Thursday 23 April 2020

Tadabbur AlQuran Ramadhan Ustaz Dr Firdaus Sulaiman : Tadabbur Surah An Nahl. 1 Ramadhan. 24.4.2020

Tadabbur Surah An Nahl

An-Nahl Means Bees
Bees are the parable for a believer. The Messenger of Allah himself mentions him in his word:
" indeed, the example of a believer is like a bee. He eats good and brings out good, perch but does not break and spoil." hr. Ahmad Ahmad Ahmad Ahmad Ahmad Ahmad Ahmad Ahmad Ahmad Ahmad Ahmad
From The Hadith, it is understood that the believer:
1. Taking care of what he put into his stomach. It must be halal and nutritious.

2. Take care of what he produce, whether his words, deeds or writings. All of them make sure to be good and useful.

3. Noble character. Bringing peace and tranquility to where to go. Good at bringing himself until his presence is not disturbing and disturbing.

Thus is the image of a believer. How good a believer is. And how good is every time we try to do it in our lives.

Day 1 SHARING SUMMARY (Part 1)
Introduction of Tadabbur Surah An-Nahl
1. Surah An-Nahl is one of the surah ', which is the surah that was revealed in Mecca or before the prophet migrated to Madinah. Ulama of interpretation says that the majority of Surah An-Nahl verses are ', except for the last 3 verses of this surah an-Nahl.

2. THE LAST 3 verses of Surah An-Nahl were revealed in Madinah after the war of uhud which happened in the month of Syawal 3th year of hijrah. In The War Hamzah Bin Abdul Mutalib died and his body was in and abused by the infidel qurays, especially hindun, wife of Abu Sufyan. Rasulullah saw was very angry and angry at the treatment treatment on his uncle. Then he was determined to take revenge  even more cruel. 
In a history it is stated that hamzah's life needs to be replaced with 30 lives of the qurays. In other history it is stated that it needs to be replaced with 70 lives of the pagans qurays. 

Then Allah sent down the last 3 verses from the surah an-nahl as a reprimand and tarbiah against Rasulullah saw. God said:
And if you are punished, you have been punished, they will be punished with what they are punished, and if the patience of the people has been punished, he is a brother.
" And if you repay, then reply with the same punishment that is inflicted upon you. But if you are patient, it is better for the patient."
Surah An-Nahl, Dad 126

In the meaning of word, Prophet saw can't act like that. He needs to be patient. If you want to claim rights and reply, then it needs to be fair and can't be over limits.

3. Why do we choose surah an-Nahl? I love the mentadabbur of Surah An-Nahl, because it is among the surah ' that educate a lot of faith and heart. The Education of faith and heart is very important to humans, especially us nowadays. Which most of the crises in our lives are caused by the problems of our faith and our hearts. Hopefully with our tadabbur of this surah an-nahl helps us in the face of our life crisis.

4. Background the decline of Surah An-Nahl is covered by the atmosphere of the life of Rasulullah saw and his friends in the gripping Mecca. Kafir Qurays always finds the way to torture and hurt them. They are hurt and insulted. Their economy is boycotted. Their lives are filled with suffering.

5. Of our current atmosphere of life has a little in common with their atmosphere of life. The outbreak of the covid 19 that struck the universe has take the pleasure of human life. The fear of the life of life. Virus Threat is everywhere. The economy is falling . The uncertainty of human instability.

6. In this kind of life we need faith. We need a heart education that helps us BE strong and strong in the face of this life test. In Shaa Allah the tadabbur of our surah an-Nahl is trying to dig a useful life guide to practice in our current atmosphere of life. 

******************************************
Ringkasan Kuliah Hari 1
Bahagian 2
1. Saya menjadikan tema tadabbur kita terhadap surah An-Nahl ini adalah "Bagaimana Menjadi Mukmin Produktif Berdasarkan Tadabbur Surah An-Nahl." Tema ini kita angkat berdasarkan inspirasi makhluk Allah yang mulia yang disebutkan dalam surah ini, iaitu An-Nahl atau lebah. Dan telah dijadikan nama bagi surah ini.

2. Lebah adalah makhluk Allah yang hebat yang dijadikan Rasulullah saw sebagai perumpamaan bagi seorang mukmin. Ini seperti yang disabdakan Rasulullah saw dalam hadisnya yang telah kita sebutkan pada posting sebelum ini. Oleh itu, kita akan cuba mentadabbur surah An-Nahl ini dengan mengetengahkan karakter mukmin yang hebat seperti lebah.

3. Pada pertemuan lepas kita sempat menyentuh ayat pertama daripada surah An-Nahl. Iaitu firman Allah swt:
( أَتَىٰۤ أَمۡرُ ٱللَّهِ فَلَا تَسۡتَعۡجِلُوهُۚ سُبۡحَـٰنَهُۥ وَتَعَـٰلَىٰ عَمَّا یُشۡرِكُونَ)
[Surat An-Nahl 1]
Maknanya:
Ketetapan Allah pasti datang, maka janganlah kamu meminta agar dipercepat (datang)nya. Mahasuci Allah dan Mahatinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan.

4. Surah An-Nahl dimulai dengan menyentuh ketetapan Allah yang pasti. Ketetapan Allah ini dinamakan amrullah atau dalam bahasa yang lebih dikenali ramai sebagai takdir. Ketetapan Allah kepada seseorang ada yang baik dan disukai orang itu dan ada juga yang buruk dan tidak disukai orang.

5. Perlu diketahui bahawa ulama telah membahagi takdir pada dua kategori, iaitu takdir mubram ( مبرم), dan takdir mu'allaq (معلق ). Takdir mubram adalah ketetapan Allah kepada makhlukNya yang hanya Dia sahaja yang mengetahuinya. KetetapanNya ini berlandaskan kepada keluasan ilmuNya dan kemahakuasaanNya. Maka Dia mengetahui segala perkara, sama ada sebelum, sedang dan selepas. Sedangkan takdir mu'allaq adalah sebahagian ketetapan Allah yang disampaikanNya kepada malaikat yang merupakan perantara untuk pelaksanaan ketetapanNya itu. Ketetapan mu'allaq ini tidak mutlak, ia boleh berubah mengikuti syarat-syarat dan ketentuan yang ditetapkan Allah swt.

6. Landasan bagi pendapat ini adalah firman Allah dalam surah Ar-Ra'd ayat 38-39. Allah berfirman:
( لِكُلِّ أَجَلࣲ كِتَابࣱ) (یَمۡحُوا۟ ٱللَّهُ مَا یَشَاۤءُ وَیُثۡبِتُۖ وَعِندَهُۥۤ أُمُّ ٱلۡكِتَـٰبِ)
Untuk setiap masa ada Kitab (tertentu).
Allah menghapus dan menetapkan apa yang Dia kehendaki. Dan di sisi-Nya terdapat Ummul-Kitab (Lauh Mahfuzh).
-Sura Ar-Ra'd, Ayah 38-39
Ketetapan Allah yang boleh dihapus dan ditukar, itulah yang dinamakan takdir mu'allaq. Sedangkan takdir mubram pula, itulah yang tertulis di Lauhul Mahfuz dan ia dinamakan juga dengan Ummul Kitab.

7. Demikian dulu perkongsian kali ini. In shaa Allah besok disambung lagi. Semoga bermanfaat.

- - - - -
Own Notes#

Bulan yang kita tunggu2 sudah tiba.
Moga Ramadhan ini yang terbaik bagi kita semua. Aamiin
Salawat pada Nabi, moga jadi asbab mendapat syafaat Nabi.
.........

3 ayat terakhir surah An Nahl. Turun di Madinah lepas perang Uhud. Ayat2 lain diturunkan di Makkah.

وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِۦ ۖ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصّٰبِرِينَ
Dan jika kamu memberikan balasan, maka balaslah dengan balasan yang sama dengan siksaan yang ditimpakan kepadamu. Akan tetapi jika kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang lebih baik bagi orang-orang yang sabar.
(An Nahl 16:126)


وَٱصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِٱللَّهِ ۚ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِى ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ
Bersabarlah (hai Muhammad) dan tiadalah kesabaranmu itu melainkan dengan pertolongan Allah dan janganlah kamu bersedih hati terhadap (kekafiran) mereka dan janganlah kamu bersempit dada terhadap apa yang mereka tipu dayakan.
(An Nahl 16:127)

إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَواْ وَّٱلَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ
Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa dan orang-orang yang berbuat kebaikan.
(An Nahl 16:128)

Surah2 yg diturunkan di Makkah mentarbiyah hati dan keimanan kita. Ini sangat penting.
Keutamaan untuk umat akhir zaman. Masalah kita...kebanyakkannnys masalah hati. Kita perlu mendidik hati dan diri kita.

Kisah Rasulullah sgt marah ingin membalas dendam atas perbuatan musuh terhadap Hamzah yg di seksa. Ingin balas pada 30 atau 70 musuh.
Allah tegur dan tarbiyah.
Kalau nak balas...balas dgn yg sama. Jika kamu bersabar...itulah lebih baik bagi mu.

Betul tak kebanyakkan masalah kita adalah masalah hati.
Betul tak kelemahan kita adalah kelemahan iman yg mempengaruhi cara kita bercakap..bermuamalah dsb.

Asbab dan latar belakang turunnya surah. 
Suasana masa itu kritikal dan mencabar.hilang rasa aman antara sahabat. Orang kafir cari jalan serang dan sakiti mereka. Kita juga skrg berhadapan kekurangan ketenangan. Sama suasana. Takut, tidak aman..tidak tenang.

Allah mentarbiyah Nabi dan sahabat2. Mudahan dgn tadabbur ini akan membantu kita menghadapi kesusahan.

Ayat 1, Surah Al Nahl, pg 267
أَتَىٰٓ أَمْرُ ٱللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ ۚ سُبْحٰنَهُۥ وَتَعٰلَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ
Telah pasti datangnya ketetapan Allah maka janganlah kamu meminta agar disegerakan (datang)nya. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan.
(An Nahl 16:1)

Allah mengungkapkan ketetapan apa yg akan jadi pada masa akan datang dalam bahasa past tense...spt dah terjadi. Seolah olah ketentuan dan ketetapan Allah yg belum dtg diungkapkan dgn *fiil mardhi*..seperti sudah terjadi. Maksudnya ia akan pasti jadi.

Keimanan pada takdir dan ketetapan Allah. Takdir Allah itu pasti. Kepercayaan pada takdir adalah kunci pertama utk kita hadapi segala ujian dan cabaran.

Jenis2 takdir/ketepatan.
Baik(nikmat) dan Buruk(ditimpa musibah). Dua duanya dari Allah.

2jenis
Takdir Mubram
Ketentuan Allah yangHanya Allah sahaja yang tahu. Dibuat sejak zaman azali. Yang pasti akan berlaku hanya Allah yg tahu. Tak akan berubah.

Takdir Muallaq
Ketentuan Allah yang diberitahu kepada Malaikat. Cthnya Umur
Ada pergantungan kepada sesuatu. Ada condition 

Perkara pertama kita perlu paham dalah surahini  adalah amrullah...ketetapan dan ketentuan Allah. Manusia tak tahu dua dua...ghaib.

Yang betul2 terlaksana adalah Takdir Mubram.

Surah Al Ra'du, ayat 38 , pg 254
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوٰجًا وَذُرِّيَّةً ۚ وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِىَ بِـَٔايَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ ٱللَّهِ ۗ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus beberapa Rasul sebelum kamu dan Kami memberikan kepada mereka isteri-isteri dan keturunan. Dan tidak ada hak bagi seorang Rasul mendatangkan sesuatu ayat (mukjizat) melainkan dengan izin Allah. Bagi tiap-tiap masa ada Kitab (yang tertentu).
(Ar Ra'du 13:38)

Menjelaskan dua ketetapan Allah.
Akhir ayat 38, Setiap masa ada kitab(tertentu). Cthnya 2020 sudah ada ketentuan termasuk wabak covid ini

يَمْحُواْ ٱللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِندَهُۥٓ أُمُّ ٱلْكِتٰبِ
Allah menghapuskan apa yang Dia kehendaki dan menetapkan (apa yang Dia kehendaki), dan di sisi-Nya-lah terdapat Ummul-Kitab (Lauh mahfuzh).
(Ar Ra'du 13:39)

Ayat 39
Allah menghapus dan menetapkan apa yang Dia kehendaki. (Takdir Muallaq)
Dan disisi-Nya terdapat Ummul Kitab( Luh Mahfuz)


No comments:

Post a Comment