Sunday 12 April 2020

Surah Al Mulk

Assalamualaikum
Warahmatullahi
Wabarakatuh .

KELAS SHEIKH SAID.
RINGKASAN NOTA.
SURAH AL MULK .
(SIRI  1) .


RUJUK SURAH AL MULK AYAT 1 SEHINGGA 30 . (67 : 1- 30 ) .

Surah Al Mulk ialah Surah Makiah , mengandungi 30 Ayat . Dinamakan "AL MULK" yang bermaksud " KERAJAAN" . Surah ini bercakap tentang semua Kerajaan Allah s.w.t .

Ada banyak Rahsia di dalam Surah Al Mulk , Surah ini sangat penting untuk sepanjang kehidupan manusia dan sesudah kematian nanti . Oleh itu : -

1.  Umat Islam mestilah mengamalkan membaca Surah Al Mulk ini pada setiap hari kerana melaluinya Hati akan bercahaya . 

2. Orang yang Istiqamah membacanya akan terselamat dari seksa kubur . 

3. Melaluinya kita akan mengetahui tanda Kebesaran dan Kekuasaan Allah s.w.t .

4. Melaluinya kita akan mengetahui banyak perkara tentang Rahsia Kerajaan Allah s.w.t .

NAMA-NAMA SURAH AL MULK ialah : -

1. TABBARAQ yang bererti MAHA SUCI DAN BERKAT ALLAH S.W.T .

2.  AL MANI'AH yang bererti "SEBAGAI PENGHALANG" selepas kematian kita , Surah ini yang yang akan menjaga kita di dalam kubur . Jika ada Malaikat yang mahu menyeksa kita di dalam kubur , maka Surah ini yang akan menghalangnya .

3. AL MUNJIAH yang bererti "PENYELAMAT DARI AZAB" yakni Surah ini akan menyelamatkan kita dari azab .

4. AL MUJADILLAH yang bererti " SEBAGAI PEMBELA " yakni di dalam kubur dan di Padang Mahsyar pada hari Kiamat nanti Surah ini akan bercakap kepada Allah dan para Malaikat bagi pihak kita . Seolah-olah ia menjadi peguam bela untuk kita supaya kita tidak dimasukkan ke dalam Neraka . 

Jika semua manusia mengetahui Fadhilat Surah ini , pastilah mereka akan membaca , menghafal , berusaha belajar memahami serta beramal dengannya .

1. Hadis Riwayat Imam At Tarmizi , dari Ibnu Abbas r.a : -

Pada zaman dahulu , ada seorang sahabat sedang bermusafir , dia telah mendirikan khemahnya di suatu tempat tanah rata tanpa mengetahui bahwa di bahagian bawah tanah tersebut adalah perkuburan .

Semasa sedang duduk berehat di dalam khemahnya , tiba-tiba dari bawah tanah (kubur) itu dia terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari awal sehingga habis . 

Selepas itu , dia terus berjumpa dengan Rasulullah untuk menceritakan tentang hal tersebut . Rasulullah menjawab : " Al Mani'ah (Surah Al Mulk) tidak akan membenarkan azab sampai kepada orang yang membacanya ! Surah Al Mulk akan menyelamatkan mereka dari seksa kubur. Jadi orang itu masih lagi membacanya semasa berada di dalam kubur " .

Bermakna Surah Al Mulk akan menyelamatkan orang yang membacanya di dunia dan di dalam kubur , ia akan masuk ke dalam kubur bersama pembacanya .

2. Hadis Riwayat Imam At Tabrani , Wal Hakkim . Dari Ibnu Abbas r.a : -

" Mahukah jika aku memberitahu kepadamu sebuah Hadis yang menjadikan kamu gembira ? Sahabatnya menjawab "Apakah Hadis itu ? " 

Ibnu Abbas  memberitahu "Bacalah TABARAKALLAZI BIADIHIL MULK (Surah Al Mulk) . Ajarkanlah kepada keluarga , anak-anak , cucu-cucu dan jiran kamu kerana Surah ini akan membantumu pada hari Kiamat nanti . Surah ini akan meminta keizinan dari Allah supaya memasukkan dirimu ke dalam Syurga . Surah ini menyelamatkanmu dari Api Neraka ! "  Ia juga akan menyelamatkan pembacanya dari seksa kubur .

3. Nabi Muhammad s.a.w bersabda : -

" Ada satu Surah di dalam Al Quran yang mengandungi hanya 30 Ayat iaitu TABARAKALLAZI BIA DIHIL MULK (Surah Al Mulk), ia telah memberikan Syafaat kepada seseorang sehingga Allah mengampunkan dosa orang tersebut ! " .

* Di dalam Al Quran , Surah yang mengandungi 30 Ayat hanya 2 Surah sahaja yakni Surah Al Mulk dan Surah As Sajadah . 

* Ada Riwayat yang mengatakan bahwa semasa Solat , Rasulullah telah membaca Surah As Sajadah pada Rakaat Pertama dan membaca Surah Al Mulk pada Rakaat yang Kedua pula . 

4. Rasulullah bersabda lagi : -

" Sesiapa yang membaca Surah Al Mulk pada setiap malam , bermakna dia telah melakukan sesuatu yang Terbaik ! " .

5. Riwayat Saidatinah Aisyah r.a , Rasulullah bersabda : -

" Pada setiap malam Rasulullah s.a.w akan membaca Surah As Sajadah dan Surah Al Mulk dan Rasulullah langsung tidak pernah meninggalkannya samada sedang bermusafir atau bermukim ! " .  

i) Para Ulama berpendapat bahwa sangat bagus jika kita boleh mengamalkan membaca Surah Al Mulk ini pada setiap malam .

ii)  Ada seorang Ulama yang langsung tidak pernah meninggalkan membaca Surah Al Mulk pada setiap malam sehinggalah dia mati . 

iii) Ulama tersebut mengatakan bahwa , di dalam Sahih Imam Bukhari mengatakan bahwa sangat baik jika kita membaca Surah Al Mulk pada waktu ternampak anak bulan pada setiap bulan kerana Surah Al Mulk mengandungi 30 Ayat dan di dalam sebulan ada 30 hari . 

- Maka Surah Al Mulk ini akan menjaga kita sepanjang sebulan tersebut . Bermakna jika kita membacanya pada setiap malam , pastilah Fadhilatnya adalah lebih besar lagi ! .

Ada banyak Hadis yang bercakap tentang Fadhilat Surah Al Mulk . Sebelum mengetahui Terjemahan dan Rahsia Surah Al Mulk , kita mestilah mengetahui tentang Fadhilatnya terlebih dahulu .

FADHILAT SURAH AL MULK ialah : -

1. Jika kita membaca Surah Al Mulk pada setiap malam , maka banyak Fadhilat yang akan diperolehi seperti : -

 i) Selamat semasa berada di dalam kubur . 

- Setiap manusia pasti akan mati dan dimasukkan ke dalam kubur . Kubur ialah satu tempat yang sangat gelap di bawah tanah . 

- Segala perkara yang berlaku di dalam kubur langsung tidak ada manusia yang boleh mendengar dan  mengetahuinya , jadi tidak ada manusia yang boleh menolong orang yang di dalam kubur tersebut .

- Hanya orang yang telah mati sahaja yang akan dimasukkan ke dalam kubur bersendirian , langsung tidak ada manusia yang berani menemaninya .

- Jika ada orang sangat sayangkan ahli keluarganya dan sanggup masuk ke dalam kubur bersamanya pun , mereka langsung tidak mampu menolong apa-apa pun. 

- Hanya Surah Al Mulk sahaja yang mampu masuk ke dalam kubur bersama kita dan menemani serta menolong kita di dalam kubur . 

- Yakni Surah Al Mulk menjadi Peguam bela yang mampu memberi Hujjah untuk menyelamatkan kita di dalam kubur . Contohnya : -

i) Jika ada orang yang didakwa melakukan kesalahan lalu dibawa masuk ke  dalam Mahkamah , pastilah orang itu memerlukan bantuan dari seorang Peguam Bela Terbaik yang mampu memberikan Hujjah yang kuat untuk membela dirinya .

ii) Untuk pergi ke Mahkamah memerlukan Peguam Bela Terbaik , jadi untuk  masuk ke kubur pun kita mestilah menyediakan peguam bela yang Terbaik juga yakni Surah Al Mulk .

iii) Oleh itu Surah Al Mulk akan membela , menolong dan menjaga kita di dalam kubur jika kita sentiasa membaca , berusaha memahami serta beramal dengannya pada sepanjang kehidupan di dunia ini .

iv) Sebab itulah kita mesti membaca dan bertallaqqi Surah Al Mulk dari awal sehingga habis 30 Ayat , tidak boleh membacanya sedikit atau separuh sahaja.

Jika kita membaca Surah Al Mulk sambil berusaha mempelajarinya , pastilah kita akan merasa lebih seronok dan khusyuk kerana memahaminya . 

Oleh itu , kita mestilah berniat untuk mempelajari , memahami dan beramal dengan Surah Al Mulk dari awal sehingga ke akhirnya . Walaupun langsung tidak ada orang yang mengetahui bila ajalnya akan tiba , tetapi setelah berniat , pastilah kita akan mendapatkan Fadhilat dan Ganjaran Pahalanya . Kerana berpandukan kepada Hadis Rasulullah s.a.w bahwa : "INNAMAL A'MALU BINNIYYAT ! " yang bermaksud " Setiap amalan manusia itu dikira dari Niatnya ! " .

2. Surah Al Mulk akan memberikan Syafaat kepada orang yang membacanya .

Pada hari Kiamat nanti setiap manusia mengharapkan Syafaat , tetapi bukan semua Syafaat yang mendapat keizinan dari Allah s.w.t . Dalilnya ialah pada Ayat Al Qursy , Allah telah memberitahu bahwa "Tiada sesiapa yang dapat memberikan Syafaat di SisiNya melainkan dengan keizinanNya ! " . 

Di dalam Al Quran Allah beritahu bahwa para Malaikat pun tidak boleh memberikan Syafaat tanpa keizinan dari Allah . Tetapi hanya Surah Al Mulk sahaja yang boleh memberi Syafaat kepada orang yang selalu membacanya .

3. Surah Al Mulk akan membantu mengeluarkan orang yang telah dimasukkan ke dalam Api Neraka . 

Rasulullah s.a.w bersabda : -

" Ada Surah di dalam Al Quran yang mengandungi 30 Ayat yakni (Surah TABBARAQ) akan meminta izin dari Allah supaya dapat mengeluarkan orang yang dimasukkan ke dalam Neraka supaya dia boleh dimasukkan ke dalam Syurga ! " .

4. Surah Al Mulk akan menyelamatkan orang yang membacanya dari seksa kubur . Ini adalah Hadis dari Riwayat Abdullah Ibnu Mas'ud r.a .

- Apabila seseorang itu mati dan dikebumikan , akan datang 2 Malaikat untuk menyoalnya . Pastilah orang itu merasa sangat takut kerana inilah kali pertama orang itu ternampak Malaikat Mungkar dan Nangkir . Tetapi Surah Al Mulk telah datang untuk menemani orang yang sentiasa membacanya .

- Ketika di dunia , kita melihat Surah Al Mulk adalah Ayat dan perkataan tetapi di dalam Kubur kita akan nampak Surah Al Mulk datang sebagai penyelamat kita pula .

- Jika yang mati itu ialah orang beriman dan langsung tidak ada dosa , maka Allah akan menyuruh para Malaikat membukakan Pintu Syurga untuknya lalu orang itu akan duduk di taman Syurga sehinggalah ke hari Kiamat .

- Tetapi jika orang itu banyak dosa dan tidak sempat bertaubat , maka Allah akan menyuruh para Malaikat membukakan Pintu Neraka untuknya pula , bererti dia akan mendapat Seksa Kubur . Ada banyak Dalil dari Al Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w bahwa seksa kubur memang ada .

i) Jika orang yang mati itu membaca Surah Al Mulk pada setiap hari , ketika Malaikat datang dari arah kakinya , maka Surah Al Mulk akan melarang Malaikat datang dari arah kakinya kerana pada setiap malam orang itu Solat Tahajjud dan membaca Surah Al Mulk .

ii) Apabila Malaikat datang ke arah dada , Surah Al Mulk menghalangnya kerana orang itu menyimpan Surah Al Mulk di dalam Hati yang berada di dadanya . 

iii) Apabila Malaikat datang ke arah kepala , Surah Al Mulk menghalangnya kerana di kepalanya ada Akal dan lidah , orang itu menggunakan Akal dan lidahnya untuk sentiasa membaca serta berusaha memahami Surah Al Mulk .

* Akhirnya orang itu telah terselamat dari seksa kubur . 

* Kita semua mengetahui bahwa seksa kubur , himpitan kubur , soalan Malaikat Mungkar dan Nangkir itu ada .

* Sekiranya kita mengetahui bahwa ada seseorang yang boleh menyelamatkan kita dari seksa kubur , pastilah kita sanggup membayarnya dengan harga yang sangat mahal .

* Sebenarnya langsung tidak ada yang boleh menyelamatkan kita dari seksa kubur , KECUALI hanya Surah Al Mulk sahaja ! .

5. Surah Al Mulk akan menaikkan Darjat orang yang membaca dan mengamalkannya di dalam Syurga . 

- Setiap Ayat yang dibaca dari Surah Al Mulk akan menaikkan 1 Darjat di dalam Syurga .

6. Surah Al Mulk akan menjaga orang yang membacanya dari gangguan Syaitan dan sebagainya semasa sedang tidur .

- Semasa sedang tidur , kita langsung tidak mengetahui apa yang akan berlaku. Kita mempercayai bahwa jin dan Syaitan itu ada , mereka boleh melihat kita sedangkan kita langsung tidak nampak mereka .

- Jika kita membaca Surah Al Mulk sebelum tidur , maka Allah akan memerintahkan Malaikat menjaga kita dari mula tidur sehingga bangun pada waktu pagi .

- Pastilah kita boleh tidur dengan aman , selamat dan tenang . Bermakna Surah Al Mulk boleh membantu serta menjaga kita di dunia dan di Akhirat nanti.

7. Jika kita membaca Surah Al Mulk pada setiap malam , maka Hati kita akan dipenuhi oleh Cahaya . Dalilnya ada pada Surah Al Mulk Ayat 12 (67 : 12) .

Pada Ayat ini , Allah beritahu bahwa sesungguhnya orang-orang yang takut kepada Allah semasa mereka tidak melihat (nampak) Allah , maka Allah memberikan kepada mereka "MAGHFIRAH" iaitu "KEAMPUNAN" dan Pahala yang Besar .

8. Allah menurunkan Surah Al Mulk ini kerana Ayat 13 . (67 :13) .

Peristiwa tentang orang Musyrik mendakwa bahwa Nabi Muhammad tidak akan mengetahui apa yang mereka telah cakapkan tentang dirinya . Allah turunkan Ayat ini untuk menjawab dakwaan mereka itu ! 

Allah beritahu bahwa mereka boleh bercakap apa sahaja yang dikehendakinya, tetapi Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui semua yang mereka cakapkan dan apa yang ada di dalam Hati mereka .

TAFSIR DAN RAHSIA AYAT-AYAT DI DALAM SURAH AL MULK : -

1. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 1 . (67 : 01) .

Surah Al Mulk bermula dengan Firman Allah "TABBARAK" yang bermaksud "MAHA BERKAT SERTA MAHA TINGGI ! " .

 i) Ayat ini bercakap tentang Kerajaan Allah s.w.t . Manusia ialah sebahagian kecil Kerajaan Allah yang Maha Besar ! .

ii) Allah Maha Berkuasa di atas setiap sesuatu perkara .

2. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 2 . (67 : 02) .

- Allah yang menciptakan kematian dan hidup untuk menguji manusia , siapakah di antara mereka yang lebih baik amalannya . 

Allah hanya akan menerima amalan yang Terbaik , bukan terbanyak ! Contohnya : -

i) Ada orang yang melakukan sedikit sahaja amalan tetapi dia melakukannya dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh . 

ii) Dan ada sebahagian orang pula melakukan banyak amalan tetapi dia membuatnya secara terpaksa , tidak ikhlas dan niatnya kerana mahu mendapat pujian dari manusia , bukan kerana Allah . Allah tidak menerima amalan yang seperti itu .

iii) Bermakna mungkin di Sisi Allah , orang yang buat Umrah sekali sahaja itu adalah lebih baik daripada orang yang buat Umrah sebanyak 100 kali . Yakni mungkin Allah langsung tidak menerima amalan dari orang yang buat Umrah 100 kali itu kerana pada Ayat 2 ini , Allah menerima yang lebih baik , bukan lebih banyak .

iv) Mungkin orang yang membaca satu Ayat dari Al Quran adalah lebih baik daripada orang yang membaca seluruh Ayat di dalam Al Quran . Wallahualam !

- Allah Maha Berkuasa lagi Maha Pengampun . Ini adalah tentang Rahmat Allah s.w.t .

3. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 3 . (67 :03) .

- Dari bumi , Allah membawa ke arah ciptaanNya di Langit pula . Allah memberitahu KebesaranNya yang menciptakan 7 petala Langit .

- Allah beritahu semua ciptaanNya langsung tidak ada yang rosak . Allah telah  banyak kali menyuruh manusia sendiri membuat kajian , tetapi pastilah langsung tidak akan ada kesalahan yang akan ditemui oleh manusia .

4. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 4 . (67 : 04) .

Allah menyuruh manusia membuat kajian lagi . Setelah langit , Allah beritahu pula tentang ciptaan bintang-bintang yang menghiasi Langit . 

- Melalui Surah ini , Allah mahu memberitahu bahwa yang mencipta serta menjaga langit dari Syaitan-syaitan akan mampu menjaga manusia dari Syaitan juga . 

- Semua perbuatan maksiat , kezaliman , jenayah dan kejahatan yang berlaku di dunia ini adalah berpunca dari Syaitan .

- Sebab itulah Surah yang terakhir di dalam Al Quran ialah Surah An Nas yakni tentang manusia dan iblis . 

- Cerita yang pertama di dalam Al Quran ialah tentang manusia dan iblis juga iaitu pada Surah Al Baqarah Ayat 30. (02: 30) .

- Ini JELAS menunjukkan bahwa iblis ialah MUSUH yang paling besar kepada manusia .

- Surah Al Mulk adalah sebagai "HADIAH" dari Allah untuk manusia kerana jika kita mengamalkan membaca Surah Al Mulk , pastilah Syaitan tidak boleh mengganggu kita .

- Melalui 30 Ayat ini , di dunia Allah akan selamatkan kita dari Syaitan dan di Akhirat nanti Allah akan selamatkan kita dari seksa Kubur dan azab Api Neraka.

5. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 5 . (67: 05) .

Pada hujung Ayat 5 ini , Allah beritahu bahwa pada hari Kiamat nanti Syaitan-syaitan akan dimasukkan ke dalam Api Neraka . Bermakna Syaitan langsung tidak boleh mengganggu kita di dalam Syurga lagi , pastilah Syurga akan sentiasa aman dan tenang .

- Oleh itu , jika mahu hidup aman dan tenang semasa di dunia , maka kita mestilah membaca dan mengamalkan Surah Al Mulk . Kerana hanya orang yang sentiasa berzikir , sentiasa mengingati serta dekat kepada Allah sahaja yang akan merasa kehidupan yang tenang dan aman di dunia dan di Akhirat nanti .

- Sedangkan orang yang jauh dari Allah dan Al Quran pula akan memperolehi kehidupan yang SEMPIT serta susah di dunia dan di Akhirat nanti . Jika telah jauh dari Allah , MUSTAHIL mereka akan merasa tenang dan aman ! .

* Dalilnya ialah di dalam Al Quran , Allah telah beritahu bahwa "Hanya dengan mengingati Allah sahaja ,Hati manusia akan menjadi tenang dan aman ! " .

6. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 6 . (67: 06) .

Pada Ayat ini , Allah beritahu kepada orang tidak mahu percaya dan beriman kepada Allah dan Al Quran seperti orang kafir , maka Allah telah sediakan azab Api Neraka untuk mereka .

Pada zaman sekarang , kita hidup bersama kaum yang bukan Islam . Oleh itu , kita mestilah bersujud Syukur Lillahitaala kerana Allah memilih kita sebagai umat Islam . Itulah Nikmat Allah yang paling besar untuk kita , Syukur Alhamdulillah ! .

Melalui Al Quran kita telah mengetahui bahwa balasan Allah untuk orang kafir ialah Neraka Jahannam ! Oleh itu , selain dari bersyukur kepada Allah , kita mestilah berusaha menyampaikan serta berdakwah kepada orang kafir supaya mereka masuk Islam dan boleh masuk ke Syurga bersama kita , in shaa Allah . Jika mereka tidak mahu , janganlah memaksa kerana itu adalah dari pilihan diri mereka sendiri .

7. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 7 . (67: 07) .

Semasa mahu dicampakkan ke dalam Api Neraka , orang kafir akan menjerit ketakutan .

- Api Neraka sangat marah kepada orang yang kufur kepada Allah ! Disebabkan kemarahan Api Neraka itu , Allah telah menyuruh para Malaikat mengikatnya dengan 70 Ribu tali .

- Pada setiap satu tali itu , ada 70 Ribu Malaikat memegangnya . Satu Malaikat ukurannya sangat besar yakni kaki di bumi dan kepalanya di Langit . Bayangkanlah berapa ramai Malaikat yang memegang Api Neraka disebabkan kemarahannya terhadap orang yang kufur kepada Allah itu !   

8. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 8 . (67 : 08) .

Pada Ayat ini perkataan "KHAZANAH " bermaksud "PINTU YANG KEKAL DITUTUP" bermakna Ahli Neraka itu akan kekal berada di dalam Api Neraka , langsung tidak boleh keluar lagi ! 

Malaikat bertanya kepada mereka " Apakah tidak ada Rasul yang datang kepada kamu?"  

9. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 9 . (67:09) .

Mereka menjawab : " Ya ! Rasul telah datang , Al Quran dan Hadis telah ada tetapi kami telah menolak dan mendustakan kerana tidak mempercayainya ! " .

10. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 10 . (67: 10) .

Mereka merasa menyesal kerana jika dahulu mereka tidak menolak dan mendustakan para Rasul dan Al Quran , pastilah mereka tidak dimasukkan ke dalam Neraka seperti sekarang ini . 

Rujuk Surah Al Anbiya Ayat 2 . (21 : 02) .

Pada Ayat ini , mereka telah pun mendengar semua yang telah datang dari Allah yakni Al Quran dan Hadis tetapi mereka bermain-main dan mengejek-ejeknya . Hati mereka ingkar terhadap semua yang datang dari Allah itu . 

Setelah datang hari Kiamat dan ketika sedang dicampakkan ke dalam Api Neraka , baharulah mereka merasa menyesal kerana tidak mahu mempercayai dan mengikutnya dahulu ! .

Oleh itu , kita mesti bersujud Syukur kerana kita telah mendengar , mempercayai serta mengikut semua Perintah dan Larangan Allah s.w.t . Itulah Nikmat yang paling Besar ! .

11. Rujuk Surah Al Mulk Ayat 11 . (67: 11) .

Akhirnya mereka mengaku semua kekufuran dan dosa-dosa mereka seperti  tidak mahu Solat , tidak menutup Aurat dan sebagainya . Tetapi semua penyesalan mereka itu sudah terlambat kerana mereka tetap akan dihumbankan ke dalam Api Neraka juga .

12 . Rujuk Surah Al Mulk Ayat 12 . (67: 12) .

Selain dari orang yang kufur dan Ahli Neraka itu ada pula golongan yang lain , bermakna bukan semua orang menjadi kufur , sesat dan hatinya lalai .

- Ada golongan yang takut kepada Allah walaupun mereka tidak nampak Allah ! Mereka itu ialah orang-orang mempercayai Rasulullah , Al Quran dan Hadis . Mereka membaca , mempelajari dan beramal dengan Al Quran . 

- Walaupun banyak Fitnah Akhir Zaman dan pengaruh dari media massa tetapi mereka itu tetap mempertahankan kepercayaan dan keimanannya kepada Allah , Rasul , Al Quran dan Hadis ! 

- Merekalah orang yang takut kepada Allah ! Allah akan memberikan kepada mereka keampunan dan Ganjaran Pahala yang besar .

Oleh itu , apabila membaca Surah Al Mulk , ianya akan menghidupkan Hati kita . Para Ulama berpendapat bahwa Surah Al Mulk  ialah "Penghidup Hati" ! Orang yang tidak membacanya bererti hati mereka akan "MATI" ! . 

Jika cuma membaca tanpa memahaminya , kita hanya akan mendapat Pahala sahaja . Yang Terbaik ialah kita membacanya di dalam keadaan yang memahaminya supaya akan menjadi lebih seronok dan Khusyuk !  

Ini sebagai Mukadimah Surah Al Mulk sahaja , masih ada banyak Rahsia dan Iktibar melaluinya yang akan disambung pada Siri berikutnya , in shaa Allah .  

Sekian sahaja Ringkasan Nota dari saya . Yang baik itu dari Allah dan yang salahnya ialah dari kesilapan diri saya sendiri . Wallahualam ! .

No comments:

Post a Comment