Thursday 30 April 2020

Tadabbur AlQuran Ramadhan Ustaz Dr Firdaus Sulaiman: Tadabbur Surah An Nahl. 8 Ramadhan 01.05.2020

Taddabur Surah An Nahl Hari 8
Tema : Menjadi Mukmin Produktif

Pujian, Doa dan Salawat.
Harapan untuk menemui malam Lailatul Qadar

Ayat 11 - 14
**************
يُنۢبِتُ لَكُم بِهِ ٱلزَّرْعَ وَٱلزَّيْتُونَ وَٱلنَّخِيلَ وَٱلْأَعْنٰبَ وَمِن كُلِّ ٱلثَّمَرٰتِ ۗ إِنَّ فِى ذٰلِكَ لَءَايَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanam-tanaman; zaitun, korma, anggur dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan.
(An Nahl 16:11)

وَسَخَّرَ لَكُمُ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ ۖ وَٱلنُّجُومُ مُسَخَّرٰتٌۢ بِأَمْرِهِۦٓ ۗ إِنَّ فِى ذٰلِكَ لَءَايٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
Dan Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu. Dan bintang-bintang itu ditundukkan (untukmu) dengan perintah-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memahami(nya),
(An Nahl 16:12)

وَمَا ذَرَأَ لَكُمْ فِى ٱلْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوٰنُهُۥٓ ۗ إِنَّ فِى ذٰلِكَ لَءَايَةً لِّقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ
dan Dia (menundukkan pula) apa yang Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan berlain-lainan macamnya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran.
(An Nahl 16:13)

وَهُوَ ٱلَّذِى سَخَّرَ ٱلْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى ٱلْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِۦ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Dan Dialah, Allah yang menundukkan lautan (untukmu), agar kamu dapat memakan daripadanya daging yang segar (ikan), dan kamu mengeluarkan dari lautan itu perhiasan yang kamu pakai; dan kamu melihat bahtera berlayar padanya, dan supaya kamu mencari (keuntungan) dari karunia-Nya, dan supaya kamu bersyukur.
(An Nahl 16:14)

Surah yang menzahirkan pada kita nikmat2 Allah. Di ayat atas menjelaskan nikmat2 yg berbentuk hissiah yg dpt dilihat dinikmati dan dirasai. Orang yang bertafakur atas segala nikmat akan dapat mengambil pelajaran. Allah tundukkan malam siang matahari bulan bintang ...yg boleh dimanfaatkan. Makhluk ini tiada kemahuan dan tiada bantahan..
Manusia boleh ukut masa dan waktu...muncul ilmh falaq. Ianya semua nikmat Allah yg perlu disyukuri. Orang yg berfikir dia akan rasa betapa nikmat.

Nikmat dibumi bermacam macam jenis spesoes warna bentuk..makhluk ciptaan Allah pelbagai dan banyak

Yazakkarun - orang yg mengambil peringatan dan pelancaran

Nikmat Allah di dalam laut yg luas. Didalam laut ada nikmat Allah dan tundukkannya agar manusia boleh manfaatkan...spt ambil ikan..permata mutiara...isi laut boleh dijadikan sumber pencarian hidup..kurnianna

Hujung semuanya..dengan segala nikmat nikmat...Allah inginkan Syukur. Asbab utk bersyukur. Bukan hanya duit yg kita dapat. Apa jua sekeliling kita boleh jadi asbab bersyukur. Tak wajar hanya bersyukur bila dapat duit dan makanan.

Soalan tentang concept tawakal. Apa hubungan tawakal 

Tawakkal bermula saat kita membulatkan tekad dan azam. Dari awal hingga akhir. Allah cintai orang mcm ini. 
Tawakkal ini amalan qalbi..iaitu hati
Amalan ada 2 jenis
1. Zahir - Jawarih - dibuat oleh anggota kita mata mulut kaki tangan telinga..melihat mendengar.. bercakap...
2. Batin- Qalbi 
Tawakal salah satu amalan batin..kebergantungan sepenuhnya pada Allah. 

Ada silap fahaam. Bila tawakkal terus tak buat apa dan duduk sahaja.

Tawakkal betul bila hati kita bergantung dan berserah hasil usaha kita pada Allah dan Yakin dengan pertolongan Allah
Dari segi zahir kita terus buat kerja..lihat dengar dan buat...bukan duduk diam..tetap aktif dan tetap berusaha.
Nabi ckp pada org yg ada unta...soalan patut saya lepaskan dan tawakkal. Nabi jawab ikat unta dan tawakkal. 

Tawakkul - pasrah

Ahli sunnah sepakat tawakkal diiringi dengan usaha bukan berserah sahaja. Grab hidayah dab bertindak dan pada masa itu hati kita yakin Allah akan tolong sempurnakan. 

Jangan buat segalanya ikut nafsu pastu bila dah tak boleh baru bertawakal dan serah.

Dalam suasana kita ini...perlu tawakkal sebanyakkan. Tawakkal betul mengambil asbab. Semua ada rule and regulation. Kalau buat mcm ni dpt hasil mcm ni. Hukum sebab akibat.

Nabi perintah  org dalam kawasan wabak jangan keluar dan yg diluar jangan masuk. 

Nabi Ibrahim masuk dalam api..api memmbakar...namun Allah nak tunjuk mukjizat. Takkan kita harap dapat mukjizat..ianya hanya untuk Nabi Rasul.

Kene berusaha bila diberi hidayah 4 perkara perlu dilaksanakan dan usaha

1.Yatafaqqarun
Tafakkur - menghasilkan wisdom hikmah kebijaksanaan. Ilmu yang ada di proses penghayatan dalam hati dan jiwa...actualisation. Guna ilmu fikiran perasaan hati dan berkumpul itu semua. Hasilnya wisdom

Surah Al Baqarah, 269
يُؤْتِى ٱلْحِكْمَةَ مَن يَشَآءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ ٱلْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِىَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ ٱلْأَلْبٰبِ
Allah menganugerahkan al hikmah (kefahaman yang dalam tentang Al Quran dan As Sunnah) kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang dianugerahi hikmah, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah).
(Al Baqarah 2:269)

Perlu gabungkan segalanya. Untuk dapatkan hikmah kene mula dgn ZIKIR dan berterusan. Zikir - lisan, qalbi(menga8tkan segala sesuatu dengan Allah bukan ingat orang), perbuatan ikut perintah Allah sahaja.

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمٰوٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايٰتٍ لِّأُوْلِى ٱلْأَلْبٰبِ
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,
(Ali Imran 3:190)

ٱلَّذِينَ يَذْكُرُونَ ٱللَّهَ قِيٰمًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِى خَلْقِ ٱلسَّمٰوٰتِ وَٱلْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بٰطِلًا سُبْحٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ
(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.
(Ali Imran 3:191)

Combine segala ilmu dan gabungkan.

2.Yangqilun
Menggunakan salah satu deria/ pancaindera kita untuk memahami sesuatu. Mata dan Telinga. Hasilnya akan jadi ilmu /knowledge 

3. Yatazaqqarun

4. Yashqurun
 
Untuk dapat ilmu ada 4 tahap
1. Perlu ada Data yg dikumpulkan

2. informasi dan maklumat yang menjelaskan
Termasuk interview
Kita guna pancaindera kita..mata telinga iaitu sumber pada....itu namanya Yangqilun

3. Knowledge...Ilmu Pengetahun - ilma

4. Wisdom - Kebijaksanaan-Hikmah
Oranh beriman dituntut mencapai 4 tahap.

Kita mesti rajin tulis ilmu. Collect , Analyse and Actualise.

Intipati Ayat 11 ke 13
Results dari orang tafakur akan sentiasa bersyukur. Orang Albab adalah org yang sentiasa bersyukur. Pokok langit laut dll semua nikmat.

Kalau betul tafakkur seseorang mesti bermuara pada rasa syukur yg amat..tak berhenti henti dan tak terkata. Terlalu banyak perkara untuk bersyukur...ujian tak menjadi besar.. kita yang sering membesarkan ujian dgn melupakan kebesaran nikmat lain. 

Kene ambil berat. Iringi berfikir dengan zikir agar terasa ringan. Jangan bergantung pada diri dan akal sendiri.Bergantung pada Allah dengan Tawakkal. 

Al Quran hidayah dan panduan hidup. Membaca untuk mengambil panduan hidup. 
Tidaklah mudur orang Islam ketika meninggalkan Al Quran dan akan menjadi maju bila ambil seluruh Al Quran sebagai panduan. Bukan ambil separuh.

No comments:

Post a Comment