Saturday 25 April 2020

Tadabbur AlQuran Ramadhan Ustaz Dr Firdaus Sulaiman : Tadabbur Surah An Nahl. 2 Ramadhan. 25.4.2020


Summary of Tadabbur Lecture Day 2.
Part 1: Remember Allah's blessings even though it's difficult and be grateful.

1. Too many blessings of Allah that we need to be grateful for. There are 2 Basic Favors shared by every human being, no matter what they are now. Mukminah or not. Rich  or poor. Beautiful or not. 2 Favors are the favors of the iijad and the favors of imdad.

2. Delicious blessings means God's blessings create and make us born on this earth. This exists and our incident is the manifestation of his love. Because of the abundance of love we are on this earth. It needs us to be thankful. No matter, we were born from a rich or poor family. With a strong level or not.

3. Delicious blessings means the enjoyment of the life supply that God gives us until we can survive until today. No matter the supply is a lot or a little. For sure to this day, we are still alive. Be grateful whatever our situation is today.

4. WILL BE MORE COMPLETE THIS 2 Favors above, if a person is given 2 other great favors. That is the enjoyment of Islam and the blessings of faith.

5. There are 2 more blessings that do not lose great and often humans waste, which is the enjoyment of healthy and the enjoyment of time. Rasulullah saw said:

Ibn Abbas (May Allah be pleased with them) said the Prophet (peace be upon him) said the Prophet (peace be upon him) in which many people are health and void (G 593

" From Ibn Abbas, he said: Prophet shallallahu ' alaihi wasallam said: " 

Tetap bersyukur dalam keadaan ujian kerana ujian kita hadapi tidak setanding dgn nikmat yg Allah berikan kepada kita.

Mengikut ulama ada 2 nikmat yg diberikan pada manusia.

1. Nikmatul Ijad- diwujudkan
Nikmat Allab jadikan kita. Wujudkan kita. Satu kurnian besar. Jangan cerita rupa bentuk kita..cantik handsome cacat comel ke. Diwujudkan kita adalah satu nikmat yang besar yg perlu bersyukur.
Kewujudan  kita  zahir drpd kasih sayang Allah. Kita dizahirkan ke dunia adalah nikmar besar.

2. Nikmat Imdad
Nikmat yg mana diberi kita apa yg patut..perkara yg menyebabkan kita boleh hidup dan melangsungkan hidup. Cth umur 60 tahun bertahan..hidup hingga ketika ini. 
Satu nikmat besar yg perlu disyukuri.

Akan jadi lebih hebat dua nikmat diatas dengan dibekalkan 2 nikmat lain. Sempurna dan lengkaplah hidup kita.

1. Nikmat Islam
Kurnian besar. Tak kitalah iman lemah atau kuat.

2. Nikmat Iman

Tambahan nikmat lain lagi
Rasulullah sebutkan nikmat yg sering disiakan
1.  Nikmat kesihatan
2. Nikmat masa lapang- kelapangan

Sekarang ni kita begitu lapang . Susah nak dpt dulu. Boleh spend masa dgn ahli keluarga. Bila balik kerja, syukuri nikmat bekerja  itu...kerana itu satu nikmat
Kita rasa nilai nikmat bila ditarik. Ketika kehilangan nikmat itu baru kita sedar nilainya.

Apa jua keadaan dan situasi kita ianya terbaik untuk kita. Kita mesti sentiasa bersyukur.

Tadabbur Surah An Nahl penting dalam keadaan wabak dan MCO. Kita berdoa Allah bantu kita dan mudahkan urusab kita.

Ayat 1, Surah An Nahl
أَتَىٰٓ أَمْرُ ٱللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ ۚ سُبْحٰنَهُۥ وَتَعٰلَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ
Telah pasti datangnya ketetapan Allah maka janganlah kamu meminta agar disegerakan (datang)nya. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan.
(An Nahl 16:1)

Kaedah tadabbur...pertama ulang2 ayat banyak kali supaya hati dapat diisikan dgn iman keyakinan ketenangan redha sabar. Kene bawak dalam hati.  

Riwayat Ibnu Masud
Rasulullah sering ulang ayat dlm solat malamnya banyak2 kali
Diriwayatkan Nabi ulang Surah Maidah ayat 118, ms 127. 
إِن تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ ۖ وَإِن تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنتَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ
Jika Engkau menyiksa mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba Engkau, dan jika Engkau mengampuni mereka, maka sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(Al Maidah 5:118)

Ayat ini dimaksudkan pada nabi Isa dan umatnya . Nabi baca ulang dari tgh malam hingga hampir subuh...menangis spt air mengelegak.

Kaedah tadabbur 2
Merasakan ayat Al Quran ditujukan pada kita.
Menganggap ayat itu turun utk kita dan membincangkan hal kita

Bawa Surah An Nahl utk menjelaskan situasi kita dan masalah kita.

Ketetapan Allah baik dan buruk. Takdir baik atau buruk. Dengan kaca mata positive dan iman..semua dari Allah adalah baik. Wabak covid juga baik utk kita. Bumi sudah penat dgn manusia yg rosakkan bumi dan Allah memberhentikannya.

Mukmin produktif umpama lebah..seorang yg beriman mesti tahu prinsip ketetapan Allah
Takdir Mubram tidak boleh

Takdir Mualaq boleh dirubah dan diganti dan bergantung pada usaha kita
Seseorang akan dapat apa yg kita usahakan. Kita yakin yang kita kene berusaha dan ikhtiar. Tak boleh berhenti berusaha. Ini landasan kita menjadi mukmin produktif yang sentiasa melahirkan kebaikkan dan manfaat. Tak berhenti daripada berusaha mukmin produktif yang faham takdir mubram dan takdir mualaq ..wlpn lockdown jangan duduk sahaja.

Dalam memahami takdir...hati kita yang tenang pada Allah bahawa segala sesuatu telah ditentukan..yang aku perlu khuatir apa yg aku boleh buat pada hari dan masa yang Allah bagi. Modal hidup kita didunia adalah masa dan umur kita. Makin tua..makin kurang modal dan masa. Ketahuilah Allah inginkan setiap masa yg kita lalui kita tanam benih kebaikkan yg kita boleh tuai di akhirat.

Bayangkan sawah padi dan ladang...yg luas..seluas umur..dari baligh hingga sekarang. Tgk balik mana yg ada pokok dan mana yg kosong botak. Yang ada pokok itu adalah masa kita gunakan utk semai benih kebaikkan. Yang kosong sebab buat kerja tak manfaat dan lagha. Diberi umur dan usia tapi tak dimanfaatkan.

Ketetapan Allah pasti datang. Tafsir ayat ni menceritakan takdir buruk pada orang kafir yg akab diazab. Kita mengambil makna umum dan zahir dari ayat tersebut. Pengajaran ambik makna umum. Dalam tadabbur banyak ambil makna dan pengarajaran dan pelajaran.
Tafsir menjelaskan makna ayat itu exactly.

Ketetapan Allah juga ada ajal dan masanya. Manusia suka terburu. Ketetapan Allah ada timing dan masa untuk jadi. Timing kita tak tahu...takdir ghaib. Kalau boleh manusia nak hari ni doa..esok nak dpt. Manusia dicipta terburu buru.

Jangan terburu buru dan selalu kembalikan pada Allah bila akan dapat. Mintak dan usaha. Rasa ingin cepat dapat apa dihajat bukan kita sahaja...nabi sahabat dan rasul. Soalan...bila ni?bila pertolongan Allah akan sampai...bukan soalan sesuai utk dikemukan pada Allah. Mintak apa sahaja. Yang pastinya Allah akan memberi pada kita at the right time. Allah tidak pernah salah menentukan masa yang sesuai.

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوٰجًا وَذُرِّيَّةً ۚ وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِىَ بِـَٔايَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ ٱللَّهِ ۗ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus beberapa Rasul sebelum kamu dan Kami memberikan kepada mereka isteri-isteri dan keturunan. Dan tidak ada hak bagi seorang Rasul mendatangkan sesuatu ayat (mukjizat) melainkan dengan izin Allah. Bagi tiap-tiap masa ada Kitab (yang tertentu).
(Ar Ra'du 13:38)

Hujung ayat 38, Surah Ar Radu
Setiap masa ada ketepatan Allah * kitab.
Ketika kita belum dpt sesuatu yg kita mintak..ketahuilah timing belum sampai lagi..sabarkan diri. Ketika dapat pula ketahuilah masa itu yg paling sesuai. 

Dengan ketepatan Allah...kita menyesuaikan diri. Adapt!. Fikir cara utk bersabar dan adjust diri kita. Jangan ubah benda yg tak mampu nak ubah...hanya diri kita boleh ubah. Kene latih utk bersyukur sabar dan redha. Setiap sesuatu dah cantik.

Apa yg berlaku pada kita adalah cerminan diri kita..Allah nak tunjukkan apa yg kita perlukan. 

Ketentuan Allah pasti akan datang..maka jangan kamu terburu buru. Ketentuan itu terikat pada masa.

Ayat ini -Kisah nabi dan org kafir menunggu azab Allah kepada orang kafir Quraish

Dalam ketetapan yg tak baik dan tak sesuai..terus Menyucikan Allah (Subhanallah)...Maha Suci Allah yang tidak pernah buat silap..daripada apa jua kecacatan dan kecelaan. Semua perfect. Manusia yg penuh cacat cela. Cepat utk kita redha dan tenang.

Ingatkan Maha Tinggi Allah daripada yg disyirikkan oleh manusia. Tiada yang dibuat oleh Allah salah keliru tak tepat. Semuanya tepat belaka.

Didik diri jangan fikir instant.....jangan abaikan sunatullah...jangan lompat. Tanya orang yang arif tentang apa masalah kita perlukan. 

Nabi ajar utk ingat cepat bila sesuatu berlaku yang pastinya ada hikmah. Mudah utk redha dan sabar. Train diri kita supaya jangan gelabah dan lupa Allah. Cepat2 ingat Allah. 



No comments:

Post a Comment