Friday 28 August 2020

TADABBUR SURAH AN-NAML SESSI 6 AYAT 10-14 : 30 Aug 2020M

 Nota Perkongsian 30.08.2020
Tadabbur Surah An-Naml Sesi 6 akan membahas surah An-Naml Ayat 10-14
Tema: MEMBINA PERADABAN (Tamadun) MANUSIA UNGGUL 
Oleh: Ustaz Dr Firdaus Sulaiman

Assalamualaikum wrbt
Bersyukur kita ke hadrat Allah swt, atas pelbagai limpahan rahmat dan kurnia pada kita semua, Alhamdulillah. Pada pagi yang berbahagia ini kita kembali bersama-sama dalam majlis ilmu kita iaitu tadabbur Al-Quran surah An-Naml. Mudah-mudahan Allah swt melimpahkan rahmat dan kurniaannya serta ilmu yang bermanfaat pada kita semua. Amin amin ya rabbalalamin. Selawat dan salam tidak lupa juga kita sampaikan kepada baginda Nabi Muhammad saw. Hari ini kita sambung perbincangan kita tentang Surah An-Naml yang semalam kita berhenti pada ayat yang ke-sepuluh. Harini kita akan baca hingga ayat ke 14. 

Bacaan:

وَأَلْقِ عَصَاكَ ۚ فَلَمَّا رَءَاهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَآنٌّ وَلَّىٰ مُدْبِرًا وَلَمْ يُعَقِّبْ ۚ يٰمُوسَىٰ لَا تَخَفْ إِنِّى لَا يَخَافُ لَدَىَّ ٱلْمُرْسَلُونَ
dan lemparkanlah tongkatmu". Maka tatkala (tongkat itu menjadi ular dan) Musa melihatnya bergerak-gerak seperti dia seekor ular yang gesit, larilah ia berbalik ke belakang tanpa menoleh. "Hai Musa, janganlah kamu takut. Sesungguhnya orang yang dijadikan rasul, tidak takut di hadapan-Ku.(An Naml 27:10)

إِلَّا مَن ظَلَمَ ثُمَّ بَدَّلَ حُسْنًۢا بَعْدَ سُوٓءٍ فَإِنِّى غَفُورٌ رَّحِيمٌ
tetapi orang yang berlaku zalim, kemudian ditukarnya kezalimannya dengan kebaikan (Allah akan mengampuninya); maka seaungguhnya Aku Maha Pangampun lagi Maha Penyayang (An Naml 27:11)

وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِى جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَآءَ مِنْ غَيْرِ سُوٓءٍ ۖ فِى تِسْعِ ءَايٰتٍ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِۦٓ ۚ إِنَّهُمْ كَانُواْ قَوْمًا فٰسِقِينَ
Dan masukkanlah tanganmu ke leher bajumu, niscaya ia akan ke luar putih (bersinar) bukan karena penyakit. (Kedua mukjizat ini) termasuk sembilan buah mukjizat (yang akan dikemukakan) kepada Fir'aun dan kaumnya. Sesungguhnya mereka adalah kaum yang fasik".
(An Naml 27:12)

فَلَمَّا جَآءَتْهُمْ ءَايٰتُنَا مُبْصِرَةً قَالُواْ هٰذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ
Maka tatkala mukjizat-mukjizat Kami yang jelas itu sampai kepada mereka, berkatalah mereka: "Ini adalah sihir yang nyata".
(An Naml 27:13)

وَجَحَدُواْ بِهَا وَٱسْتَيْقَنَتْهَآ أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا ۚ فَٱنظُرْ كَيْفَ كَانَ عٰقِبَةُ ٱلْمُفْسِدِينَ
Dan mereka mengingkarinya karena kezaliman dan kesombongan (mereka) padahal hati mereka meyakini (kebenaran)nya. Maka perhatikanlah betapa kesudahan orang-orang yang berbuat kebinasaan.
(An Naml 27:14)

Maha Benar Allah ke atas firman-firmannya.

Semalam kita bincangkan tentang nabi Musa dan kita cuba untuk menggali pengajaran daripada kisah tersebut iaitu tentang bagaimana cara mendekatkan diri kepada Allah swt. Nabi Musa ketika bertemu dengan Allah swt, maka ia diberkati tempat dia berada dan diberkati orang sekelilingnya. 

Ini menunjukkan siapa yang dekat dengan nabi dan rasul dan mengikutinya serta beriman kepadanya maka hidupnya akan berkat. Seperti itu jugalah orang-orang yang dekat dengan orang-orang soleh, insyaAllah akan mendapat keberkatan sekali. Keberkatan dalam bentuk apa? Mudah untuk  kita beramal dalam hidup kita ini. Mudah untuk menjadi hamba Allah yang lebih dekat. 

Bagaimana cara kita dekat dengan Allah? Satu ialah kenal Allah swt. Kenal Allah melalui Asma’ ul Husna, melalui nama-namanya yang indah. Dan kita kenal Allah juga melalui firman-firmannya , ayatnya dalam al-Quran. Dan kita boleh juga mengenal Allah daripada ciptaanNya yang terbentang luas yang ia merupakan ayat-ayat Allah yang tersirat, ayat Manzuroh yang boleh dilihat yang diperhatikan. 

Insya Allah apabila kita betul-betul mencari kebenaran dan ingin mengenal Allah swt, kita akan dapat ilmu kenal Allah itu dari pelbagai macam aspek. Dengan syarat ikhlaslah untuk mengenal Allah swt. 

Ingat mengenal Allah swt membawa kita nanti untuk beribadah pada Allah. Menjadikan ibadah kita hanya untuk Allah swt dan tidak mencampurkannya dengan syirik ataupun riak. Kita bebaskan diri kita daripada perkara tersebut. 

Di antara yang kita bincangkan juga semalam adalah iaitu kenal Allah menyebabkan kita membuang kebergantungan kita kepada selain Allah swt. Menjadikan kebergantungan kita hanya kepada Allah swt. 

Dari mana kita dapatkan itu? Daripada isyarat air yang mana Allah swt berkata pada Nabi Musa وَأَلْقِ عَصَاكَ buang dulu tongkat itu wahai Musa. Dan kita bahawasanya tongkat Nabi Musa itu merupakan alat yang digunakan untuk banyak keperluan. 

Allah swt dalam ayat yang lain bertanya pada Nabi Musa “apa yang berada di tanganmu wahai Musa”. Allah tahu  sebenarnya apa yang ada di tangan Nabi Musa itu iaitu tongkat sebab Allah Maha Tahu. Tetapi Allah swt bertanyakan itu untuk menzahirkan kepada Nabi Musa dia faham bahawa apa yang kau gunakan untuk bergantung itu kalau untuk aku, untuk bertemu dengan aku, untuk dekat dengan aku kau kena buang dulu. 

Jangan bergantung dengan itu. Bergantung hanya kepadaku sahaja dahulu. Di sini, orang yang kenal Allah nanti menyerahkan segala urusannya kepada Allah swt. Apa pun yang dia inginkan dan apa pun dia lakukan  dia serahkan kepada Allah swt. Ini namanya tawakal. Menggantungkan harapan kita kepada Allah swt. Tetapi saya ingatkan di sini tawakal dalam Islam bukan bermakna kita pasrah tanpa berbuat. 

Tawakal kita kepada Allah swt adalah dengan beramal, berbuat dan berusaha untuk memberikan yang terbaik dahulu. Ia seiring dan ingat tawakal itu adalah amalan hati kita. Hati yang bergantung kepada Allah swt, yang berharap kepada Allah swt semata. Ini namanya tawakal. 

Dan usaha adalah amalan zahir (fizikal) kita. Jadi, kita beramal, berusaha dan berkerja tetapi kita yakin rezeki kita daripada Allah swt. Hasil bagaimana jadinya amalan kita itu, kita percaya ia daripada Allah swt. Bukan daripada usaha kita tu betul-betul. Apatah lagi daripada bantuan atau pertolongan orang. 

Tolong pastikan  kita lihat dengan baik supaya jangan kita terbabas dengan hal ini, tersilap dalam perkara ini tuan puan. Ini kunci utama untuk tuan puan dekat dengan Allah , merasakan kebergantungan yang besar kepada Allah semata.

Apa yang akan berlaku apabila betul-betul kebergantungan kepada Allah swt? Ia akan menghasilkan anugerah yang tidak disangka-sangka. Bahkan akan membuatkan kita takut. Sebab dahsyat apa yang kita dapatkan tersebut. 

Maka Nabi Musa, ketika dia melemparkan tongkat tersebut berubah tongkat itu menjadi ular. Dan ular itu gerak dengan pantas, menyebabkan Nabi Musa lari ketakutan membelakangi Allah swt dan  kemudian tak menoleh lagi dah. Ini yang dilakukan oleh Nabi Musa. 

Jadi kadang-kadang tuan puan yang dikasihi sekalian, kebergantungan dan  tawakal penuh kita pada Allah pada peringkat awal menyebabkan anugerah yang kita tidak sangka-sangka. Allah datangkan perkara-perkara yang kita tidak bayangkan sebelum itu. Kerana hebatnya, kita sendiri jadi khuatir. 

Bahkan Nabi Musa pun terkejut bagaimana tongkat boleh bertukar menjadi ular. Kenal kita ada Allah ,  tawakal kita serta amal kita pada Allah yang penuh ikhlas yang menyebabkan anugerah yang hebat. 

Kita tahu tongkat adalah benda yang pasif yang tidak boleh bergerak. Tetapi kerana kenal dan tawakalnya yang tinggi kepada Allah serta usaha yang yakin pada Allah swt menyebabkan yang tidak boleh bergerak itu boleh bergerak, yang mati itu boleh hidup, dahsyatnya kalau tuan puan bayangkan. 

Ini sebagai pengajaran bahawasanya kalau Allah nak, dengan tawakal kita tadi itu Allah beri macam-macam. Jangan khuatir. Maka ayat kita sebelum ini, Allah ingatkan  إِنَّهُ أَنَا اللَّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ Allah sebutkan sesungguhnya Aku adalah Allah Yang Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana. Perkasa, mampu mewujudkan apa yang kita fikir mustahil. 

Kalau Allah nak, dia boleh. Jadi kerana dahsyatnya pemberian Allah swt tersebut kemudian pada awalnya membuatkan kita takut dan risau. Macam mana boleh jadi macam ini, dahsyatnya! Justeru kita khuatir dan kadang-kadang kerana tiada ilmu, kita tinggalkan anugerah tersebut. 

Tapi kalau betul-betul kita ikhlas tadi Allah akan panggil kita balik. Allah akan ilhamkan kepada kita balik. Allah akan beri ketenangan kepada diri kita menyebabkan kita dapat terima dan menyedari yakin bahawa ini anugerah Allah. Mungkin ini cara Allah swt nak membantu aku. Maka tuan puan kembali. 

Maka Nabi Musa, ketika dia lari tersebut Allah panggil     يَا مُوسَى لَا تَخَفْ, wahai Musa jangan engkau takut. Seperti itu juga untuk orang beriman, kadang-kadang ia datang rasa takut tersebut tetapi Allah swt yakinkan dan ilhamkan dia sepertimana dalam ayat yang lain kalau tak silap yang mana bahawa Allah swt akan turunkan malaikat تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ Turun malaikat, dan malaikat ini mengilhamkan fikiran yang menyebabkan kita rasa nyaman dan selesa semula. 

La takhaf wala tahzanu, jangan kau bersedih, jangan risau, dibisikan pada fikiran tuan puan. Dengan fikiran-fikiran tersebut maka kita kembali aktif ke pangkal jalan. Kemudian mengambil peluang yang kita dapat tersebut dengan sebaik-baiknya. 

Sehingga kita kembali berbaik sangka yang tadi rasa khuatir yang tak bertempat. Dengan adanya ilham daripada Allah yang malaikat bisik-bisikkan, maka kembali tenang. Dalam perbincangan ilmu balaghah, ada bercerita tentang, bila Allah swt menyebut Takhafu dan Takhsya; ini dua perkataan yang sering kita jumpa dalam Al-Quran dan dua-duanya dalam bahasa melayu diterjemahkan dalam bahasa melayu sebagai takut. 

Tetapi dari segi bahasa Arab/ bahasa Al-Quran, Allah swt menyebut sesuatu perkataan mesti ada maksud tertentu. Bila Allah swt sebut Takhsya, biasanya perasaan takut tersebut muncul disebabkan memang objek yang datang kepada kita itu objek yang dahsyat, menggerunkan, menakjubkan “Azim” seperti Allah swt, maha agung, maha mulia. 

AlKhauf atau Takhafu menurut ulama’ apabila takut itu disebabkan kelemahan diri. Takhsya tadi bukanlah kerana kita lemah tetapi objek itu dahsyat, hebat. Maka, sebab itu kita takut; takut kepada perkara yang memang patut kita takuti. Dan Allah katakan disini;

لَا تَخَفْ إِنِّي لَا يَخَافُ لَدَيَّ الْمُرْسَلُون 

“Yang Aku utus itu tidak ada rasa takut”. Ketika ini, nabi Musa yang mempunyai kelemahan diri sehingga dia rasa takut. Maka, Allah katakan jangan takut. إِلَّا مَن ظَلَمَKecuali dia melakukan kezaliman dan erti kata kata ulama’ ada dua kemungkinan. Satu, rasul ada melakukan dosa kecil menurut sebahagian ulama’. Tapi menurut sebahagian lagi ulama’, rasul tidak melakukan dosa kecil apatah lagi dosa besar sehingga mereka dikategorikan sebagai ma’sum. 

Maka, katrgori kedua mengatakan mereka melakukan “Khilaful Awla/ Khilaful Afdhal”, bertindak dengan sesuatu yang terbaik. Rasul yang melakukan perkara zalim ini dia ambil perkara yang baik, tidak ambil perkara yang terbaik. Nabi saw dalam surah Abasa pernah ditegur oleh Allah. Ketika itu, Nabi saw berdiskusi dengan pemimpin Quraisy. Adakah salah berdiskusi dengan orang kafir? Tak salah. Pada masa itu, datang Abdullah bin Maktum, seorang yang buta. 

Dan pada waktu itu, dia minta pada Nabi saw, “ajarkan padaku apa yang Tuhanmu telah ajar kepadamu”. Dan satu lagi tadi, orang kafir yang Nabi ingin mereka belajar tetapi mereka tidak ingin belajar. Dalam hal ini, mana yang lebih diutamakan? Nabi ketika itu berijtihad untuk fokus dahulu kepada orang kafir dan permintaan Abdullah bin Maktum diabaikan. Secara hukumnya Nabi tak salah, tapi dia Khilaful Afdhal, menyalahi apa yang lebih baik. Mengajar orang yang memang nak belajar, ajar mereka dulu. 

Anugerah Allah kadang-kadang menyebabkan kita terkejut, menyebabkan kita takut pada awalnya. Tapi insyaaAllah kalau kita cover balik, kita dapat melihat dengan jernih anugerah yang kita dapat tersebut. Jangan sampai kita berlaku zalim. Kalau berlaku zalim, ini merupakan punca terhalangnya Rahmat Allah. 

Ini menyebabkan anugerah daripada Allah ditarik semula. Hatta kepada rasul pun Allah swt boleh tarik nikmat iaitu nikmat tenang, nikmat bahagia. Perasaan takut pada diri kita ini sebenarnya azab Allah, risaukan itu ini sehingga selalu menjadi penghalang dia melakukan perkara yang baik. 

Apa puncanya? Allah swt mengingatkan kezaliman. Orang zalim susah untuk senang. Maka, kalau kita selalu merasakan tidak tenang. Ketahui, ada kezaliman yang kita lakukan. 

Kezaliman ada dua, kezaliman pada diri kita sendiri; hak kepada diri kita, kita tak berikan. Hak diri kita kenal Allah, diperdengarkan dengan Al-Quran, dirikan solat, dengarkan hal yang baik tetapi apabila kita abaikan, kita sendiri akan sakit. Selain itu, hak diri kita adalah rehat. Bagi masa untuk diri.  

Kedua, kezaliman kepada orang lain. Ini lagi bahaya. Tak silap saya Imam Sufyan As-Sauri mengatakan bahawasanya 70 dosa kepada Allah lebih ringan daripada 1 dosa kepada manusia. Penghalang ketenangan adalah kezaliman samada kezaliman kepada diri sendiri dan kezaliman kepada orang lain. Dan paling dahsyat adalah apabila berlaku zalim kepada orang lain. 

Jadi, fikir banyak kali sebab benda ini tidak akan membantu kita di masa akan datang. Kalau menjaga hak orang lain dan memenuhi tanggungjawab dengan ikhlas, buat sungguh-sungguh, pasti akan membahagiakan kita. Kita akan rasa damai, aman, tenteram. Kejayaan apa pun yang kamu lakukan tanpa menunaikan hak-hak mereka ini. Maka, kamu tidak akan tenang. Penat tubuh badan tapi perasaan yang tak lapang. 

Contoh Nabi Yunus, Allah swt suruh berdakwah, dia lari. Apa yang berlaku? Huru-hara. Masuk dalam perut ikan. Kerana dia rajin bertasbih, rajin beramal soleh. Maka, Allah keluarkannya. Selagi kita membelakangi sunatullah, kejayaan apa yang kau miliki tidak akan berjaya dan berbahagia. Maka, Allah swt menyebutkan;

ثُمَّ بَدَّلَ حُسْناً بَعْدَ سُوءٍ فَإِنِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Maka, kalau sekiranya pernah berlaku zalim lalau dia menukar keburukan itu kepada kebaikan dengan cara bertaubat. Maka, sesungguhnya Aku maha pengampun lagi maha penyayang. 

Maka, ketika Nabi Muhammad saw menyedari akan kesalahannya, disindir oleh Allah di Surah Abasa tersebut. Maka, cepat-cepat dia bertaubat. Dia memohon maaf kepada Abdullah bin Maktum dan semenjak itu jika datangnya Allah bin Maktum ini, dia akan diutamakan oleh nabi Muhammad saw. Bahkan, Nabi saw menghadiahkan rida’ (selendangnya) tanda penghargaannya.  

Kalau sekiranya Nabi saw keluar untuk berperang dan tiada siapa yang boleh bergantung untuk menjaga amanah, maka rasulullah serahkan kepada Abdullah bin Maktum sebagai pemimpin Madinah pada waktu itu. 

Nabi Yunus pun begitu juga. Ketika menyedari kesalahannya, cepat-cepat dia bertaubat: 

لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

"Tiada Tuhan selain Engkau Ya Allah, maha suci Engkau, sesungguhnya aku adalah orang yang melakukan kezaliman” maksudnya menyedari bahawa kita melakukan kezaliman adalah kunci Allah swt ampunkan dosa-dosa kita dan mengubah keadaan kita daripada jauh daripada rahmat Allah, menjadi mudah untuk mendapat itu. 

Taubat adalah penyelesai semua itu. Taubat dengan Allah boleh selesai dengan meminta maaf kepada Allah tetapi kesalahan kepada manusia tak selesai semudah itu, perlu pergi jumpa dan minta kemaafan daripadanya. Ada benda yang ambil, kena balikkan perkara tersebut. 

Kalau terlepas cakap (fitnah), perlu buat pengisytiharan semula kata ulama’. Ketika mahu bertaubat daripada manusia ini melibatkan harga diri. Hubungan dekat dengan Allah selain tawakkal, kita perlu taubat kepada Allah swt. Demikian sahaja, tasbih kafarrah dan Surah Al-Asr. Assalamualaikum wrbt.

No comments:

Post a Comment