Friday 28 August 2020

TADABBUR SURAH AN-NAML SESSI 3 AYAT 3-5 : 22 Aug 2020M

 Nota Perkongsian 22.08.2020

Tadabbur Surah An-Naml Sesi 3 akan membahas surah An-Naml Ayat 3-5

Tema: MEMBINA PERADABAN (Tamadun) MANUSIA UNGGUL 

Oleh: Ustaz Dr Firdaus Sulaiman


Bacaan:

ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهُم بِٱلْءَاخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ

(yaitu) orang-orang yang mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan mereka yakin akan adanya negeri akhirat.

(An Naml 27:3)

إِنَّ ٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِٱلْءَاخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمٰلَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada negeri akhirat, Kami jadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka, maka mereka bergelimang (dalam kesesatan).

(An Naml 27:4)

أُوْلٓئِكَ ٱلَّذِينَ لَهُمْ سُوٓءُ ٱلْعَذَابِ وَهُمْ فِى ٱلْءَاخِرَةِ هُمُ ٱلْأَخْسَرُونَ

Mereka itulah orang-orang yang mendapat (di dunia) azab yang buruk dan mereka di akhirat adalah orang-orang yang paling merugi.

(An Naml 27:5)


Assalamualaikum wrbt,

Bersyukur kita ke hadrat Allah swt. Kemudian, selawat dan salam pada junjungan kita, Nabi Muhammad saw. Pagi ini insyaaAllah kita akan sambung tadabbur kita terhadap surah An-Naml yang mana pada pertemuan lepas kita masih membincangkan ayat ke dua daripada surah An-Naml ini. 

Yang mana Allah swt pada ayat tersebut bermula dengan huruf tho sin iaitu huruf muqataah, ia mempunyai makna dan maksud yang hanya Allah swt sahaja yang tahu. Dan ketika itu Allah menunjukkan kepada kita bahawa ini adalah ayat-ayat Al-Quran “wal kitabil mubin (dan kitab yang jelas). Apa yang dimaksudkan dengan kitab yang jelas tersebut? Ia bermaksud kitab yang ada dalam Luh Mahfuz yang mana dalam kitab tersebut terkandung dalamnya ketetapan-ketetapan dan ketentuan-ketentuan Allah swt yang berlaku di alam ini termasuklah di alam manusia. 

Jadi, seolah-olah Allah swt mengisyaratkan kepada kita bahawasanya ada dua bentuk kitab Allah yang diberikan kepada manusia dalam bentuk bacaan yang mereka boleh baca dan lagi satu adalah kitab Allah yang mana ia ada di Luh Mahfuz yang tidak boleh nampak dan tidak dibaca oleh manusia. 

Dari kitab tersebut apa yang kita perlu buat? Inilah dari ayat yang kedua mengatakan هُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ, ia menjadi petunjuk dan berita gembira kepada orang-orang yang beriman. Jadi, kitab ini baru menjadi manfaat jika kita jadikan ia sebagai petunjuk, sebagai bimbingan hidup bagi kita dan sebagai berita gembira. Maka, orang beriman ini apabila berada bersama dengan Al-Quran, dia rasa seronok sebab dia mendapat sesuatu berita gembira yang menyenangkan hatinya. 

Di antara berita gembira itu ialah setiap kesusahan, setiap ujian yang dilalui oleh seseorang mukmin di dunia ini, Allah akan ganjarkan di Akhirat nanti. Allah tidak akan sia-siakan. Inilah yang perlu kita pegang melalui tadabbur atau perkongsian kita yang lepas. 

Sebelum kita lanjutkan kita lihat apakah tema daripada perkongsian kita ini. Temanya adalah membina peradaban manusia unggul. Dalam surah An-Naml ini Allah mengisyaratkan kepada kita perkara-perkara yang menjadikan kita ini unggul secara individu dan unggul juga secara komuniti. Dan kita umat Islam bukanlah orang yang individualistic. Kita adalah manusia yang berjamaah yang kita perlu involve dengan kehidupan duniawi ini dalam bentuk memberi manfaat dan kebaikan untuk umat manusia.

Maka pada pertemuan yang lepas, kita sudah menyebutkan bahawasanya landasan-landasan peradaban umat Islam daripada ayat yang kita bincangkan di antaranya adalah kita meyakini bahawasanya dalam kehidupan manusia ini ada perkara yang jelas dan mudah difahami manusia dan ada perkara yang samar yang mempunyai ada banyak kemungkinan maksudnya.berdasarkan huruf-huruf muqataah yang kita sebutkan di awal daripada surah tersebut. 

Oleh itu, bagaimana kita melihat perkara tersebut, maka kita perlu panduan Al-Quran, panduan wahyu daripada Allah swt dan ditafsirkan oleh sabda-sabda Rasulullah saw dalam bentuk sunnahnya, ia merupakan landasan-landasan peradaban Islam yang unggul dan landasan bimbingan Allah swt. 

Dan kita juga sudah menjelaskan bahawasanya landasan peradaban unggul juga adalah keyakinan kepada ketetapan Allah swt bahawa kita meyakini setiap perkara yang kita lakukan itu Allah swt sudah tentukan. Kita cuba untuk mengikut kepada ketetapan dan ketentuan Allah swt. Kita bincangkan juga bahawasanya peradaban yang unggul tersebut yakin kepada ketetapan Allah dan jadikannya sebagai petunjuk dan berita gembira dalam kehidupannya. 

Apakah yang menjadi amalan kepada orang-orang yang membina peradaban dan tamadun Islam ini? Dan kita ini disebutkan oleh Allah swt dalam ayat yang kita baca tadi,

Mereka itu adalah orang-orang yang mendirikan solat dan mereka juga menunaikan zakat dan mereka meyakini adanya hari Akhirat. Maka dengan ini, orang yang membina peradaban Islam itu adalah orang yang menjaga hubungan dengan Allah swt. Mendirikan solat di sini membawa makna bahawasanya menjaga solat lima waktu terutamanya. 

Dan dalam mendirikan solat tersebut, maka akan dijagalah syarat dan rukun solat tersebut. Maka daripada berwuduk lagi sehinggalah rukun qawli dan fe’li yang ada di dalam solat itu dijaga dengan baik. Dalam perbincangan kita bicara buku, bicara santai kita pernah bincang dahulu bagaimana cara untuk meraih kekhusyukan. Maka di antaranya adalah jaga syarat dan rukun solat tersebut. Di antara nilai utama dalam solat adalah kekhusyukan.

Solat bukan hanya pergerakan fizikal ataupun kata-kata/ ungkapan yang kita bacakan dalam solat kita tetapi ia menghasilkan kekhusyukan. Kekusyukan ini akan menghasilkan ketundukan dan kepatuhan kita kepada Allah swt. Jadi, kita menjaga solat maknanya menjaga ketundukan dan kepatahun kita kepada Allah swt. 

Dan juga mendirikan solat lima waktu terutamanya perlu memberi kesan di dalam kehidupan kita, memberi impak positif dalam kehidupan kita, membawa seperti firman Allah swt, mencegah kita daripada perbuatan keji dan mungkar. Ada impak-impak positif yang mana kita disiplin, menjaga wuduk, tepat pada waktu, apa yang kita telah janjikan kita cuba tunaikan, kita menghargai waktu. 

Di dalam Islam sebenarnya kita sangat menjaga waktu. Namun sayang, umat Islam sekarang ini, mereka sudah mula jauh daripada Islam itu sendiri, mereka abaikan waktu. Mereka tidak menggunakan sebaik-baiknya padahal modal utama kehidupan manusia di muka bumi ini adalah masa ataupun waktu. 

Maka, Allah swt di dalam Al-Quran kalau kita lihat selalu bersumpah dalam banyak keadaan dengan waktu. Allah bersumpah dengan والعَصرِِ (waktu asar), ِ والَّيل (waktu malam), والضُحَى (waktu dhuha), والشَمس والضُحَى dan Allah kaitkan juga dengan matahari yang boleh mendatangkan waktu dhuha tersebut. Jadi, dalam Islam waktu sangat penting. Kesan daripada solat yang betul sebenarnya kita disiplin waktu. Kita didisiplinkan oleh Allah swt lima kali sehari yang mana satu, subuh. Pukul 6 kita dah solat dah. Maknanya, kita kena bangun sebelum pukul 6 sebenarnya. 

Kalau boleh bangun pukul 5 lagi, boleh kita tahajjud. Kemudian kita berzikir, istighfar dan kita sambung dengan solat subuh. Lepas solat subuh, kita boleh beramal lagi dengan berzikir lagi. Nanti waktu dhuha, kita diingatkan lagi dengan solat dhuha. Nanti solat zohor, kita diingatkan lagi dengan solat zohor, suruh kita commit dalam melakukan solat zohor. Kemudian, asar, maghrib, isyak. Inilah kehidupan yang dipandu, dibimbing. 

Saya pernah membaca satu artikel bahawasanya nak harapkan orang bukan Islam untuk duduk atau hidup dalam disiplin yang seperti dibuat oleh orang mukmin sekarang ini, orang bukan Islam masuk penjara baru dia buat macam tu. Yang mana mereka bangun pagi sampailah ke tidur, mereka tersusun. Tapi keluar dari penjara huru-hara balik. Oleh itu, orang mukmin tak perlu masuk penjara baru mereka berdisiplin. 

Maka, peradaban Islam ialah peradaban yang berlandaskan kepada disiplin waktu, disiplin hubungan kita dengan Allah swt. Disiplin waktu kita ini bukan hanya dengan manusia sahaja, tetapi untuk Allah swt. Dan jangan sampai kita dengan Allah kita jaga waktu, dengan manusia tidak. Biasanya kalau benar hubungan kita dengan Allah swt. Maka, benar jugalah hubungan kita dengan makhlukNya, dengan manusia, dengan orang-orang yang ada di sekeliling kita.

Inilah landasan pertama iaitu wahyu tersebut membentuk manusia yang menjaga hubungan dengan Allah swt.  Melalui sambungan ayat tersebut, Allah swt mengatakan “mereka membayar zakat”. Disini, menunjukkan bahawasanya mukmin yang sejati tersebut selain mereka menjaga hubungan dengan Allah swt, dia juga menjaga hubungan dengan makhlukNya. 

Maka, mereka berusaha untuk memberi sumbangan, sumbangan yang wajib dalam bentuk zakat, sumbangan yang sukarela dalam bentuk infaq, sedekah. Mukmin yang benar adalah mukmin yang membina peradaban berlandaskan kepada rasa ingin menyumbang kepada orang-orang yang ada di sekelilingnya, kepada masyarakat.

Ini menjadi mentaliti utama umat Islam, iaitu menjaga hubungan dengan Allah dan menjaga hubungan dengan manusia. Menjaga hubungan dengan manusia ini dalam bentuk menyumbang. Jadilah penyumbang kebaikan kepada manusia. Selalu saya tekankan, Islam adalah agama yang mengambil berat tentang sumbangan kita. 

Setiap apa yang Allah bagi pada kita, Allah nak kita gunakan untuk diri kita dan kita gunakan untuk manusia, orang-orang sekeliling kita. Jangan kita saja yang dapat tapi kita tak memberi kepada orang-orang sekeliling kita. Orang sekeliling kita tidak menikmati apa yang kita ada. 

Jadi saudara, melalui ayat “mereka membayar zakat” mengingatkan kita peradaban Islam adalah peradaban unggul yang dibina atas hubungan dengan dan hubungan dengan makhluk Allah swt. Islam bukan hanya untuk manusia sahaja, Islam menyuruh kita menjaga makhluk-makhluk Allah yang lain, pokok-pokok, haiwan-haiwan, bukan sesuka hati kita tebang, kita bunuh, kita ada aturan-aturannya. Dan aturannya dijaga dengan baik. 

Lihat apa yang ada pada diri tuan puan dan tuan puan berilah sumbangan kepada manusia. Allah bagi ilmu, sumbangkan ilmu. Jika Allah berikan masa, sumbangkanlah masa dengan memberi tenaga. Dan Allah berikan harta mungkin, gunakanlah untuk memberi kebaikan kepada masyarakat. insyaaAllah takkan berkurang setiap apa yang disumbangkan. Bahkan bertambah. 

Saya suka berkongsi ilmu ini untuk menambahkan ilmu saya, bukan untuk mengatakan saya pandai. Tidak. Tapi ini cara saya belajar. Cara saya untuk memperbaiki diri saya, cara saya mengingatkan diri saya apa yang patut, apa yang tak patut. Jadi, setiap kali kita menyumbang, manfaatnya akan balik kepada kita semula. 

Dan juga, perabadan Islam berorientasikan Akhirat. Akhirat merupakan orientasi utama. Peradaban Islam bukan berorientasikan dunia. Dunia ini dalam Islam hanyalah tempat yang sementara, singgahan kita yang akan kita tinggalkan nanti. Maka, وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ. Ini merupakan satu isyarat kepada kita bahawasanya peradaban yang hendak dibina oleh Islam adalah peradaban yang berorientasikan Akhirat iaitu berorientasikan peradaban untuk beroleh redha Allah swt. 

Allah nak bagi pada kita perkara yang bagus, bermanfaat pada kita. Kalau Allah dah bagi keredhaan kepada kita, maka ia merupakan satu nikmat yang besar. Para sahabat nabi adalah anatara orang-orang yang diberi keredhaan oleh Allah swt sehingga sumbangan mereka terasa sampai sekarang. 

Demikianlah juga jika kita berjaya meraih redha Allah swt, insyaaAllah sumbangan-sumbangan yang kita buat akan bermanfaat kepada umat manusia. Bukan hanya Islam sahaja, tetapi semua umat manusia. Dan orientasi Islam juga membuatkan kita berusaha untuk selamat daripada azab neraka. Dengan ini, kita akan mengawal diri kita, mengawal tindak tanduk kita, mengawal perbuatan kita supaya jangan menyalahi ketentuan dan ketetapan Allah swt. 

Kita menghindarkan perkara yang dilarang oleh Allah swt sebab kita tidak ingat terjerumus dalam azab Allah. Selain itu, kita juga mengharapkan balasan daripada Allah swt. Allah swt menyediakan setiap komitmen yang kita berikan kepada agamaNya, kepada hubungan denganNya dan hubungan dengan makhluknya, itu akan ada balasan-balasannya. Allah takkan sia-siakan setiap kebaikan-kebaikan yang kita lakukan itu. 

Maka oleh itu, kita melakukan kebaikan dalam hidup; samada hubungan dengan Allah swt atau hubungan dengan manusia dengan orientasi akhirat kita. Kita jadikan bekalan kita berjumpa dengan Allah. Jadi Islam menyuruh kita untuk berbekal.

 وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى “berbekallah kamu”. Di dunia ini memang tempat untuk kita berbekal sebanyak-banyaknya. Ia bukanlah tempat untuk kita berseronok, lupa diri. Ia adalah tempat sementara dan akhirat adalah tempat kita bergembira nanti. Dengan cara apa? Menggunakan dunia kita ini sebaik-baiknya. Jadi, orientasi peradaban Islam adalah orientasi akhirat. 

Jadi, kalau kita lihat apakah komponen utama dalam membina peradaban unggul dalam peradaban Islam? Ada tiga komponen. 

Satu, hubungan dengan Allah. 

Yang kedua, hubungan dengan manusia. 

Ketiga, orientasi akhirat; mengharapkan hidupan akhirat yang lebih baik. 

Ketahuilah, kita tidak akan dapat meraih akhirat yang lebih baik melainkan dengan menggunakan kehidupan dunia ini sebaik-baiknya. Jadikan dunia ini sebagai tempat yang aman, tempat yang terhindar dari hasad dengki, tempat yang memberi keselamatan dan kesejahteraan kepada semua, barulah di Akhirat nanti kita akan dapat hidup yang baik. 

Jangan kita beranggap bahawasanya kita hidup di Akhirat dengan baik dengan meninggalkan dunia ini tanpa kita menjadikan dunia ini tempat yang baik; kita tak kisah, orang nak merompak ke, silakan. Orang nak buat zina, silakan. Tak! Itu bukanlah beradaban Islam. Itu bukanlah sesuatu yang membawa kepada kehidupan Akhirat kita yang lebih baik. 

Justeru, apabila betul iman kita kepada Allah dan kepada hari Akhirat, kita akan cuba nanti bagaimana menjadi jiran yang baik. Apabila kita jumpa jiran kita tak betul, orang sekeliling tidak betul, kita cuba untuk membawa mereka ke jalan yang lurus. Kita akan buat sesuatu. 

Iman yang betul membuatkan kita bertindak. Setiap yang kita lakukan itu akan membawa manfaat kepada kita di Akhirat nanti, Allah akan balas. Allah akan anugerahkan kita kebaikan yang besar nanti daripada usaha kita itu. Maka Rasulullah bersabda;

عَنْ أَبِي سَعِيْد الْخُدْرِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَراً فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ اْلإِيْمَانِ

[رواه مسلم]

Terjemah hadits / ترجمة الحديث :

Dari Abu Sa’id Al Khudri radiallahuanhu berkata : Saya mendengar Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda : Siapa yang melihat kemungkaran maka ubahlah dengan tangannya, jika tidak mampu maka ubahlah dengan lisannya, jika tidak mampu maka (tolaklah) dengan hatinya dan hal tersebut adalah selemah-lemahnya iman.

Orang yang beriman seperti ini, apabila ada orang disekelilingnya melakukan kebaikan, dia support, dia cuba untuk memberikan pertolongan dan bantuan. Kalau dia tidak boleh bantu dari bentuk harta, dia boleh bantu dalam bentuk doa, mungkin; bantu dalam bentuk nasihat yang baik, kata-kata motivasi yang mendorong kawan tersebut agar istiqamah dalam kebaikan tersebut. Dan melakukan yang lebih baik lagi. Dia bukan dengki. 

Setengah kita ada yang apabila orang melakukan kebaikan, dia cemburu; dia ingin kebaikan orang tersebut berhenti dan dia yang buat. Kalau dia yang buat okay lagi, dia sendiri pun tak buat kadang-kadang dia hanya dengki tengok orang sahaja. 

Kita berlindung daripada Allah daripada perkara tersebut. Itu yang kita boleh ambil dalam ayat yang ketiga, yang mana Allah swt menjelaskan tentang orang-orang yang beriman tersebut adalah;

Mereka adalah orang-orang yang mendirikan solat. Maknanya, orang-orang yang menjaga hubungannya dengan Allah swt terutama solat. Sebenarnya, selain solat apa yang kita boleh buat untuk menjaga hubungan dengan Allah swt? Iaitu, zikir. Zikrullah. Ataupun boleh membaca Al-Quran; di antara cara kita menghubungkan kita dengan Allah. 

Mereka adalah orang-orang yang menunaikan zakat. Mereka menjaga hubungan dengan manusia, dengan makhluk Allah yang lain dalam bentuk memberi bantuan, sumbangan dan dia bukan orang yang mendatangkan keburukan. Dan semua itu dibungkus oleh iman yang berorientasikan kehidupan Akhirat untuk meraih Akhirat yang mana meraih Akhirat ini mengharapkan redha Allah swt dan juga berusaha untuk menghindarkan diri daripada azab siksaan Allah swt dan mengharapkan agar Allah memberi balasan-balasan daripada amalan tersebut, menjadi lebih baik. 

Kita lihat ayat yang ke-empat. Kita Allah swt menjelaskan tentang orang-orang beriman yang membina peradaban unggul atas wahyu Allah swt yang mana melahirkan manusia-manusia yang menjaga hubungan dengan Allah, menjaga hubungan dengan manusia, Allah menceritakan golongan yang sebaliknya, golongan yang sebenarnya nanti akan menghancurkan peradaban manusia, yang akan menjadi punca kepada kebinasaan, kata Allah swt;

Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada akhirat, Kami menghiasi perbuatan-perbuatan mereka itu sehingga mereka memandang indah perbuatan buruk yang mereka lakukan. Berbeza dengan orang beriman tadi, bukan hanya setakat percaya tetapi mereka yakin. Iman yang sampai kepada tahap yakin. Yakin ini tidak akan terganggu lagi, tidak akan ada keraguan lagi. 

Mereka yang sebaliknya ini mempunyai pandangan yang rosak, yang tercemar yang mana apabila melihat sesuatu dia bukan melihat atas hakikat. Mereka melihat sesuatu dalam bentuk pandangan yang dah tertipu, bukan hakikat lagi dah. Apabila hakikat itu suatu kebenaran, dia akan lihat hakikat itu bukan satu kebenaran. 

Dan apabila hakikat sesuatu itu salah, tapi dia selalu lihat sesuatu itu tidak salah. Ini kesan apabila seseorang dihiasi dengan kehidupan di dunia ini. Maka dalam ayat ini Allah swt menjelaskan orang-orang yang tidak beriman dengan Akhirat ini pertamanya, mereka tidak sedar dengan apa yang mereka buat. 

Mereka tidak betul-betul menguasai dan mengetahui dengan baik apa yang mereka lakukan. Kesan daripada tiada orientasi Akhirat tersebut adalah dia melakukan sesuatu tanpa kesedaran penuh, tanpa pengetahuan yang jelas samada kaitan dengan duniawi ataupun ada nilai-nilai ukhrawi tetapi dia tidak lakukannya itu dengan sebenar-benar, tidak memberikan menfaat kepadanya di Akhirat nanti. 

Orang bukan Islam bukan tidak melakukan kebaikan. Mereka melakukan kebaikan, di antara mereka ada yang memberi sumbangan besar kepada manusia tetapi tidak dibungkus oleh nilai iman dan akhirat, sumbangan tersebut hanya dunia sahaja. Akhirat dia tak dapat. Jadi, dia tidak betul-betul melihat kehebatan amalan tersebut. 

Orang yang tidak beriman dengan hari Akhirat ini, antara kesannya, mereka dikuasai oleh syaitan. Hidup mereka itu tidak dibimbing oleh diri mereka sendiri ataupun boleh hati mereka sendiri, tetapi dikuasai oleh syaitan sehingga mereka ini umpama boneka atau wayang yang di belakangnya ada dalang yang berfungsi yang mengaturkannya, mengikut kehendak dalang yang dibelakangnya tadi. 

Dalangnya itu siapa? Syaitan. Syaitanlah yang menggerakkannya “kamu perlu buat itu, ini”. Syaitan di belakangnya sehingga mereka tidak nampak apa yang mereka lalukan itu sebagai satu kesalahan, apa yang mereka kerjakan itu sebagai satu keburukan dan kesannya mereka jadi bergelumang dalam kesesatan dan keburukan, dosa yang mereka susah untuk keluar daripadanya. فَهُمْ يَعْمَهُونَ   Mereka terumbang-ambing. Apa puncanya? Tiada orientasi Akhirat. 

Ayat ini mengisyaratkan kepada kita bahawasanya, ada orang Islam yang keimanannya itu tidak kuat. Apa yang dilakukan tidak diiringi oleh iman kepada Akhirat. Apa yang berlaku? Dia Islam, tapi rasuah. Dia Islam, tapi menzalimi orang. 

Imannya kepada akhirat lemah sehingga dia tidak nampak perbuatan dosa sebagai dosa. Maka, mereka juga dipengaruhi oleh syaitan. Mereka juga dikuasai oleh nafsu mereka. Ketahuilah, jika peradaban tersebut berorientasikan duniawi, ia adalah punca utama kehancuran peradaban tersebut. 

Islam pernah membina peradaban hebat. Pertama adalah di Baghdad. Baghdad merupakan salah satu tamadun yang hebat dahulu tapi hancur, runtuh. Sebab apa? Ketika golongan-golongan atas, pemimpin-pemimpin, orang-orang yang kita harapkan, mereka sudah mulai dikuasai oleh dunia. Mereka memerintah bukan kerana Akhirat lagi. 

Maka, arak bermaharajalela, zina mereka lakukan, dan ketika itu amalan-amalan Islam yang dalam membentuk hubungan dengan Allah, hubungan dengan manusia mereka ketepikan. Maka, hancurlah peradaban tersebut. Hancur di Baghdad, berpindah ke Andalusia. Spain sekarang. Satu tamadun yang besar yang melahirkan satu kawasan Alhamra’. 

MasyaaAllah! Satu tamadun yang hebat dahulu. 7 kurun lamanya Islam berada di Europe, berkuasa besar pada waktu itu. Tetapi tumbang. Apa penyebab tumbang? Ketika pemegang-pemegang kuasa ini sudah berorientasikan duniawi. Mereka melupakan Akhirat. Orientasi Akhirat mereka lemah. Ketahuilah, inilah punca kehancuran peradaban. 

Islam juga pernah membina peradaban di Mesir, di Morocco, di India. Hancur. Kalau kita simpulkan, ia berpunca daripada dunia menguasai mereka. Hati-hati terutama mereka yang memegang tampuk kekuasaan. Jangan sampai dunia menjadi matlamat kita. 

Kita akan sambung sedikit lagi ayat kelima. Allah swt berfirman, 

Mereka itulah orang-orang yang akan mendapat seksaan buruk di dunia dan mereka di akhirat adalah orang-orang yang paling merugi. Di dunia lagi mereka akan mendapat azab yang buruk. Dan menunjukkan kepada kita bahawasanya akhir daripada kehidupan orang yang tidak percaya pada hari Akhirat ini, mereka akan terima azab di dunia. 

Mereka akan hidup susah di dunia apatah lagi di Akhirat nanti. Jadi, iman tidak ada pada Akhirat akan membawa kepada kesusahan dunia dan kesusahan Akhirat. Lihat orang yang mencuri, rasuah, menzalimi, ini takkan lama. Mesti penghujung daripada kehidupannya hidup yang susah, hidup menderita, takkan ada orang zalim dia akan hidup senang. Tidak ada. 

Setiap orang yang zalim pasti hidup susah. Siapa yang hidup senang? Orang yang menghindari diri dari setiap kezaliman, orang yang selalu mematlamatkan kehidupan di dunia ini untuk Akhirat, bekal untuk Akhirat. 

Maka dijaga setiap perbuatan, setiap tindak tanduknya ini supaya jangan menjadi punca kemurkaan Allah swt. InsyaaAllah hidupnya tenang. 

Dan mereka ini juga orang-orang yang paling merugi. Orang yang tidak meniatkan apa yang dia lakukan ini untuk Akhirat orang yang rugi. Rugi dengan apa? Rugi dengan kebaikan yang mereka lakukan tetapi di Akhirat tidak dapat apa-apa. Jadi, peradaban unggul mestilah peradaban yang berorientasikan Akhirat, peradaban yang ditujukan untuk Akhirat yang lebih baik. 

Setakat itu perkongsian kita, kita berhenti sampai ayat yang kelima yang mana ayat keempat dan kelima tersebut mengingatkan kita tentang bahawa apabila setiap yang kita lakukan itu tidak bertujuan untuk Akhirat. Apabila dunia yang memenuhi kehidupan kita. Maka, ia berbahaya untuk diri kita nanti samada di dunia mahupun di Akhirat. Demikian sahaja, jumpa lagi esok jika tidak ada halangan. Saya tutup dengan tasbih kaffarah dan surah Al-Asr. Assalamualaikum wrbt.

No comments:

Post a Comment