Tuesday 23 June 2020

TADABBUR SURAH AN-NAHL AYAT 82-85, 22 JUN 2020M

Nota Perkongsian 22.06.2020
Tadabbur surah An-Nahl ayat 82-85.
Tema: Bagaimana menjadi Mukmin yang produktif. 
Oleh: Ustaz Dr Firdaus Sulaiman

Alhamdulilah dan bersyukur kita kehadrat Allah swt dengan limpah kurniaNya dan nikmat  di atas kita semua. Mudah mudahan Allah swt membukakan pintu khazanah ilmu untuk kita sehingga mendapat ilmu yang bermanfaat. Amin ya Raabal Alamin. Selawat dan salam tidak lupa kita sampaikan peruntukan untuk junjungan Nabi besar Muhammad saw.

Bacaan:

فَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ ٱلْبَلٰغُ ٱلْمُبِينُ
Jika mereka tetap berpaling, maka sesungguhnya kewajiban yang dibebankan atasmu (Muhammad) hanyalah menyampaikan (amanat Allah) dengan terang.
(An Nahl 16:82)

يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ ٱللَّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا وَأَكْثَرُهُمُ ٱلْكٰفِرُونَ
Mereka mengetahui nikmat Allah, kemudian mereka mengingkarinya dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang kafir.
(An Nahl 16:83)

وَيَوْمَ نَبْعَثُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا ثُمَّ لَا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ
Dan (ingatlah) akan hari (ketika) Kami bangkitkan dari tiap-tiap umat seorang saksi (rasul), kemudian tidak diizinkan kepada orang-orang yang kafir (untuk membela diri) dan tidak (pula) mereka dibolehkan meminta maaf.
(An Nahl 16:84)

وَإِذَا رَءَا ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ ٱلْعَذَابَ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ
Dan apabila orang-orang zalim telah menyaksikan azab, maka tidaklah diringankan azab bagi mereka dan tidak puIa mereka diberi tangguh.
(An Nahl 16:85)
.........................................

Tadabbur An Nahl ayat 82-85

Telah dijelaskan dalam perbincangan lepas, Allah SWT tidak berhenti dari menganugerahkan nikmat kepada kita. Setiap hari kita menggunakan nikmat dan kurniaan Allah SWT. Tidak henti, dari bangun pagi hingga tidur malam. Maka Allah suka untuk mengingatkan kita kepada nikmat-nikmatNya itu. Nikmat rumah, khemah-khemah, perkara-perkara yang boleh diguna untuk perlindungan kita, perkakas / barang-barang rumah, pakaian, perhiasan - yang diberi melalui haiwan ternakan. Itu semua nikmat Allah SWT.

Orang-orang beriman bila melihat nikmat-nikmat ini, akan perbanyakkan syukur dan rasa berhutang kepada Allah. Dan ingin membayar hutangnya. Allah tidak ingin wang atau barang-barang. Tapi Allah ingin kepada kepatuhan kita kepada perintahNya dan menjauhi daripada laranganNya. Dan itu semua adalah untuk manusia juga. Di mana Allah berkata:

ْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَاَ زِيْدَنَّـكُمْ
"...Jika kamu bersyukur, maka Aku akan tambah lagi..." (Ibrahim: 7)
Nikmat perlu menjadikan kita bertambah bersyukur dan bertambah Islam. Makin rasa Allah yang boleh membantu kita. Serahkan urusan kita kepada Allah SWT.

يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ، وَأَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ وَلاَ تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَدًا
"Wahai yang Maha Hidup, yang Menghidupkan, yang menyediakan kehidupan bagi makhlukNya, dengan RahmatMu lah aku memohon bantuan dan pertolongan daripadaMu, perbaiki diri aku Ya Allah, jangan Engkau jadikan aku bergantung kepada aku, bahkan jangan sampai satu detik pun".

Tawakkal sepenuhnya kepada Allah bahawa Allah yang boleh realisasi setiap keinginan dan harapan kita. Nabi beramal dengan doa ini hingga dia hanya bergantung harap kepada Allah. Selalu berserah diri kepada Allah. 

Pada ayat 82 dari segi tafsir, Allah SWT menjelaskan perangai manusia itu. Tidak menyedari nikmat, mengingkari nikmat. Manusia enggan mengakui nikmat tersebut dan mengikuti kebenaran yang disampaikan kepadanya. Dalam konteks ini pada zaman itu, orang kafir Quraisy dengan Rasulullah saw. 

Maka Allah mengingatkan kepada Rasulullah: Maka jika mereka berpaling, enggan mengakui nikmat-nikmat tersebut, tugas dan tanggungjawab engkau hanya (wahai Muhammad) menyampaikan. Sampaikan dengan jelas dan terang. Maka Insya Allah engkau tidak akan dihukum dan disoal Allah. Tanggungjawab kamu sudah dilakukan. Tugas seorang Rasul hanya menyampaikan wahyu dan kebenaran dengan jelas dan terang.

Dari segi tadabburnya kita perlu tahu skop kerja kita. Syarikat yang bagus akan menjelaskan skop kerja kepada pekerjanya. Tugas-tugas yang perlu dilakukan. Allah SWT memberikan kita tugas-tugas. Di antaranya "amal makruf, nahi mungkar" iaitu mengajak kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran. Ini adalah tugas-tugas dan KPInya ialah menyampaikan kepada seramai-ramainya. 

Tugas kamu adalah menyampaikan sahaja. Bagaimana orang menerimanya, beriman atau tidak, percaya atau tidak, itu bukan tugasmu. KPInya ialah sampaikan dengan jelas dan bersabar dengan penerimaan pelbagai orang. Ada yang akan setuju. Ada yang mengingkari. 

Jadi kita perlu tahu batasan yang perlu kita capai dan batasan yang perlu kita hindari. Jangan tidak buat langsung. Jadi skop kerja kita dalam Islam diletakkan dalam satu hukum Syariah yang telah Allah tetapkan ke atas kita. 

Sabda Rasulullah: hidup adalah jalan besar yang kiri kanannya ada jurang. Di awal jalan akan ada orang panggil masuk ikut jalan ini lurus, bagus. Di hujung jalan akan ada orang yang mengingatkan bila kita hampir terbabas di jurang.

Jadi jalan yang lurus itulah syariat Islam. Di kiri kanan tepi jalan itu ada batasan, itulah hukum hakam Allah. Jurang itu adalah maksiat, kebinasaan yang akan menanti orang-orang yang melanggar larangan-larangan Allah. Yang menyeru, memanggil di jalan supaya masuk ke jalan itu adalah Rasul-rasul dan Nabi-nabi, para ulama, ustaz-ustaz/ustazah yang mengajak kita mengamalkan Islam. 

Yang mengingatkan kita bila tersilap langkah adalah ad dhamir - hati nurani. Dhamir adalah sesuatu yang tersembunyi tetapi wujud. Jika dhamir dibiarkan, lama-lama suaranya akan semakin perlahan, semakin tertutup hingga akhirnya tidak kedengaran lagi. Kerana kita asyik mengikuti hawa nafsu, bisikan syaitan hingga bisikan hati nurani kita sendiri hilang.

Jadi kenalilah batasan-batasan ini. Rasulullah kerana sayangnya baginda kepada umatnya, maka bila Rasulullah mendapat respon negatif daripada kaumnya, baginda sedih dan merasa terkilan. Allah SWT mengingatkan:

فَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ ۘ اِنَّا نَـعْلَمُ مَا يُسِرُّوْنَ وَمَا يُعْلِنُوْنَ
Maka janganlah kata-kata mereka itu menyebabkan engkau bersedih (wahai Muhammad) Kami tahu apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka nyatakan." (Yaasin: 76)
Apa yang sebenarnya dalam hati mereka itu, Kami tahu. Dan ayat

فَاِ نْ تَوَلَّوْا فَاِ نَّمَا عَلَيْكَ الْبَلٰغُ الْمُبِيْنُ  
ini juga ayat tasliyah - ayat yang menenangkan Rasulullah saw terhadap respon kaumnya yang ingkar kepada nikmat-nikmat Allah SWT. Ingkar terhadap kebaikan-kebaikan yang Allah berikan. 

Termasuk ingkar terhadap nikmat yang telah disebut dalam tafsir al Kabir Imam Fakhrudin Ar Razi. Nikmat yang diingkari mereka adalah nikmat yang telah disebut dalam ayat-ayat sebelumnya dan nikmat pengutusan Nabi Muhammad saw:
وَمَاۤ اَرْسَلْنٰكَ اِلَّا رَحْمَةً لِّـلْعٰلَمِيْنَ
"Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam."
(Al-Anbiya: 107)

Tapi orang kafir Quraisy tidak menghargai nikmat tersebut. Maka Allah mengingatkan batasannya tugasnya hanya menyampaikan. Sedangkan memberi Hidayah itu tanggungjawab Allah. 

Begitu juga dalam kehidupan kita. Kerana sayangkan anak-anak kita cuba sedaya upaya membantu mereka. Tetapi kadang-kadang tidak dihargai mereka. Begitu juga keluarga dan adik beradik. Mereka seolah-olah tidak menghargai usaha, teguran, nasihat kita. Kita rasa terkilan dan sedih. Ini realiti. Jadi berbalik kepada ayat 82, jika mereka berpaling, maka tugas engkau hanya menyampaikan sahaja dengan jelas dan nyata. Ini tugas kita. Jadi fahami batas ini.

Selanjutnya pada ayat 83, Allah SWT dari segi tafsir, menjelaskan orang-orang Quraisy mengetahui nikmat Allah tetapi mengingkari kewujudan nikmat tersebut. Nikmat apakah itu? 

1. Setiap nikmat yang telah disebutkan Allah dari ayat-ayat dalam surah an-Nahl sampai sekarang. Nikmat-nikmat yang banyak. Nikmat hissi yang kita nampak jelas dengan pancaindera dan nikmat maknawi - nikmat yang tak nampak tapi wujud. Rasa dengan hati dan ketenangan. Contoh nikmat maknawi ialah Hidayah, petunjuk, nasihat. Orang menasihat kerana sayang, supaya kita tidak terus buat kesilapan.

2. Nikmat pengutusan Nabi Muhammad saw. Inilah nikmat yang orang kafir Quraisy ingkari. Mereka enggan mengakui Nabi Muhammad saw. Jadi Allah berkata:
 يَعْرِفُوْنَ نِعْمَتَ اللّٰهِ ثُمَّ يُنْكِرُوْنَهَا وَاَ كْثَرُهُمُ الْكٰفِرُوْنَ
"Mereka tahu nikmat Allah itu kemudian mereka mengingkarinya." Pengingkaran selepas dapat ilmu selepas dijelaskan hujah-hujah ini, satu pengingkaran yang sangat dibenci Allah. 

Sombong. Menolak kebenaran setelah jelas ada ditunjukkan kepada kita. Dan Allah menjelaskan majoriti manusia seperti ini:
 وَاَ كْثَرُهُمُ الْكٰفِرُوْنَ
Kebanyakan mereka kafir, tidak mengakui nikmat Allah. Sebagai orang beriman, hindari sifat begini.

Dari segi tadabbur, ayat 83 ini mengingatkan bahawa ada dua jenis ilmu: 
1. Ilmu yang bermanfaat
2. Imu yang tidak bermanfaat 

1. Ilmu yang bermanfaat - ilmu yang memperkasakan, menguatkan kita. Yang mendorong kita, membantu kita menjadi lebih baik dalam kehidupan. Membantu kita berubah. Ada peningkatan kualiti diri kita. Bagi seorang mukmin, ilmu yang bermanfaat itu ciri khasnya adalah ilmu yang meningkat meningkatkan hubungan dengan Allah SWT, amal soleh dan produktiviti kita. Jadi ilmu ini yang kita minta. 

Dalam doa, kita menyebut "ilman nafi'an" ilmu yang bermanfaat dan kita berlindung dengan Allah SWT dari ilmu yang tidak bermanfaat:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لَا يُسْتَجَابُ لَهَا
Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu, dari ilmu yang tidak berguna dan dari hati yang tidak khusyu' dan dari jiwa yang tidak pernah puas dan dari doa yang tidak dikabulkan.
Sebenarnya berpunca daripada ilmu yang tidak bermanfaat. Ilmu yang tidak merubah kita. Ilmu yang tidak memperbaiki kita.

2. Tanda ilmu yang tidak bermanfaat - adalah apabila kita tidak nampak nikmat Allah dan kita tidak mengakuinya, mengingkarinya.

Kita perlu ilmu yang membantu kita lebih baik dalam hidup. Maka kita tidak perlu ilmu yang banyak. Dalam doa, kita minta ilmu yang bermanfaat. Ilmu ini sedikit tapi masyaa Allah. Ini yang ada pada orang zaman dahulu, nenek-nenek, mak kita. Mereka tak belajar tinggi-tinggi. Tak sampai Universiti pun. Mereka kadang-kadang hanya pandai tulis, baca. Sekolah rendah pun tak habis. Bahkan ada yang tidak sekolah langsung. 

Tapi mereka belajar mengenai kehidupan. Ilmu yang sedikit tapi ilmu itu dimanfaatkannya dengan baik. Bila dia belajar tentang solat, dia betul-betul jaga solat. Bila belajar al-Quran, dia memang membaca al-Quran. Bila belajar zikir mungkin hanya tahu:
سُبْحَانَ اللَّهِ, وَالْحَمْدُ لِلَّه,ِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّه,ُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ
Tapi dia pegang dan amalkan. Jadi ilmu yang diamalkan ini, yang kita minta.

Ada ilmu laduni dan ilmu kasbi.
1. Ilmu laduni - ilmu yang Allah beri selepas beramal dengan ilmu yang kita ada dahulu. Beramal dengan yang sedikit, Allah akan tambahkan. 
2. Ilmu kasbi - ilmu yang diperolehi dengan membaca. Seperti firman Allah "Iqra'", bacalah.
Iqra' adalah kunci ilmu, belajar, bertanya.

ْ فَسْــئَلُوْۤا اَهْلَ الذِّكْرِ اِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُوْنَ ۙ 
"Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui." (An Nahl: 43).

Tanya orang yang lebih alim kalau tak tahu. Itu sumber ilmu. Bertanya, membaca - ilmu kasbi. Apabila diamalkan ilmu kasbi ia akan membuahkan ilmu laduni, ilmu wahbi. Yang Allah SWT beri sebagai hadiah kerana kerajinan kita beramal dengan ilmu kita. Ilmu laduni ini mahal. Ini yang dipanggil "wisdom". 

Hasil yang Allah bagi kepada kita. Jangan sampai kita dapat ilmu, mengetahui tentang sesuatu, khususnya tentang nikmat Allah tetapi kata-kata kita tidak menunjukkan kita bersyukur dengan nikmat tersebut. Perbuatan kita tidak menunjukkan kita bersyukur dengan nikmat tersebut. Seolah-olah kita tidak mengakui nikmat tersebut, mengingkarinya. Maka berlindunglah kepada Allah SWT daripada perkara ini.

Dan pada ayat 84, Allah mengingatkan kepada orang-orang yang kufur ini orang-orang yang ingkar. Sama ada ingkar kepada nikmat Allah SWT khususnya atau ingkar terhadap Nabi dan Rasul yang diutus. Dan Islam yang dibawa Nabi dan Rasul tersebut. Allah berkata:

وَيَوْمَ نَـبْعَثُ مِنْ كُلِّ اُمَّةٍ شَهِيْدًا ثُمَّ لَا يُؤْذَنُ لِلَّذِيْنَ كَفَرُوْا وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُوْنَ
"Dan (ingatkanlah kepada mereka yang musyrik tentang) hari Kami bangkitkan dari tiap-tiap umat, seorang saksi; kemudian tidak diizinkan bagi orang-orang yang kafir (memberi sebarang alasan), dan mereka pula tidak diminta memohon keredaan Allah."

Setiap umat akan ada saksi terhadapnya iaitu nabi dan rasul yang diutus kepada setiap kaum itu Nabi Nuh menjadi saksi umatnya Nabi Musa dan Harun akan menjadi saksi kepada Bani Israil dan Nabi Muhammad akan menjadi saksi bangsa Arab dan umat manusia di akhir zaman. Semenjak dia diutus, dia menjadi saksi. 

Dan Allah SWT mengingatkan juga kesaksian ini pada ayat 41 surah an Nisa':
فَكَيْـفَ اِذَا جِئْـنَا مِنْ كُلِّ اُمَّةٍ بِۢشَهِيْدٍ وَّجِئْـنَا بِكَ عَلٰى هٰۤؤُلَآ ءِ شَهِيْدًا ۗ 
"Maka bagaimanakah (keadaan orang-orang kafir pada hari akhirat kelak), apabila Kami datangkan dari tiap-tiap umat seorang saksi (iaitu Rasul mereka sendiri menjadi saksi terhadap perbuatan mereka), dan Kami juga datangkan engkau (wahai Muhammad) sebagai saksi terhadap umatmu ini?"

Secara spesifik, ayat ini menunjukkan kepada Rasulullah saw. Pada suatu hari, Rasulullah pernah meminta Abdullah bin Mas'ud membacakan ayat-ayat al-Quran. Selain membaca sendiri, Rasulullah suka mendengar orang lain membaca ayat-ayat al-Quran, membacakan kepadanya dan Rasulullah mendengarkan. 

Abdullah Ibnu Mas'ud membaca surah an Nisa' ayat 41 ini. Nabi minta dia berhenti lalu Nabi menangis. Rasulullah terkenang bagaimana dia akan menjadi saksi umatnya yang ramai. Bayangkan berjuta-juta, berbilion-bilion umat Nabi Muhammad. Rasulullah merasa satu tanggungjawab yang besar, beban yang berat. Maka ayat ini menjelaskan bahawa pada waktu Nabi dan rasul didatangkan sebagai saksi. Allah berkata:
وَيَوْمَ نَـبْعَثُ مِنْ كُلِّ اُمَّةٍ شَهِيْدًا ثُمَّ لَا يُؤْذَنُ لِلَّذِيْنَ كَفَرُوْا وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُوْنَ
Keadaan orang kafir pada waktu itu teruk, parah. Orang kafir tidak diizinkan untuk:

1. Mengemukakan alasan, helah, tipu daya, dakwaan.
Allah SWT tolak, tidak beri peluang. Yang akan bercakap bukan lagi mulut dan lidah tetapi tangan.

اَلْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلٰۤى اَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَاۤ اَيْدِيْهِمْ وَتَشْهَدُ اَرْجُلُهُمْ بِمَا كَا نُوْا يَكْسِبُوْنَ
"Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan." (Yaasin: 65)

Di dalam surah al Zalzalah:
اِذَا زُلْزِلَتِ الْاَ رْضُ زِلْزَا لَهَا ۙ وَاَ خْرَجَتِ الْاَ رْضُ اَثْقَا لَهَا ۙ 
وَقَا لَ الْاِ نْسَا نُ مَا لَهَا ۚ يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ اَخْبَا رَهَا ۙ
"Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya, serta bumi itu mengeluarkan segala isinya, dan berkatalah manusia (dengan perasaan gerun); Apa yang sudah terjadi kepada bumi? Pada hari itu bumi pun menceritakan khabar beritanya:"

Ulama berkata ini juga salah satu kesaksian. Tanah yang kita pijak untuk ke mana juga, menjadi saksi. Apabila pergi ke tempat tidak baik, ia akan jadi saksi. Apa yang telah dibuat manusia semasa di dunia, Bumi akan bercakap, beritahu si Fulan seperti ini itu. Pokok-pokok, batu-batu juga akan jadi saksi. Maka, ingatlah keadaan ini nanti, tak ada alasan bagi kita.

2. Bercakap banyak
Sebab ketika para saksi bercakap nanti, orang kafir akan cuba mencelah. Allah akan perintah mereka diam, tutup mulut. Ini yang akan berlaku pada orang kafir.

3. Balik ke dunia untuk memperbaiki diri Orang kafir akan meminta untuk kembali ke dunia untuk berubah, menjadi insan yang soleh. Itu yang mereka minta semasa itu. Allah SWT sudah beri peluang semasa hidup, usia yang panjang tapi tidak digunakan untuk bertaubat, untuk memperbaiki diri. Hanya habiskan dalam 'lagha'.

4. Tidak boleh bercakap semasa kesaksian dikemukan

5. Tidak boleh mengeluh langsung juga
Maka Allah mengingatkan manusia terutamanya orang kafir akan saat seperti itu.

Dari segi tadabbur, sedari diri sebelum terlambat. Bahawasanya setiap tindakan dan perbuatan kita buat, ada kesannya. Kalau buat baik, contohnya rajin mendengar tadabbur, datang majlis ilmu, akan ada kesan positifnya. Makin rajin melakukan ketaatan, akan ada kesan positifnya. 

Prinsip "cause and effect" yang Allah letak pada sistem alam ini, sunnatullah. Ambil tindakan ringan sekarang, juga akan beri kesan. Setiap keburukan yang kita buat sekarang, akan menentukan kita pada masa hadapan. Hari kita sekarang adalah hasil dari apa yang kita pilih pada beberapa tahun lepas. 

Jadi tadabbur surah An Nahl ini mengingatkan, berhati-hati dalam memilih tindakan, memilih perbuatan,memilih ketentuan-ketentuan dan pelan hidup kita. Jangan sampai leka jauh daripada yang ditetapkan Allah SWT. Jadi sedari diri sebelum terlambat. Masa terlambat apabila kita sudah meninggal. 

Selagi kita ada di dunia ini, masih belum terlambat, selagi nyawa belum sampai ke halkum. Belum terlambat untuk bertaubat, untuk memperbaiki diri. Belum terlambat untuk menambah amal soleh kita. Ada peluang lagi. Ada orang fikir, bila sudah tua, dah terlambat untuk belajar, buat itu ini. 

Masih belum terlambat selagi belum mati, masih ada kesempatan. Mulai sekarang. Buat sesuatu untuk diri. Jadi produktif. Jangan lalaikan, sia-siakan masa yang Allah beri. Kita dipanjangkan umur kerana belum cukup amal soleh. Gunakan masa ini sebaik-baiknya. 

Bertaubatlah. Banyakkan istighfar, solat Taubat. Tambah kebaikan-kebaikan. Jadi sedar diri sebelum terlambat. Jangan jadi seperti orang kafir. Allah tutup segala pintu. Selagi kita tidak khususkan masa untuk diri kita, kita tidak akan dapat masa tersebut. Jangan beri banyak alasan.

Pada ayat 85, Allah menjelaskan tentang keadaan orang kafir yang makin teruk di akhirat nanti. Bila mana mereka tidak diberi keringanan lagi, tidak diberi penangguhan atau penundaan azab.
 
وَاِ ذَا رَاَ الَّذِيْنَ ظَلَمُوا الْعَذَا بَ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ وَلَا هُمْ يُنْظَرُوْنَ
Hari yang mereka itu dibangkitkan, Allah akan tunjukkan kepadanya azab seksaan. Pada masa itu manusia akan terpecah secara automatik.

يَّصْدُرُ النَّا سُ اَشْتَا تًا ۙ 
(Az-Zalzalah: 6)
Maka kumpulan besar dinamakan 'al Mujrimun' atau 'Ashabul Syimal' - orang-orang yang berdosa. Kemudian orang -orang yang beriman terbahagi kepada dua: 'Ashabul Yamin' dan 'al Muqarrabun'. 

Jadi umumnya ada 3 kumpulan. Di Padang Mahsyar, mereka ini dalam keadaan berbeza. Ashabul Syimal nampak neraka sahaja. Ashabul Yamin nampak syurga. Dan al Muqarrabun nampak Allah SWT. Mereka dekat dengan Allah, VVIP Allah. Ada kawasan khusus untuk mereka.

Ashabul Syimal hanya nampak azab sahaja. Allah SWT sebut:
 وَاِ ذَا رَاَ الَّذِيْنَ ظَلَمُوا الْعَذَا بَ
Orang zalim itu akan nampak azab. Orang-orang yang tidak menggunakan kehidupan dengan sebaik-baiknya akan nampak azab. 
فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ وَلَا هُمْ يُنْظَرُوْنَ
Azab itu tidak diringankan atau ditunda. 

Secara tadabburnya, adakala kesilapan kita dalam hidup mendatangkan kesan buruk yang tidak dapat dihindarkan. Kesannya pasti. Lambat laun pasti akan kena. Bila silap cepat-cepat betulkan. Jangan biar berterusan.

........................

No comments:

Post a Comment