasanya "fala yukaffafu 'anhuma azab" tidak akan dikurangkan sama sekali. Dan kata Allah lagi "wala kuntum zarun" bahkan ketika mereka meminta agar ditundakan azab itu. Kalau tidak dikurangkan, tundakanlah. 

Maka Allah swt tak bagi juga tunda, apa yang telah ditetapkan oleh Allah swt. Maka mereka akan kena sesuai dengan masa dan tempatnya. Maka tuan puan dikasihi sekalian, ditengah mereka merayu-rayu meminta kepada Allah Subhanahu Wa Taala agar dikurangkan azab dan ditunda azab daripada mereka-mereka untuk melihat sembahan-sembahan mereka, melihat tuhan-tuhan yang mereka dakwa dahulu sekutu bagi Allah swt. Apakah yang mereka nampakkan tersebut? Mereka nampakkan berhala-berhala yang mereka sembah. Dia nampakkan kepada mereka adalah syaitan-syaitan, jin-jin yang dahulu mereka pertuhankan. 

Mereka akan nampak segala sembahan yang mereka sembah dahulu termasuklah orang-orang yang mereka anggap Tuhan seperti nabi Isa atau mereka anggap pihak Tuhan dulu adalah Firaun, Namrud. Saudara fillahan dikasihi sekalian, maknanya orang yang menyembah selain Allah akan ditunjukkan kepada mereka, akan dinampakkan kepada mereka sembahan-sembahan mereka. Mereka akan dipertemukan kembali dan ketika bertemu itu orang kafir, orang musyrik berkata, Ya Allah kalau memang tidak dapat engkau ringankan azab ini dan engkau tundakan azab ini, maka Ya Allah, ini sembahan-sembahan kami, tuhan-tuhan yang dahulu kami anggap mereka ini Tuhan. Alihkanlah azab kami ini kepada mereka.

Sehingga Imam Fakhrur Ar Razi ketika mentafsirkan ayat ini mengatakan bahawasanya orang-orang kafir dan musyrik ketika itu meng "ihalatul 'azab ilal asnab". Ingin dipindahkan, ingin dijadikan berhala-berhala ini yang dikenakan azab. Dalam erti kata berhala-berhala inilah ataupun sembahan-sembahan inilah yang menyebabkan kami sesat dahulu, yang menyebabkan kami mempersekutukan engkau Ya Allah. Mereka tuduh bahawa berhala-berhala, sembahan-sembahan ini selain Allah itu yang menyesatkan mereka. Kerana mereka yang menyesatkan kami maka azablah mereka. Jangan kami-kami ini, kami hanyalah korban. Kami adalah mangsa. 

Tengok tuan-tuan, puan-puan ini cara fikir orang-orang yang dah berada dalam keadaan kesusahan dan orang-orang yang tidak bertanggungjawab ini ingin azab tersebut dilimpahkan kepada orang-orang lain. Limpahkan kepada berhala yang mereka sembah. Tuan puan sekalian, bertengkarlah pada waktu itu kaum musyrikin, orang-orang yang menyekutukan Allah, orang-orang kafir dengan sembahan-sembahan mereka. Ini menunjukkan bahawasanya sembahan-sembahan itu akan dibangkitkan supaya manusia sedar betul bahawasanya sembahan-sembahan mereka itu tidak memberi apa-apa manfaat kepada mereka. 

Apa jawab daripada sembahan-sembahan mereka tersebut? Mereka mengingkarinya, mereka tidak mahu menerimanya. Sebagaimana dikatakan oleh Allah pada ayat tersebut
وَ اِذَا رَاَ الَّذِيْنَ اَشْرَكُوْا شُرَكَآءَهُمْ قَا لُوْا رَبَّنَا هٰۤؤُلَآ ءِ شُرَكَآ ؤُنَا الَّذِيْنَ كُنَّا نَدْعُوْا مِنْ دُوْنِكَ
Inilah sembahan-sembahan kami, sembahan dahulu yang kami seru sebelum ini".
ۚ فَاَ لْقَوْا اِلَيْهِمُ الْقَوْلَ اِنَّكُمْ لَـكٰذِبُوْنَ ۚ

Masalahnya tuan-tuan dan puan-puan sembahan-sembahan mereka itu mengingkarinya bahkan mendakwa bahawa apa yang dilakukan oleh musyrikin itu adalah satu pembohongan. Satu perkara dusta. Dalam erti kata di sini tuan puan sembahan-sembahan tersebut tak pernah mereka meminta untuk disembah, tidak pernah mereka mengajak agar disembah. Jadi sebagaimana kita tahu berhala-berhala mereka itu dibuat oleh manusia sendiri. Maka bagaimana kamu dakwa kami yang menjadi sebab kamu itu sesat, menyebabkan kamu menyembah selain daripada Allah swt. Ini adalah disebabkan oleh hawa nafsu kamu sendiri, disebabkan oleh kesalahan kamu sendiri.

Saudara fillah dikasihi sekalian sembahan-sembahan ini menolak, mengingkari, menafikan bahawa mereka pernah mengajak orang-orang musyrik ini untuk menyembah. Ayat ini menggambarkan tuan-tuan dan puan-puan betapa "desperate" nya, betapa menyesalnya, betapa manusia-manusia musyrik ini sudah hilang punca, macam mana menghadapi hari yang begitu dahsyat ini, hari yang begitu hebat ini. Mereka mencari alasan, mencari hujah, macam mana boleh terhindar daripada azab siksaan, daripada ketakutan hari tersebut. "hauli yaumil qiyamah" dalam bahasa Arab 'haul-ehwal, peristiwa-peristiwa yang menakutkan yang ada pada hari kiamat. Mereka ingin berlepas diri daripada apa yang mereka lakukan dulu.

 Sampai mereka berbohong, sampai mereka menipu. Diingatkan tuan-tuan pada ayat yang lain bahwasanya orang-orang musyrik, orang-orang kafir apabila di dunia, mereka berani untuk menipu Allah, menipu atau berdusta bahkan mereka itu bersumpah kadang-kadang. Maka ketahuilah perangai buruk mereka itu akan dibawa sampai ke akhirat nanti. Mereka pun akan suka menyumpah,  bersumpah dan mereka juga suka berdusta dan berbohong, menipu. Demi apa? Demi diri mereka, demi keselamatan mereka sendiri. Mereka ini sangat pragmatism. Iaitu sangat mementingkan diri sendiri. Tak kisah. Adakah kepentingan, adakah apa yang mereka katakan itu satu yang benar ataupun satu yang bohong. 

Saudara fillahan yang dikasihi sekalian.
Ini yang berlaku kepada orang-orang musyrik, orang-orang kafir, orang-orang yang mensekutukan Allah swt. Yang mana berhala-berhala dan sembahan-sembahan mereka itu tidak memberi makna apa-apa. Maka demikian juga peringatan bagi kita tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Bahawasanya jangan sampai kita terlibat dalam Syirik, terlibat dalam mempersekutukan Allah dengan yang lain. Murnikan penyembahan kita, murnikan keyakinan kita, hanya kepada Allah yang satu. Inilah Tauhid kita. Kita hanya mengEsakan Allah swt dan tidak mengEsakan dan tidak akan mempertuhankan selain daripada Allah swt.

Saudara fillahan dikasihi sekalian.
Begitu teruknya, begitu parahnya apa yang akan dihadapi oleh orang-orang musyrik nanti di akhirat. Bayangkan tuan puan keadaan ini berlaku, kalau sekiranya kita dalam situasi mereka. Maka Allah swt membawa kepada kita cerita tentang orang musyrik ini supaya kita jangan seperti mereka.


Ada pun dari segi atadabbur tuan puan dikasihi sekalian, maka kita dapatkan bahawasanya Mukmin Produktif. Muslim Produktif tuan puan bertanggungjawab terhadap apa yang dia lakukan, apa yang dia buat, apa yang dia pilih. Dia bertanggungjawab. Bertanggungjawab sejak bila lagi? Semenjak awal dia membuat, semenjak keputusan dia buat. Apa istilah tu? "in Fullmind". "Mindful", dia sedar betul2 apa yang dia buat, dia tahu apa yang dia lakukan. Dia tahu positif dia dan dia tahu negatif dia. Dia "fullmind" tuan puan. "Mindful" iaitu sedar betul dengan apa yang dia buat, apa yang dia lakukan. Sehingga tuan-puan dikasihi sekalian, apapun berlaku nanti dia tidak akan menuduh orang lain atau melimpahkan kesalahan itu kepada orang lain. Dia bertanggungjawab terhadap apa yang dia buat.

Berbeza dengan seperti orang-orang musyrik. Dia suka untuk melimpahkan kesalahan kepada orang lain. Bahkan dia limpahkan kepada sesuatu yang memang tak ada manfaat pun sebenarnya, kepada berhala-berhala dia. Kita bayangkan orang-orang yang tidak produktif seperti itu suka untuk menyalahkan orang lain, menyalahkan pihak ini, menyalahkan pihak itu. At the end, tuan puan, semua itu disebabkan kesalahan kita. Kita sendiri tidak betul-betul menguasai, memahami apa yang kita buat, apa yang kita lakukan. Maka sebagai Mukmin Produktif, tuan puan, kita berusaha untuk memahami apa yang betul-betul kita buat. Mengetahui dengan betul-betul apa yang kita ikhtiarkan, apa yang kita usahakan. Jangan kita bergantung kepada orang lain. Ingat itu. Tidak boleh. Kita mesti bertanggungjawab sendiri terhadap apa yang kita lakukan. 

Sehingga nanti, tuan puan, biar apapun berlaku, saya sedar ini adalah "consequent" dari apa yang saya pilih. Apa yang saya buat. Jangan kita limpahkan. Kadang-kadang dia limpahkan kesalahan itu. Ini sebabkan mak bapak saya, mak bapak saya tak bagi ini, tak bagi itu. Dia salahkan pihak-pihak tertentu. Ini jabatan inilah, jabatan Itulah. Tuan puan. Dah awak sebenarnya pemalas, awak sebenarnya tidak berfikir. Awak sebenarnya tidak menggunakan apa yang Allah bagi sebaik-baiknya untuk kemashalatan awak sendiri. Padahal Allah swt kita dah bincang sebelum ini selalu menyediakan apa yang patut, apa yang berguna untuk kita. Terserah kita sekarang ni mahu tak kita guna.

Mukmin yang produktif, tuan puan, adalah mukmin yang bersyukur, menggunakan nikmat-nikmat yang Allah ada dan saya yakin tuan puan kalau sekiranya seseorang itu berfikiran seperti ini, mukmin itu berfikiran seperti in, dia duduk mana pun, tuan puan, dia akan senang. Tak ada masalah sebenarnya. Di manapun dia berada, tuan puan, di belahan bumi mana pun dia hidup. Sebab dia mempunyai keyakinan semua, yang ada ini tak ada yang sia-sia, semua ada manfaat dia. Sehingga orang, tuan puan, ada boleh buat duit melalui cacing. Dia pelihara, dia jual.


Banyak perkara yang boleh mendatangkan rezeki, mendatangkan manfaat untuk kita. Kalau sekiranya tuan puan, seseorang itu susah nak dapat penghasilan income di tengah bandar, dia masuk dalam hutan. Dia jumpa ada benda-benda yang boleh mendatangkan duit. Dalam hutan free sahaja, tuan puan mengambil madu-madu lebah. Madu-madu lebah mahal sekarang ni, yang original tersebut, Ya Allah. Ambillah tu, bawa keluar, jual. Apa yang tak boleh. Ada saja, tuan puan.

Oleh itu, saudara fillahan yang dikasihi sekalian. Seorang mukmin yang pandai, bertanggungjawab dengan apa yang dia buat. Yang tak akan melimpahkan apa yang berlaku selepas itu kepada sesiapa pun juga. Dia tak akan salahkan mak ayah, dia tak akan salahkan Isteri, dia tak salahkan pasangannya, dia tak salahkan anak-anak dia.
Kenapa awak tak boleh buat ni? Ini anak-anak punya pasal la ni, anak-anak buat bising. Sebenarnya kalau awak betul-betul menginginkan awak akan cari jalan. Ada kawan-kawan saya nampak, tuan puan, ketika dia tak dapat buat live di rumah, tuan puan, dia buat live dalam kereta. Ini di antara orang yang cuba cari jalan. Kita tak menyalahkan. 

Perangai menyalahkan adalah perangai orang yang tidak produktif. Mukmin yang betul nanti, tuan puan, dia kurang komplen, dia kurang mengeluh, dia kurang mengata, dia kurang dalam hal-hal yang negatif. Yang secara tidak langsung, tuan-puan sekalian, dia kurang berdosa nanti. Orang yang komplen ini, orang yang mengadu ini, mengeluh Itu, mengata ini. Ini dosa belaka ni. Itu tak sesuai untuk orang yang Mukmin Produktif. Mukmin Produktif sentiasa mencari asbab untuk dia dapat melakukan kebaikan. Dia tahu bahawasanya nasib dia tidak ditentukan orang. Dia tidak ditentukan pihak-pihak tertentu. Yang menentukannya ialah Allah swt. Ingat usul dan ikhtiar dia Allah yang akan menentukan. Maka tak mahu saya sekarang ini, tak makan ini bukan sebab pihak itu tetapi sebab saya malas untuk berusaha.

Kalau tak dapat makan, cubalah masuk dalam sungai, menyelam cari ikan. Confirm boleh makan. Lepas tu dapat ikan tu kan. Usah duduk di rumah main Facebook, main apa benda yang tak datang manfaat. Bagaimana awak boleh dapat rezeki? Mukmin yang betul adalah seperti burung. Dia akan keluar, dia akan cari rezeki.
Saudara fillahan dikasihi sekalian, ini sifat Mukmin. Sifat Mukmin tidak akan menyalahkan sesiapa pun juga.

Maka di akhirat, orang-orang musyrik suka menyalahkan berhala. Ini salah satu contoh. Bukan berhala saja yang dia salahkan sebenarnya. Dia akan salahkan yang lain bahkan salahkan Allah. "Kenapa engkau sesatkan kami? Ada ungkapan-ungkapan dalam Al-Quran menyatakan bahawasanya orang-orang musyrik kata bahawa kami tersesat ini sebabkan konsep "Engkau sesatkanlah kami Allah kalau Engkau inginkan, Engkau beri petunjuk kami, Engkau jadikan kami beriman". Dia salahkan Allah sampai tahap itu. 

Padahal kita tahu apa pun yang kita pilih dalam kehidupan kita. Apa pun yang kita buat dalam kehidupan kita, Allah bagi kita kebebasan. Ini yang mesti faham kita tadabbur kita dalam surah An-Nahl awal-awal dahulu, prinsip bahawa Allah memberi kepada kita " hurriyatul ikhtiar" - kebebasan memilih dalam hal-hal tertentu. Dan hal itu, sebenarnya banyak sebenarnya. Yang mana perkara-perkara yang kita diberi pilihan tersebut, ia akan memberi kesan 'consequent' nanti. Ada pahala dan dosa. Ada kebaikan, ada keburukan. Ada syurga, ada neraka nanti. Ada azab, ada kesenangan dan kenikmatan nanti.

Oleh itu saudara fillahan dikasihi sekalian, bertanggungjawab kepada apa yang kita buat. Caranya macam mana? Kita perlu sedar dan tahu dan faham betul. Setiap apa yang kita buat. Belajar. Dengan belajar, kita akan tahu apa yang kita buat ini, betul, tak betul. 

Maka saya selalu mengingatkan semula adalah itu - I² A². Ini prinsip hidup berjaya seorang mukmin, tuan puan. Apa itu I²? 

I pertama adalah itu ILMU. Ilmu mesti ada. Sebab apa pun bermula dengan Ilmu. Jangan bermula dengan tanpa Ilmu. Nanti kita akan langgar dinding orang cakap. Kita akan melakukan kesalahan demi kesalahan. Maka berusahalah terlebih dahulu untuk berilmu. Islam pun pada peringkat awal ajar Nabi - 'Iqra''. Merupakan sumber asas Ilmu.

Yang kedua I - IMAN. Selalu pastikan Ilmu yang kita miliki itu menambah Iman kita. Maka channel ABQAF Media, tuan puan, kita jadikan satu tagline kita- "Media Ilmu dan Iman". Kita nak jadikan dia asbab untuk menambah Iman kita. Kita tidak ingin dapat Ilmu untuk berbangga-bangga. Untuk menunjukkan kita hebat. Saya boleh tahu ini, saya boleh tahu itu. Tidak. Tetapi kita nak berilmu untuk apa? Untuk menambah Iman kita. Semestinya Iman bertambah, apa yang akan berlaku? 

Iaitu A². A yang pertama adalah iaitu AMAL kita. Bertambah-tambah Amal kita. Amal soleh dan amal kebajikan kerana Allah.

Dan A yang kedua adalah iaitu bertambah AKHLAK kita bertambah. Budi baik kita, budi pekerti kita makin elok. Adab kalau boleh katakan A yang selanjutnya itu adalah Akhlak ataupun Adab. Jadi adab kita makin baik. Adab kita dengan Allah, adab kita dengan makhluk, adab kita dengan ibu bapa kita, adab kita dengan orang dewasa daripada kita, yang sama umur dengan kita, yang lebih muda dan lebih kecil daripada kita. Masing-masing itu ada Adab dia. Iman yang betul adalah akan meningkatkan Amal dan Amal yang betul adalah akan melahirkan Akhlak dan Adab yang tinggi. Inilah Mukmin.

Kesimpulan dari pada Mukmin Produktif, kita letak pada formula ini. Apa dia? I² + A². Ini formula hidup saya. Saya suka untuk sampaikan pada ceramah-ceramah saya yang dahulu. bahwasanya ini dia. At the end, ini yang perlu kita buat dalam hidup kita. Ilmu yang semakin bertambah, kemudian Iman semakin meningkat, Amal kita semakin banyak. Maksudnya banyak manfaatnya dan Akhlak kita semakin tinggi. Dengan itu kita akan semakin mulia disisi Allah swt.

Baik saudara fillahan dikasihi sekalian, itu ayat 86 dari segi tafsir dan tadabburnya. Kita lanjutkan kepada ayat yang ke-87 yang mana Allah swt, tuan-puan sekalian, menjelaskan bahawasanya akhirnya orang-orang musyrik dan sembahan-sembahan mereka akan tunduk patuh kepada Allah swt. Menerima apa yang akan berlaku kepada mereka. Apa kata Allah swt? "Wa alqau ilallahi yauma 'izinissalam" - Masa itu orang-orang musyrik ini dan juga berhala-berhala mereka sembah, bagaimana mereka menyatakan tunduk kepada Allah. Masa itu ketika tak ada lagi dah peluang untuk mereka, peluang untuk menghindarkan azab, peluang untuk melimpahkan kesalahan kepada orang lain. Tak ada. Masing-masing dapat bahagian masing-masing. Yang ini memang bersalah, Allah bagi kepada dia azab yang sesuai untuknya. Awak pun kalau bersalah seperti itu juga. 

Jadi Allah swt adil, Maha Adil pada waktu itu. Dijelaskan secara jelas, sejelas-jelasnya. Dinampakkan buktinya senampak-nampaknya sehingga tak ada siapa pada waktu itu yang dapat menolak bukti-bukti Allah SWT. Sebab apa? Pada waktu itu yang bercakap bukan mulut lagi dah, bukan lidah lagi dah yang bercakap. Yang bercakap itu tangan, kaki bahkan menjadi saksi semua nanti. Apa-apa yang ada di sekeliling akan menjadi saksi masa itu. Mahu tak mahu, tuan-puan sekalian, orang-orang musyrik, orang-orang kafir termasuk sembahan-sembahan yang mereka sembah tersebut menyerah pada Allah. Ya Allah memang powerlah engkau Allah. Engkau Maha Sembunyikan, Engkau nampak semua. Engkau Maha Melihat, Engkau Maha Memperhatikan. Kami tak boleh nak menghindar daripada ilmu yang begitu luas. KebijaksanaanMu yang begitu tinggi, kami tak boleh. Dan keadilanMu ya Allah. Oleh itu, ya Allah, kami surrender.

"Wa alqau illallahissalam" - maksudnya surrender, berserah. Kalau dah macam tu, nak macam mana lagi. Dia tak boleh lagi dah untuk melawan dah. Dah habis. Mati kutu orang cakap. Tak boleh buat apa-apa lagi dah.
Maka tuan puan dikasihi sekalian, apa kata Allah?  "wa dholla 'an hum maa kaanuu yaftaruun" - Dan begitu nampak bagi mereka, bagaimana tersesatnya mereka. Betapa tak gunanya sembahan-sembahan yang mereka sembah dahulu. Mereka berharap agar sembahan-sembahan mereka itu membantu mereka di akhirat nanti atau membantu mereka di dunia juga. Tapi tuan puan sekalian, sia-sia belaka. Tak guna. Akan sembahan-sembahan itu sendiri menolak dan menyatakan bahawasanya mereka lah yang pendusta, mereka pembohong. Sembahan-sembahan mereka itulah yang mengecam mereka balik. 

Bayangkan tuan puan, situasi seperti itu. Orang-orang yang kita harapkan akan membantu kita dan menolong kita dan ketika bertemu dengan mereka, mereka kata, "Aku tak kenal engkau pun." Bayangkan tuan puan, tak kenal pun kita rasa sedih padahal kita dah habiskan masa untuk dia dulu. Ataupun dia menolak, "Saya tak boleh tolong apa-apa. Awak sembah, sembahlah. Awak buat itu dulu terserah awak. Saya tak boleh tolong apa-apa." Inilah keadaan orang-orang musyrik pada waktu itu, orang-orang kafir pada waktu itu, desperate betul tuan-tuan puan-puan, tak boleh nak buat apa-apa. Mati kutu, tuan puan. Terkedu, terkelu tuan puan, tak boleh buat apa-apa. Dialah, ya Allah. Kami berserah kepadamu ya Allah. "Wa alqau illallahissalam". Mereka berserah kepada Allah pada waktu itu dan nampak bagi mereka betapa tak gunanya sembahan-sembahan mereka.

Saudara fillahan dikasihi sekalian, dari segi tadabbur kita pada ayat ini apa tuan puan? Mukmin produktif tuan puan, pasti memperoleh kesudahan yang baik. Sebab apa? Sebab setiap tindakan, perbuatan yang dia buat, dia mindful betul. Dia sedar betul, dia faham betul apa buat. Sehingga biasanya dia akan ada perhitungan, plan A, Plan B. Ada kemungkinan-kemungkinan akan berlaku ini, berlaku itu. Orang mukmin pun seperti ini juga. Bahawa ada yang mungkin berlaku yang baik, tuan puan, ada mungkin berlaku tak baik. Di dunia boleh saja berlaku tu. Ada yang baik berlaku, ada yang tak baik berlaku. Ada situasi yang boleh kita handle dan kemungkinan situasi yang kita tak boleh handle, boleh kawal.

Orang-orang bisnes faham sangat. Situasi seperti Covid-19 sekarang. Mana orang nak boleh tahu sesuatu yang tak boleh nak sangka. Unpredicted. Tak dapat kita jangkakan dalam hidup kita. Seperti itu juga, tuan puan. Maka Mukmin memang akan ada plan A, plan B. Ini bukannya tak yakin dengan Allah tapi dia yakin dengan Sunnatullah. Dengan ketentuan dan ketetapan Allah. Yang mana di dunia ini ada qadar baik, ada qadar buruk. Ada ketentuan baik, ada ketentuan buruk. Itu berlaku. Itu boleh berlaku kepada siapapun juga. Pada orang-orang kafir, pada orang beriman.  Orang Islam, tak Islam, benda itu boleh berlaku. Sudah ada dalam perhitungannya kalau sekiranya result nanti macam ni, maka saya akan buat seperti ini. Ada Plan B dia. 

Jadi Allah swt mengajar kita untuk ada plan ni, seperti kisah Nabi Yusuf. Kisah Nabi Yusuf mengajar kita bahawa perlu ada plan, perancangan. Ke peringkat kerajaan, ke peringkat institusi, peringkat syarikat. Kena ada satu perancangan jelas. Kalau plan A gagal, kita ada plan yang lain. Plan yang lain ini kalau boleh diperincikan juga. Begini begini begitu. Insya-allah kalau sekiranya semua itu dibuat dengan baik kesudahannya akan dia dapat oleh orang-orang seperti ini. Kesudahan yang baik. Maka Mukmin Produktif kesudahannya, akhir daripada usahanya, sama ada usaha dunianya atau usaha akhiratnya, pasti akan berkesudahan dengan kesudahan yang baik. Sebab dia betul-betul sedar, betul-betul memahami, betul-betul menguasai apa yang dia buat tu. 

Tuan puan dikasihi sekalian, dengan ilmu yang Allah bagi kepada kita, kita gunakan itu untuk merancang. Saya yakin tuan puan, bab dunia pandai merancang tapi kenapa kita tak merancang untuk bab akhirat. Hingga Allah dalam surah Al-Hasyr mengingatkan kita, tuan puan, tentang pentingnya merancang untuk akhirat juga. Apa kata Allah swt

يٰۤاَ يُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا اتَّقُوا اللّٰهَ وَلْتَـنْظُرْ نَـفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۚ وَا تَّقُوا اللّٰهَ ۗ 
Apa kata Allah swt: "Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan hendaklah engkau memperhatikan apa yang engkau buat untuk hari esok engkau." Hari esok kalau mengikut tafsir ulama' ialah hari akhirat. Tapi itu tak menolak, tuan puan, memberi makna adalah untuk hari esok kita. Tomorrow kita. Tomorrow boleh makna adalah akhirat, boleh makna adalah esok. Esok nak buat apa, kena merancang. Tapi kita kena ingat, tuan puan, kita merancang tapi at the end rancangan Allah akan berlaku. Kerana kita tahu bahawa perancangan Allah yang akan berlaku, kita selalu minta agar Allah sempurnakan rancangan kita tersebut. Tahu Allah yang akan menentukannya. Maka kita letak, ketika kita nak merancang, insya-Allah. Jika Allah berkehendak. Jika Allah mahu insya-Allah. Dalam masa yang sama kita minta kepada Allah agar diberikan Hidayah. Berikan petunjuk. Petunjuk apa tu? Hidayah, TaufikNya, agar apa yang kita rencana sesuai dengan perancangan Allah swt. Apabila rancangan kita dengan rencana Allah sejalan maka insya-Allah tak siapa yang boleh menghalang. Pasti akan jadi punya. Pasti akan berjaya.

Oleh itu saudara fillahan dikasihi sekalian, kesudahan orang-orang beriman adalah kesudahan yang baik. Pasti baik. Sebab dia sempurnakan syarat-syaratnya dan dia lengkapkan tindakan-tindakannya, perbuatan-perbuatannya yang perlu dia buat, dia buat. Jadi insya-Allah hasilnya akan baik. Dan tuan puan dikasihi sekalian, Mukmin Produktif tuan puan, akan kalau kita lihat tadi orang kafir, lihat orang musyrik, dia itu baru menerima ketentuan Allah, bila tuan puan? Pada waktu di Padang Mahsyar, pada waktu mereka sudah tak ada jalan lagi dah. Tak ada peluang untuk menghindar lagi dah. Barulah dia nak terima.

Ketahuilah tuan puan sekalian, orang beriman, dia menerima ketentuan Allah semenjak di dunia lagi. Dia menerima ketetapan Allah, hukum-hakam Allah swt semenjak di dunia lagi. Maka dia cuba untuk mengikutinya dan dia bukan mengikuti disebabkan tiada pilihan. Mereka mengikuti ketentuan dan hukum Allah swt sebab dia sedar betul, itulah yang terbaik. Ketentuan Allah itulah yang paling sesuai untuk zaman dan masa dia ini. 

Ingat orang kafir musyrik menolak hukum dan ketentuan Allah swt. Kalau kita nak cakap pada orang terserah kamulah. Memang kita tak ada masalah, tuan puan, ketika orang menolak hukum Islam dan mereka menggunakan hukum-hukum selain dari hukum Allah swt. Dia tak kisah. Dalam Islam disebutkan "la iqra ha fiddin" - tak ada paksaan dalam agama. "Lakum diinukum waliyadin" - bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami. Tak ada masalah. Tapi ingat bahawasanya kesan daripada penolakan kamu ini akan berbahaya di dunia dan akan berbahaya di akhirat nanti. 

Mukmin Produktif, tuan puan dikasihi sekalian, dia tunduk kepada hukum dan ketentuan Allah di dunia lagi. Dia tidak merasa berat, tak merasa terbebani dengan apa yang telah ditetapkan. Justeru dia yakin ini yang terbaik. Sebab Allah yang cipta alam dan makhluk ini dan saya sendiri. Sudah pasti Dia lebih tahu apa yang lebih sesuai, yang paling betul untuk saya.

Saudara fillahan dikasihi sekalian, maka Allah dalam surah Al-Qasas, tuan-puan, ayat 83 menyatakan bahawasanya: "wal 'aqibatul lil muttaqin" - kesudahan yang baik itu pasti untuk orang yang bertakwa. At the end, peganglah. Ini undang-undang Allah. Orang baik yang akan berjaya. Orang baik yang akan menang. Walaupun di awalnya dia ditipu, tuan puan, tengok tak cerita Hollywood, cerita Hindustan, betapa hero selalu terkena di awal. Tapi at the end, hero mesti menang punya. Itu hero Melayu boleh jadi terbalik, hero tiba-tiba mati.

Saudara filahan dikasihi sekalian, kesudahan yang baik mesti bagi orang yang bertaqwa. Maka tak ada pilihan bagi kita, tuan puan, melainkan untuk memilih jalan macam mana jadi orang bertakwa. Macam mana jadi orang yang lebih taat kepada Allah swt, sebab kesudahannya mesti untuk orang ni. 

Tuan puan lihatlah dalam hidup dunia, tuan puan dikasihi sekalian, lihat. Ada orang masih hidup dia dah memang hero kan, champion dalam apapun juga. Masya-Allah orang kagum dengan dia. Tapi tuan puan, di hari tua, ketika dia tak iringi kehebatan dan champion dia dalam dunia tersebut dengan agama, orang tak pandang lagi dah. Betapa banyak artis-artis yang dahulunya dikagumi ketika di hari tua, tuan puan, orang tak pandang lagi dah, tak tengok lagi dah. Sebab dia dah berkedut macam orang lain juga. Dia tua macam orang lain juga. Waktu kau cantik, handsome, orang memang idol kan engkau, orang bangga dengan engkau. Tapi bila engkau dah tua, nothing. Kita jumpa ramai artis-artis ni kan. Saya bukan di sini kecam artis, tuan puan, saya minta maaf, saya bukan nak kecilkan siapa-siapa dan saya tahu di antara artis ada yang hebat dalam lakonan dan dia juga hebat dalam bab amalan. Saya respect. Tapi tuan puan, saya nak cerita adalah yang tak eloklah. Sebenarnya ini banyak dalam bidang  yang lain pun ada juga benda-benda macam ni. Sebab biasanya mereka inilah yang dibangga-banggakan. 

Ada penyanyi, lagu dia sedap. Suara dia sedap. Tapi tuan puan apabila semua itu tidak diiringi dengan taqwa dengan kebaikan akhirat, tuan puan, satu hari dia akan lenyap, satu hari dia akan hilang. Orang tak hargai lagi dah. Orang tak pandang lagi dah. Tapi apabila semua itu diiring dengan ketakwaan, dengan kebaikannya tuan puan, memang dia baik dalam lakonannya, dia baik dalam hariannya, masya-Allah dia memang orang baik, Ustaz. Ketahuilah mati dia tuan puan, orang ingat lagi. Orang akan sebut nama dia lagi. Orang akan tahu kebaikan dia tadi tu. Inilah kesudahan yang baik. Itu mesti bagi orang-orang bertakwa

Maka ikut ketentuan Allah, ikut ketetapan Allah kalau tuan puan, ingin kesudahan yang baik, pilih ini. No option bagi saya. Tak ada pilihan bagi saya, melainkan saya mesti menjadi orang bertaqwa. Tak ada pilihan. Saya semenjak memang tak ada pilihan, melainkan saya mesti do the best untuk akhirat. Mahu tak mahu. Apa pun saya akan usahakan. Jadi tak ada pilihan. Semenjak bila tak ada pilihan? Sejak kita baligh. Setiap apa yang kita buat, Allah swt  dah monitor, dah nilai dan Alah nak tahu hujung dia. Hujung dia ni adalah mesti mati dalam takwa. Mesti mati dalam keadaan orang Islam, Mukmin, berserah diri kepada Allah swt.

Allah dalam surah Ali Imran mengatakan "ya ayyuhal lazina amanu ittaqullah haqqo tuqo tihi" - wahai orang beriman bertakwalah kamu dengan sebenar-benarnya takwa. "wala tamutunna lilla wa antum muslimun" - kamu jangan mati melainkan betul-betul menjadi seorang yang beriman, berserah diri kepada Allah swt. Jadi orang beriman betul-betul, berserah diri kepada Allah di dunia ni lagi. Masa dia sedar lagi. Masa dia boleh berbuat lagi, dia dah memang berserah diri. Erti kata berserah diri di sini menerima hukum Allah, menerima ketetapan Allah dengan yakin. This is the best for me. Ini yang ada pada diri mukmin. Tapi ingat orang musyrik tadi macam mana. Baru sedar kepada ketentuan dan ketetapan Allah adalah ketika mereka tak ada pilihan lagi dah. Di akhirat.

Tuan puan dikasihi sekalian, tafsir ayat ke-88. Ayat ini menjelas bahawasanya - azab akan digandakan, diberikan kepada orang kafir, yang mana selain dia itu kafir, mengingkari hukum Allah, halang orang pula daripada beriman. Ini jadi ada dua kategori orang kafir - kafir, tuan puan, atas asas diri dia saja. "Saya tak percaya, saya tak mahu menyakini apa yang kamu yakini. Islam itu bagi saya tak betul." Contoh ya. Ini maknanya, tuan puan, dia kafir dengan apa yang melibatkan diri dia sendiri. Ketahuilah bahawasanya ada kafir, selain dia tak percaya, dia akan ajak orang lain untuk tak percaya juga. Bahkan ada orang lain yang ingin menerima Islam ini, dia cuba untuk menghalang. Dia akan cari jalan macam mana tak jadi orang tu masuk Islam, mengikuti agama Allah ini. "Ya suddu 'an sabilillah" - mereka menghalang manusia dari jalan Allah swt. 

Maka orang ini, akan diberi azab berganda. Orang kafir pun ada level-level dia nanti. Ada level mereka yang mana kena azab sikit saja. Sikit ni siapa? Orang kafir yang dia kafir tapi dia tak menyusahkan orang lain, tidak mengganggu orang lain. Kita tahu bahawasanya ada orang bukan Islam, tuan puan, dia baik. Kata ulama' kebaikan orang kafir ini macam mana? Satu adalah kebaikan itu dia akan dapat di dunia lagi balasannya. Orang kafir, di dunia, dia dapat apa dia nak. Kebanyakan seperti itu. Sebab apa? Bayaran, balasan untuk mereka boleh dikatakan hampir full di dunia ini diberi. Saya ada kata kepada tuan puan dikasihi sekalian, sebelum ini di kelas saya yang lain. Bahawasanya untuk orang kafir balasan kebaikan mereka itu maybe 100% dia dapat di dunia lagi. Kemungkinan juga kata ulama', 99% dia dapat di dunia, dia ada 1% diberikan di akhirat. 1% yang di akhirat ini apa? Inilah diringankan azab daripada mereka. Erti katalah mereka tak di azab seperti orang-orang kafir yang jahat, orang kafir yang berusaha untuk membuat kerosakan.


Saudara fillahan sekalian, beza dengan orang beriman tau. Orang beriman ratio bagi balasan dia adalah terbalik. Orang beriman, di dunia dia akan hanya dapat 1% balasan kebaikan dia tu dan 99% dia nanti dia akan dapat di akhirat. Terbalik ya. 1% di dunia, 99% di akhirat. Maka kadang-kadang orang beriman merasa, ada yang tak faham, merasa, kenapa saya dah buat baik ini, buat itu, tapi saya tengok hidup saya tak berubah pun. Saya tak kaya raya pun macam si fulan itu. Yang dia kafir tapi dia dapat banyak sangat. 

Tuan puan dikasihi sekalian, dalam hal ini kita kena faham prinsip ini. Bagi orang kafir yang selain dia kafir, dia juga menghalang orang daripada keislaman maka dia akan dapat azab tambahan. Tuan puan dikasihi sekalian, itu dari segi tafsirannya. Dari segi tadabbur, ringkasnya ialah apabila orang tak produktif di dunia ini, sama ada dia Mukmin atau tak Mukmin dan Mukmin mestinya lebih produktif lagi. Orang yang tak produktif pasti akan hadapi kesusahan demi kesusahan. Pasti akan menghadapi penderitaan demi penderitaan. Hari tu susah  sekarang susah lagi. Hari tu masalah, sekarang masalah lagi. Ketahuilah sebenarnya berpunca daripada awak yang tak produktif. Kalau awak produktif, awak proaktif, macam kita bincang dulu, insya-Allah awak akan boleh keluar daripada kesusahan tersebut. Dan Mukmin Produktif dia akan mendapat kebaikan demi kebaikan, kesenangan demi kesenangan. Kenikmatan demi kenikmatan. Dia akan terus bertambah








..............



Tafsir Ayat 86
Menerangkan pertengkaran berlaku antara penyembah org Kafir yg menyembah kan selain Allah. Mereka merayu dikurang azab atau meringankan seksaan.
Mereka akan dinmpkan bahala, syaitan yg Di sembahkn Mereka. Mereka mahu Bahala, sembahan d
iazabkn kerana Mereka menuduh kesalahan pd bahala dn sembahan2x Mereka.
Sembahan2x ini pula Berkata mereka menolak Dan menafi kan bahwa Mereka tak pernah menyuruh Mereka menyembah Mereka.


Keaadan yg terdesak utk org2x Musyrik menipu, berbohong utk melepaskn diri Mereka.
Maka peringatan kita supaya jgn Syirik spt Mereka.


Tadaburr Ayat 86
Mukmin yg productif tahu apa yg Mereka laku kan.. MINDFUL.
Mereka sedar akan tanggungjawab Mereka Dan tidak akan menuduh org lain. Tidak bergantung pd org lain. Bertanggungjawab penuh jeatas setiap tindakan yg pernah diambil. Bersyukur Dan mengguna kan NIKMAT2x yg Di beri Allah. Semua tidak disia2x perkara ini akan di usaha kan.


Mukmin tidak akan memberi atau menyalahkan org lain.
Mukmin produktif:
Kurang complain.
Kurang mengata.
Kurang dosa.


Prinsip hidup orang beriman
I sq
I=Ilmu mesti ada
I=Iman, ilmu meningkat kan Iman.
A sq
A=Amal
A=Akhlak/Adab

No comments:

Post a Comment